Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller också med, åtminstone om man hållit sig efter karensreglerna. Märkligt att ett preparat får vara märkt med kortare karenstid än ämnet kan vara kvar i kroppen dock? Eller kan det vara nån variant av att det inte längre är verksamt då men fortfarande ”syns”?
Det tycker jag också är jättekonstigt! Om det dessutom är välkänt, iaf bland veterinärer, att ämnet beter sig såhär, så borde ju antingen karenstiden ha förlängts eller en viss "restmängd" accepteras?
Samtidigt är ju frågan om man kan avgöra huruvida man faktiskt förhållit sig till karensen eller om det är något man bara säger (tänker generellt alltså, inte specifikt för detta fallet). Om man kan ”komma undan” med dopning genom att hävda att preparatet gavs tillräckligt lång tid innan tävlingen?
Just i det här fallet så har ju hästen tävlat på SM också, och om han behandlats mellan mästerskapen så är det ju väldigt tight att hålla sig inom karensen, men det går.
 
Jag förstår inte att man vågar chansa på att behandla med något inför ett VM. Som sagt, måste man så måste man, men då är det kanske läge att avstå mästerskapet. Sen är det ju väldigt olyckligt om medlet är kvar i kroppen längre än vad karensen säger.
 
Känner att jag bara måste fråga en lite OT, men ändå relaterad fråga: Vet någon om det görs dopingkontroller på våra SM?

Jag orsakade att min dotter inte kunde rida GKSM 2018 genom att fråga veterinären om karens på - ironiskt nog med tanke på det nu aktuella ärendet - en ögonsalva innehållande kortison. Hästen fick salvan pga en liten rispa på hornhinnan, och SM låg givetvis inom karenstiden på 28 dagar, så det blev inget SM det året och givetvis en väldigt ledsen dotter vilket jag fortfarande kan ha dåligt samvete för, även om jag känner att jag gjorde "rätt". Det hade på något vis känts extra illa om det "inte ens" görs dopingkontroller på SM.
 
Känner att jag bara måste fråga en lite OT, men ändå relaterad fråga: Vet någon om det görs dopingkontroller på våra SM?

Jag orsakade att min dotter inte kunde rida GKSM 2018 genom att fråga veterinären om karens på - ironiskt nog med tanke på det nu aktuella ärendet - en ögonsalva innehållande kortison. Hästen fick salvan pga en liten rispa på hornhinnan, och SM låg givetvis inom karenstiden på 28 dagar, så det blev inget SM det året och givetvis en väldigt ledsen dotter vilket jag fortfarande kan ha dåligt samvete för, även om jag känner att jag gjorde "rätt". Det hade på något vis känts extra illa om det "inte ens" görs dopingkontroller på SM.

Utan att ha en aning så kan jag tänka mig att man lottar och vissa får göra dopingkontroll.
 
Ridlektion igår!
Livan har blivit så fin i tölten. Börjar med passtakt, sen bättre. Fin form. Måste börja bromsa tempot nu och jobba vidare i kortare tempo. Hon såg starkare ut i bakknäna (hennes svaga punkt).
Fick till mig att hennes passtakt nu enbart berodde på ryttarslarv. Fick göra 5st igångsättningar i tölt där hon skulle gå rent från början. Och ja, det gick ju. :D
Galoppen gick konstigt nog jättedåligt. Hon kan ligga på volt och rulla, men vissa dagar kan hon ha lite dipper. Men jag tror hon var trött. Ska försöka träna tölt/galopp/tölt nu vilket varit jättesvårt innan då det bara blivit pass. Men det gjorde ju tölten ännu bättre.

Min dotter på Rally-Mist då. Gjorde en fantastisk ridlektion. Första för min dotter på islandshäst i ”ridbar ålder” (dottern alltså som är 15 nu), innan för 4 år sen åkte hon ju mest.
De jobbade med att inte sitta och bromsa när hon stressar utan böja sig ur springet. I slutet töltade de runt lugnt och sansat, ren takt, i form, kunde byta varv, rida på ovalen lugnt och fint.
Jag trodde hon skulle tycka lektionen var döden. Sånt där segt grundjobb är skittråkigt. Men hon var så nöjd.

Bästa av allt. Lastningen med Mist gick smidigt och hon stod som ett ljus. Hon brukar resa sig och har hoppat över bommen flera gånger tidigare.
Ska ta bort annonsen idag.
 
IMG_1223.jpeg

Höstbete 😍
 
Mina hästar går också på höstbete, men de hade varit väldigt avundsjuka om de fått se dina hästars! Mina går på en äng som hade behövt sås om helt egentligen, mycket ogräs och sly som tar upp plats. Och dessutom stripbetning vilket de inte heller tycker är så festligt :p
Mina stripbetas på liknande mark som dina :))
 
Mina hästar går också på höstbete, men de hade varit väldigt avundsjuka om de fått se dina hästars! Mina går på en äng som hade behövt sås om helt egentligen, mycket ogräs och sly som tar upp plats. Och dessutom stripbetning vilket de inte heller tycker är så festligt :p

Jag har strippbetat länge nu i höst. Nu gav jag upp, de behövde mer mark för att inte hela vinterhagen ska bli total leråker.
 
Ni som lätt tippar framåt när ni rider, hur har ni jobbat bort det? Jag har tränat avsuttet ganska mycket på sistone så förutsättningar med smidighet och styrka är nog egentligen ok. Den dåliga vanan är ju dock större än så! Tittar ner, svankar, händerna åker ner… listan kan göras lång ☹️ Bäst är såklart att ha någon som tittar och korrigerar men det går ju inte varenda ridtur… Har ni något tankesätt eller knep för sitsen som har hjälpt er i vardagen?
 
Ni som lätt tippar framåt när ni rider, hur har ni jobbat bort det? Jag har tränat avsuttet ganska mycket på sistone så förutsättningar med smidighet och styrka är nog egentligen ok. Den dåliga vanan är ju dock större än så! Tittar ner, svankar, händerna åker ner… listan kan göras lång ☹️ Bäst är såklart att ha någon som tittar och korrigerar men det går ju inte varenda ridtur… Har ni något tankesätt eller knep för sitsen som har hjälpt er i vardagen?

Försöker tänka extra mycket på att rida med en buren hand. Då böjer jag armbågarna och rätar automatiskt upp mig.
 
Ni som lätt tippar framåt när ni rider, hur har ni jobbat bort det? Jag har tränat avsuttet ganska mycket på sistone så förutsättningar med smidighet och styrka är nog egentligen ok. Den dåliga vanan är ju dock större än så! Tittar ner, svankar, händerna åker ner… listan kan göras lång ☹️ Bäst är såklart att ha någon som tittar och korrigerar men det går ju inte varenda ridtur… Har ni något tankesätt eller knep för sitsen som har hjälpt er i vardagen?
Igår på träningen fick jag ett bra tips. Tänk som att du rider i en tunnel. En riktigt smal tunnel. Du får inte slå i sidorna och måste sitta precis mitt på hästen. Armbågarna får inte glida utåt = handen måste vara vriden och buren. Blicken framåt så du inte rider in i sidorna :D

Jag tyckte det var en väldigt bra liknelse för mig, om jag rider i en trång tunnel måste jag ju sträcka på mig och hålla in armbågarna mot sidan av kroppen för att inte slå i. Det funkade i alla fall bättre än "sträck på dig" eller "blicken fram" eller "tänk som att någon drar i en tråd uppåt från din hjässa" :idea:
 
Äh, de gör väl som senast, stänger av några månader nu under vintern så det är fritt fram att tävla sen när det finns landslagstävlingar. 🙃
Javisstja, han blev avstängd någon gång förut? Och förlorade någon titel (årets ryttare?), eller hur var det? Hade glömt bort det. Och drabbades egentligen inte av avstängning då det var ”rätt tid” på säsongen.
 
Igår på träningen fick jag ett bra tips. Tänk som att du rider i en tunnel. En riktigt smal tunnel. Du får inte slå i sidorna och måste sitta precis mitt på hästen. Armbågarna får inte glida utåt = handen måste vara vriden och buren. Blicken framåt så du inte rider in i sidorna :D

Jag tyckte det var en väldigt bra liknelse för mig, om jag rider i en trång tunnel måste jag ju sträcka på mig och hålla in armbågarna mot sidan av kroppen för att inte slå i. Det funkade i alla fall bättre än "sträck på dig" eller "blicken fram" eller "tänk som att någon drar i en tråd uppåt från din hjässa" :idea:
Ja, "sträck på dig" och "titta upp" och andra korrigeringar av själva kroppsdelarna brukar funka i typ fem sekunder, sen glömmer jag det igen. Ska prova att rida i tunnel idag!
 
Ja, "sträck på dig" och "titta upp" och andra korrigeringar av själva kroppsdelarna brukar funka i typ fem sekunder, sen glömmer jag det igen. Ska prova att rida i tunnel idag!
Samma för mig :angel: Ja testa! Hoppas det ger lite hjälp. Jag fick visat att man ska tänka att man har typ 5 cm fritt på varje sida om axlarna innan väggen kommer.

received_6724691614292955.jpeg

Jag satt jäkligt rakt efter ett tag kan jag lova :D
 
Javisstja, han blev avstängd någon gång förut? Och förlorade någon titel (årets ryttare?), eller hur var det? Hade glömt bort det. Och drabbades egentligen inte av avstängning då det var ”rätt tid” på säsongen.
Det stämmer. Efter ett slagsmål eller liknande på SIFs höstmöte för några år sedan (var inte där, så bara hört om det i andra och tredje hand). Det var ju en rätt stor snackis under en kort tid precis när det hände, men som du säger blev det ju avstängning under lågsäsong och sedan fritt fram att tävla igen.
 
Igår red min nya stallkompis (som är van tävlingsryttare) Ægir och heeeeerregud vilken ögonöppnare det var. Hon vågade ställa helt andra krav än vad jag gör och han svarade ju! Han ligger ofta på latsidan när jag rider och jag har tänkt att jag behöver ge honom tid att bygga styrka för att bära sig i högre tempo, men han visade nu att takten och balansen faktiskt blev bättre när han fick gå på mer framåt. Mer jobb på framåtbjudning nu alltså (men givetvis med fortsatt byggande av grundstyrkan). Stallkompisen har lovat att coacha mig i vardagsridningen i vinter och jag är så taggad på det! Har förresten börjat lägga in mycket mer klättring nu i nya stallet. Alla nya rundor är kuperade och en av dem har en "mördarbacke" som jag tar en gång i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 659
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 214
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp