Isolering i stall

Exit

Trådstartare
Håller som bäst på och planerar för stallbygge i gammal ladugård. Takhöjden är inget problem då det i byggnaden är fri tackhöjd till nock och golvet kommer att gjutas nytt men mina funderingar gäller isolering.

Jag har inga planer på att ha uppvärmt stall utan värme kommer enbart att finnas i sadelkammaren, där kommer även vattenledningar att komma upp. På väggarna finns inget annat än yttervägg (bräder). Vad skall jag göra åt väggarna i själva stalldelen där det inte skall värmas upp? Isolera? Hur mycket och med vad skulle tro vara bästa lösningen?

Exit
 
Sv: Isolering i stall

är det enbart enkel trävägg? isolera med sån papp, vet inte vad det heter och enkel isolering. innerväggarna bör vara av ett solitt virke eller skivor som håller för rejäla sparkar. KAn lite egentligen, men efter nåra glas vin så blir man lite luddig*lol*
Men inte plast och isolering iaf, har jag fått lära mig:)
 
Sv: Isolering i stall

eftersom plasten tar emot fukten på nåt sätt:) KOmmer inte ihåg exakt,det var liksom inte aktuellt för mig, jag hade redan stall, men det var isolerat med papp och isolering. funkade bra för oss iaf:)
Gick ju nån kurs i stallbyggnad:)
 
Sv: Isolering i stall

Det finns isolering som är inte tar upp fukt (endast någon enstaka % i vart fall) och dit hör cellplast, cellglas och aerogel.

Övrig isolering som mineralull, ekofiber etc är hygroskopiska material som i stor utsräckning tar upp fukt. En del människor envisas med att använda hygroskopisk isolering för dom tror att byggnaden möglar, ruttnar och rentav går upp i rök annars - vilket självklart inte är sant.

Att använda hygroskopiska material tycker jag är rent nonsens eftersom man inte inte ska ha in fukt i väggkonstruktionen - därför behöver man heller inte underlätta fukttransport genom isoleringen genom att denna tar upp fukt, det räcker nämligen att isoleringen är diffussionsöppen för den lilla fuktransport som kan tänkas behövas.

Varje isoleringsmaterial har sina fördelar och sina nackdelar... ett fulländat isoleringsmaterial ska släppa ut vattenånga (diffusionsöppet) men ändå vara i det närmaste tätt för vatten i flytande form, det ska ha lågt u-värde (mått på hur lite energi som kan passera igenom materialet), det ska inte ta upp vatten (det minskar isoleringsförmågan och ökar risken för mögel), det ska inte kunna utgöra någon grogrund för mögel, det ska vara tåligt för brand, det ska vara formstabilt så att det inte trycks ihop, det ska vara enkelt att hantera utan specialutrustning, det ska gå att använda utan en massa skyddsutrsutning, det ska vara miljövänligt, det ska vara billigt etc.

Självklart klarar inget material av allt det som man skulle vilja att den perfekta isoleringen klarar av, det isoleringsmaterial som är i särklass bäst är aerogelisoleringar som då används bla av NASA för att skydda rymdfarkoster mot de extrema temperaturer som råder i rymden där temp utan vidare varierar från -180 till + 150 grader :cool:

För vanligt folk finns det idag 2 aerogelisoleringar på marknaden under handelsnamnen nanogel och spaceline. Bäst av dessa är då spaceline med ett u-värde på 0,014 och en tryckhållfasthet på 53 kpa. Båda dessa material har en porgrovlek på 20 nanometer ( en dna-molekyl är ca 2 nanometer tjock...) vilket ger materialet rentav otroliga förmågor. Vad är då inte bra med detta material ? Jo, priset förståss... vad annars.

Ska vi istället titta på isoleringsmaterial som man kan tänkas att ha råd med till ett stallbygge så återstår mineralull (stenull och gullfiber), pappersfiber och cellplast. Det finns andra isoleringsmaterial men som kan vara svåra att få tag i överallt.

Rätt använda fungerar alla dessa 3 (mineralull, pappersfiber och cellplast) i en stallvägg.

Mineralullen tål inte fukt, utsätts den för fukt så möglar den och tappar sin isoleringsförmåga och den är känslig för vind och drag. Därför ska denna "byggas in" ordenligt och skyddas mot vattenånga inifrån byggnaden genom ett lager med diffusionstät plast och utifrån genom tex asfaboard eller mikroporös duk som har samma funktion som gore-tex dvs släpper ut vattenånga men stänger ute vatten.

Cellplast tål såväl vind/drag och fukt men är brandfarlig, denna ska då byggas in bakom skivor som skyddar den för öppen låga i händelse av brand.

Pappersfiber då ?
Tja tillverkaren talar om att använda den i diffusionsöppna konstruktioner, dock är jag personligen kritisk till diffusionsöppna konstruktioner då det som regel krävs att omgivande luft inte håller högre luftfuktighet än ca 70 %... det finns diffusionsöppna lösningar där man aldrig nånsin kommer under 80% i luftfuktighet vilket innebär att isoleringen aldrig torkar ur.

Personligen kör jag en hel del med att jag använder cellplast längst ut mot yttervägg, cellplast EPS har ångmotstånd som ligger ganska nära trä men tål fukt och "blåst" avsevärt mycket bättre än mineralull.

Innanför cellplasten fortsätter jag då att isolera med mineralull där den kommer till sin rätt när den är skyddad från fukt och blåst men den hjälper till att skydd cellplasten i händelsa av brand.

Sedan innaför mineralullen kör jag på med diffussionstät PE-film så att man inte riskerar att varm fuktig luft inifrån kommer ut i mineralullen och orsakar mögel samt att PE-filmen ger en tät vägg som inte släpper in kall luft utifrån.

Det finns även lösullsisolering, den har samma svagheter som mineralull men har en ökad nackdel utöver detta iom risken för självkonvektion.
Självkonvektionen råkar man ut för när man lägger tjocka lager med "fluffiga" isoleringsmaterial och innebär att varm luft stiger genom isoleringen så att det "blåser" i isoleringen. Risken för denna självkonvektion ökar ju större temperaturskillnad man har mellan den varma sidan och den kalla sidan, men självklart vill man ju inte att isoleringen ska fungare sämre är det är kallt ute.
 
Sv: Isolering i stall

Hej,

Det gäller att tänka hur du ska isolera och vilket tillvägagångssätt du ska ha och vilket material du ska använda dig av. Du kan få lite info från detta bolag som jag har beställt ifrån.
http://www.abis.se/isolera.htm

/Mattias
 
Sv: Isolering i stall

Själv har jag ingen isolering utan bara enkla bräder + lite murade delar i stallet. Det funkar alldeles utmärkt och hästarna verkar inte frysa, snarare kan de till och med vara lite svettiga ibland ifall det bara är kring 0 grader ute när man kommer och ska ta ut dem på morgonen.

Det kan ju vara annorlunda ifall du bor lite längre norrut eller klipper hästarna på vintern vilket inte jag gör.
 
Sv: Isolering i stall

kl

Jag har också en oisolerad ladugård, jag tänkte sätta vindpapp och cellplast (frigolit) och sen plyfa skivor på insidan (i lösdriften resp. skötseldelen) men i vintras var den á naturell och hästarna frös inte så jag ska nog låta det vara som det är tillsvidare. Som sagt, hästarna verkar ju trivas. :)

Skötseldelen ska dock isoleras i väggar och tak för att kunna ha ett behagligt klimat för mig själv att sköta hästarna, för hovslagare och veterinärer etc.
 
Sv: Isolering i stall

Jag har också en oisolerad ladugård, jag tänkte sätta vindpapp och cellplast (frigolit) och sen plyfa skivor på insidan (i lösdriften resp. skötseldelen) men i vintras var den á naturell och hästarna frös inte så jag ska nog låta det vara som det är tillsvidare. Som sagt, hästarna verkar ju trivas. :)


Med tanke på att damm och dålig luft är ett betydligt värre hälsoproblem än lite kyla så gör du helt rätt.

Ofta känns det som att man mer tänker på människorna som ändå vistas relativt kort tid i stallet än på de som bor i stallet när man anstränger sig för att få så ett så välisolerat stall som möjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 774
Senast: MaRomer
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 523
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp