Islandshästar kan inte stå still??

KrullTroll

Trådstartare
Hej!
Är helt ny inom islands-världen, har ingen islänning själv men står med min häst i ett stall med flera.
Min häst är en unghäst som jag ridit in under hösten. Jag är väldigt noga med hantering och utbildningen så att jag får den häst jag vill ha, jag accepterar inget nu som inte är ok om ett par år lixom. Tar hellre "striden" med en gång.
Bl.a. så är jg noga med att vid uppsittning så ska min häst stå still tills att jag har satt mig i sadeln och ger teckna att vi ska gå. Tex fixa stigläder, ta på handskar eller annat. Detta gör min häst nu utan problem.
Dock har jag märkt att islands-folket alltid står och väntar med att sitta upp tills jag e klar. Sen kastar dom sig upp mer eller mindre i farten.
Då jag såg att alla gör likadant så frågade jag varför de stressar så, och varför de inte ber hästarna att stå still. Fick svaret att "det går inte att lära en islänning att stå still och vänta när man suttit upp"
En annan tjej som är medryttare på en av islänningarna rider på en vad jag förstått med min ringa kunskap en välkänd Islands-ridskola här var med mig i veckan och red. Hon berättade att de på ridskolan lär ut att eleverna ska hoppa upp snabbt som tusan den sekund hästen står still och sen går de iväg. Anledningen är att islänningar inte kan stå stilla?

För mig låter detta väldigt konstigt. Anser att en ras har inte svårare än en annan utan att det beror på grundträning.
Så vänder mig till er, är denna typ av tankesätt som gäller inom islands-världen?

Självklart får alla sitta upp som dom vill. För mig är det viktigt att hästen lär sig att stå still och vänta på mig, det behöver inte vara så för alla. Men att skylla det på rasen känns fel. Och att man dessutom lär ut det till barn och ungdomar...
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Vad är det för trams, självklart kan islandshästar stå still vid uppsittning, jag har aldrig hört motsatsen. Alla lär däremot inte sina hästar och stå still och tycker det är okej eller tom gillar att hästen sätter iväg och jag antar enstaka är svåra liksom andra hästraser. Turridningar och ridskolor brukar definitivt lära hästarna stå still och det även på Island.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har hört att många (inte alla) på Island inte vill att hästen ska stå och vänta utan gå direkt när de sitter upp för att inte slösa tid. Min är likadan, efter 10 år i Sverige. Jag försöker vara konsekvent med att han ska stå still men det verkar sitta i ryggmärgen. Men självklart kan de stå stilla! ! Som du säger handlar det om grundträning. Som unghäst är det inte svårare att få en islandshäst att stå still än en annan ras, men har de inte fått lära sig att stå stilla från början kan det vara svårt, men inte omöjligt, att lära om dem!
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Det är för mig helt främmande. Har ridit flertalet islandshästar och ingen av dem har börjat röra sig innan jag satt mig tillrätta och korrigerat allt som eventuellt ska korrigeras. Hästen ska stå stilla innan - under och efter man suttit upp i min värld. Så att de inte skulle kunna stå stilla är kvalificerat trams i mina öron. :crazy:

Jag red en turridningshäst under en praktik som tydligen brukade gå iväg och fick som uppgift att se till att hon inte gjorde det, men hon försökte aldrig. :D
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Trodde helt ärligt att denna rubrik var ett skämt..

Islandshästar är fortfarande en häst som alla andra raser. Säger man något annat har man bara inte insett att ens häst är ouppfostrad.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Trodde oxå det var ett skämt. Men när flera oberoende av varandra säger samma sak så började jag undra.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har hållit på med islandshästar i sexton år och aldrig hört något liknande...
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Men gud så dumt, vad har de fått det ifrån? :crazy:
Självklart kan islandshästar stå still, de är ju varken mer eller mindre hästar än andra hästar.
Lite OT, men jag tycker såna här frågor är så intressanta. Lite då och då dyker det upp frågor om islandshästar, om de kan stå stilla, hoppa, klippas, gå med hästar av andra raser eller vad det nu kan vara. Som om de var en helt annan art liksom, de är ju bara vanliga hästar :confused: Jag förstår verkligen inte varför de skulle vara så otroligt speciella och unika att de på nåt vis ska behandlas som nåt annat slags djur.

Inget illa mot TS alltså, mer en reflektion kring vissa personers idéer om islandshästar :p
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Det beror mer på ägarna, skulle dina stallkamrater som har isisar äga en travare, shv hbl osv skulle hästana ha lika svårt för att stå still.
Om man inte lär dom att stå still när man ska hoppa upp i sadeln utan ist vill lära dom att gå iväg direkt är ju inte hästen olydig.
Ryttaren har ju lärt hästen att gå iväg direkt då ju.

Själv har jag isis och hon står still när jag sitter upp eller när jag selar påför körning.
Närmare bestämt livsfarligt att sela på om hästen inte kan stå still:crazy:
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har hållit på med islandshästar i sexton år och aldrig hört något liknande...

Jag har hört, mer än en gång, att man inte är så noga på Island med att hästen ska stå still. Men det är ju en helt annan sak än att de inte skulle kunna det...
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har arbetat på ett islandshästcenter, där bedrevs turridningsverksamhet och ridskola, men även avel.
Ridskolehästarna stod definitivt still när man skulle upp. Dom som precis kom från island fick jag rida till lite innan, vänja dem vid hur eleverna på ridskolan skulle till att göra. Då fick jag börja med att sitta upp i hörnor med hästarna, för man har på Island satt iväg i tölt när man kommit upp, eller ja, tölt i faarten :)
Min arbetsgivare, som varit på island flera gånger, sa att man gör så, tölt direkt efter uppsittning, full fart :P

Men dom kan självklart stå still nu om man ber dem ;)
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Det är klart dom ska stå still. Islandshäst är en häst som alla andra. Det handlar om konsekvent hantering vilket gäller alla ryttare. Sen kan det kanske vara lättare att slarva än om hästen är 170cm hög.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har inga islandshästar själv men en del som jag känner har islandshästar. Deras hästar står självklart still vid uppsittning. Att de som du träffat på skyller på rasen tyder nog på en viss lathet hos ägarna och då är det bekvämt att skylla på något annat. Att man lär ut detta på en islandshästridskola verkar helt befängt, en del av mina vänner har gått på islandshästridskola innan de skaffade häst och ingen av dem har nånsin nämnt nåt annat än att hästarna självklart stod still vid uppsittningen.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Att hästen ska stå still vid uppsittning är ju självklart, vad som däremot inte är självklart är att hästen måste ha ryttare på ryggen bara för att ryttaren vill sitta där. Många hästar blir då otåliga och vill gärna börja röra på sig, mycket därför att de är jobbigt för hästen att stå stilla med tyngd på ryggen.

En sak jag fick lära mig mycket tidigt var, om hästen inte rids sitt inte kvar på den för den är inte din soffa. Har man avslutat ett ridpass så är den bästa belöningen för hästen att ryttaren hoppar av, kanske går lite med den avsuttet.

Sammanfattningsvis, hästen ska/kan stå still vid uppsittning och som ryttare behöver man inte göra detta onödigt långt för hästen.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Mina samtliga står stilla, sex stycken. tillochmed unghästarna som precis ridits in, står still :)
Mamma lärde våran 4årig att stå still vid en pall när hon hoppade upp. Gick strålande!
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Min står still när jag sitter upp men kan ha bråttom iväg ibland men inte värre än att hon stannar om jag ber henne. Ska jag ut själv så får hon gå direkt jag har rumpan i sadeln.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Klart att islandshästar kan stå stilla! :)
Vill man bli unghäst tränare ingår det i examinationen att unghästarna ska kunna stå stilla vid uppsittning på båda sidor.
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

De kan lära sig allt vilken annan häst som helst kan lära sig, stå still vid uppsittning är en inlärningsgrej.

När jag var på mina först kurser, för drygt 20 år sedan, så fick jag inpräntat att hästen börjar jobba när jag sätter foten i stigbygeln. När hästen jobbar ska den inte gå och sova, utan vara ordentligt framåt, alltså tyckte inte den ridläraren att det var ett problem om hästen for iväg som en kanonkula i samma sekund som ryttaren kastade sig upp. Då var det en villig, bra häst.

Den filosofin har ändrats genom åren, och de flesta tränare nu försöker få islänningarna att varva ner istället, det är skitsvårt att forma något som bara har en växel och drar iväg hela tiden. Att stå still vid uppsittning är en bra början att kunna slappna av med ryttare på ryggen.

Kan mina stå still? Ja, de flesta och alla om det är nån annan än matte som sitter upp, märkligt nog.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 103
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 729
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp