Islandshästar kan inte stå still??

Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag blir larvigt provocerad av den här rubben. Klart de kan, om man lär dem. Min yngre står som en stenstod - för att jag lärt henne det. Min äldre gör det inte - för att jag inte lärt henne det. (På henne fixar jag ev stigläder och jox i farten, har blivit en vana för oss, därav att hon inte står still.)
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Det kan de lära sig, precis som andra hästar. Även på Island kan de det ;)
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Menade absolut inte att trampa någon på tårna om jag gjort det. Jag fattar ju att det är en fråga om träning, precis som hos vilken häst som helst. Och ett val man gör som ryttare, att jag tycker det är en viktig grundregel att stå still medan jag sitter upp betyder ju inte att andra tycker samma.
Det jag tyckte var underligt var att jag från så många håll fick höra att det berodde på rasen (vilket jag inte tror på) och undrade helt enkelt om det var ett utbrett sätt att tänka i "islands-världen". Och isf varför.

Men nu har jag fått svar och det känns ju skönt att islands-folket e som folk e mest ;)
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Visst kan de det, det har inget med rasen att göra. Våra svenskfödda står stilla för de lärt sig det. Vi har några Islandsfödda som har startfunktion som går igång när skänkeln passerar korset ;)

Det tycker jag är helt okay och kul, när man väl sitter ner så stannar de om man vill.

Rolle
IpL
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Visst kan de det, det har inget med rasen att göra. Våra svenskfödda står stilla för de lärt sig det. Vi har några Islandsfödda som har startfunktion som går igång när skänkeln passerar korset ;)

Det tycker jag är helt okay och kul, när man väl sitter ner så stannar de om man vill.

Rolle
IpL

Konstigt att min står stilla när jag släpar benet över korset när jag hoppar av :crazy:
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

När vi är tillbaka efter ridturen och kommer skrittande så kliver jag ur stigbyglarna, då tvärstannar hästen ;-)

Rolle
IpL
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Jag har arbetat på ett islandshästcenter, där bedrevs turridningsverksamhet och ridskola, men även avel.
Ridskolehästarna stod definitivt still när man skulle upp. Dom som precis kom från island fick jag rida till lite innan, vänja dem vid hur eleverna på ridskolan skulle till att göra. Då fick jag börja med att sitta upp i hörnor med hästarna, för man har på Island satt iväg i tölt när man kommit upp, eller ja, tölt i faarten :)
Min arbetsgivare, som varit på island flera gånger, sa att man gör så, tölt direkt efter uppsittning, full fart :P

Men dom kan självklart stå still nu om man ber dem ;)



Kör dom alltså inge uppvärmning innan de börjar rid på island?

Kanske därför de är så vanligt med spatt och andra benrelaterade skador på islandshästarna? Bara en fundering jag fick.
Att sitta upp och börja tölta/trava/galoppera på en häst är ju verkligen inte bra i långa loppet.:crazy:

Uppvärmning av muskler och senor är ju superviktigt.

Jag själv som tränar mkt vet hur viktigt de är med uppvärmningen, går jag in direkt på gymmet och lägger mig ner och kör maxvikt på bänkpress riskerar jag att slita av muskelfästet alt skada mig på andra vis.
Rent utsagt farligt helt enkelt att träna en ouppvärmd kropp,

Jag har av egen erfarenhet fått smakat på vad som kan hända när man tränar utan att värma upp,
De slutade med att muskelfästet i axeln smällde av och jag var borta över 1 år från gymmet och har än idag 5 år senare problem med axeln.

Så till alla där ute.. slarva inte med att värma upp både dig själv och hästen innan ni kör igång och börjar samla och göra "konster"

Slarva hellre med att borsta hästens man innan ridningen så spar du tid, lite lera i manen skadar inte hästen bara ditt öga;)



Lite OT på frågan men var bara tvungen att skriva om uppvärmningen när jag fick läsa att man inte gör sånt på Island=(
 
Sv: Islandshästar kan inte stå still??

Kör dom alltså inge uppvärmning innan de börjar rid på island?

Kanske därför de är så vanligt med spatt och andra benrelaterade skador på islandshästarna? Bara en fundering jag fick.
Att sitta upp och börja tölta/trava/galoppera på en häst är ju verkligen inte bra i långa loppet.:crazy:

Uppvärmning av muskler och senor är ju superviktigt.

Nej uppvärming är det si och så med, men när man ridit som jag på hästar som hämtas från den hagen ( på minst någon kvadrat km eller så) och man får driva in dem så är de långt mer upp är de långt mer uppvärmda än hästen man tar från rasthagen och sedan skrittar 10 minuter och det redan innan man sitter upp. Värre är det förmodligen med hästar de tar direkt ur stallet. Även isläningarna ( de tvåbenta) lär ha lärt sig mer om uppvärming numera ;) och det finns säker många som värmer upp vid behov.

Häst två för dagen har redan sprungit i flocken någon mil eller mer och är definitivt uppvärmd.

Men inte får hästar spatt av den eventuella bristen på uppvärmning, spatt har mest med exteriören att göra, men det kan säkert bli andra problem.

Du får också ha i åtanken att hästar på island oftast lever ett helt annat liv, har halvårs vintervilla och liknade. De har alla chanser i värden att läka ut småskador.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 729
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp