Bukefalos 28 år!

Jäkla skitkropp

Jag orkar inte mer.
Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra.

Jag har ont, foglossning som gör att jag knappt kan gå. Eller sitta. Knappt ligga ner heller.
När jag väl ligger ner måste jag ligga på vänster sida annars får jag fruktansvärd halsbränna. Eller blir yr om jag ligger på rygg. Yr blir jag ändå visserligen, för tydligen vill blodtrycket inte vara med.
Jag sover nästan ingenting längre. Någon timme per natt bara.
Nu har jag tydligen dessutom fått graviditetsdiabetes och det fick liksom bägaren att rinna över. Jag kan inte hantera det beskedet alls. Ska in på tisdag och få en blodsockermätare, men jag är livrädd för ens ett litet stick i fingret så jag vet inte hur jag ska lösa det.

Just nu känner jag bara att jag hatar hatar hatar min kropp. Jag vill inte mer. Jag orkar inte mer.
 

Jag har inte lusläst eller hängt med hela vägen, men att tacka nej till en typ av sjukvård är ju inte att tacka nej till All sjukvård tänker jag. Här finns ju uppenbarligen alternativ, frågan är om det går att få bekostat eller inte och/eller om en orkar kämpa för det eller inte.

Finns inte på kartan att jag skulle klara av blodprov heller - jag känner helhjärtat med TS.

Har jag påstått att TS tackar nej till all form av sjukvård? Däremot är det ett val att tacka nej till den sjukvård som föreslås. Finns det andra alternativ så kör på det. Finns det inte andra alternativ så får man köra utan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här tänker jag ställa mig på ts sida, diabetes är mitt mardrömscenario, nu är jag både vårdutbildad och betydligt mera elak o hårdför än ts, så dom hade raskt fått hitta ett nytt alternativ för det finns.
Min vc har fullt ut accepterat att det inte går/får sticka mig .
Är du bara någon timmes körning från mig så kan jag följa med dig o göra livet för dom surt @sthu
 
Vad jobbigt för dig att ha sådan fobi för nålstick så du ska behöva må sådär dåligt =/. Jag tycker det är självklart att du måste göra det som behövs för ditt och ditt barns hälsa men jag vet och förstår också hur jävla svårt det är när man har ångest inför något, absolut! Inte nålar längre (som barn var jag galet livrädd, sen bara poff borta. Vet inte varför- mamma överförde aldrig någon rädsla till mig så kan inte komma därifrån, men ja jätterädd. Verkligen men inte ångest uttryckligen men det har jag erfarat nu av andra anledningar och jag känner med dig- det ÄR så jävla svårt när det låser sig. Jag skulle jag absolut investera i sån där knapp faktiskt om jag var du, de pengarna är säkert väl investerade om du har så stort problem! ❤️
 
Eftersom du själv har meddelat att det bara finns två alternativ och det ena inte är genomförbart för dig så är det ju bättre att sluta älta.
Ibland när man mår riktigt dåligt så är kanske älta just det man behöver få göra? Kanske är till och med behovet av att få älta och vända och vrida på sina bekymmer anledningen till att man gör en dagbokstråd.
Är ju enkelt att låta bli att läsa om man störs av det.
 
Jag upplever att de inte lyssnar. Jag försöker vara påstridig men jag orkar verkligen inte. Ångesten tar all energi.

Jag försökte förklara för barnmorskan att jag verkligen verkligen inte klarar det. Jag bröt ihop och började gråta men hon kom inte med några alternativ.
Bedrövligt att vården inte är mer lyhörda och förstående åtminstone.
Tänker att fobi mot stick/blodprov är förhållandevis vanligt och något de rimligen handskas med ganska ofta.

Förstår att det känns otroligt jobbigt!❤️
 
Ibland när man mår riktigt dåligt så är kanske älta just det man behöver få göra? Kanske är till och med behovet av att få älta och vända och vrida på sina bekymmer anledningen till att man gör en dagbokstråd.
Är ju enkelt att låta bli att läsa om man störs av det.

TS verkar dock vilja ha en lösning. Annars hade hon ju inte lyft frågan med vården gällande andra alternativ.
 
Bröt ihop fullständigt nu på morgonen när jag skulle prova ta första sticket. Bara gråter och skakar så jag knappt kan hålla i "pennan".

Skickade ett meddelande till barnmorskan att det inte går och vi måste hitta en annan variant.
 
Köp en sån där knapp för 700 kr? Gäller det bara 8 veckor blir det under 3000 kr. Är väl en jättebra lösning?
Som inte verkar vara kompatibel med min telefon, vilken innebär att jag måste köpa en läsare också. Kommer vara tvungen att mäta efter graviditeten också.

Det enklaste hade varit att aldrig bli gravid..
 
Förr mätte man ketoner i urinen istället för blodsocker i blodet. Kan det vara något? Det ger inget exakt resultat utan pekar mest på om det är illa eller ej. Kan inget om graviditetsdiabetes, det kanske ger fosterpåverkan även vid lägre nivåer som inte syns i urinen. Men fråga din bm eller ring till/skriv meddelande på 1177 diabetessköterska på vc som någon tipsade om!
 
Förr mätte man ketoner i urinen istället för blodsocker i blodet. Kan det vara något? Det ger inget exakt resultat utan pekar mest på om det är illa eller ej. Kan inget om graviditetsdiabetes, det kanske ger fosterpåverkan även vid lägre nivåer som inte syns i urinen. Men fråga din bm eller ring till/skriv meddelande på 1177 diabetessköterska på vc som någon tipsade om!
Det verkar inte som det är urinprov längre. Ketoner påverkar ju bland annat av hur mycket man druckit.
 
Fast uppenbarligen är min kost inte bra i och med att jag fått diadiabetes.
Nu är inte jag vårdutbildad (men har nyligen varit gravid) så ta det här för vad det är: Jag tror inte att graviditetsdiabetes orsakas av din kosthållning. Som jag förstod det vet man inte riktigt vad som orsakar det eller vilka som kommer att drabbas. Det här är inget som du ska klandra dig själv för!
 
Nu är inte jag vårdutbildad (men har nyligen varit gravid) så ta det här för vad det är: Jag tror inte att graviditetsdiabetes orsakas av din kosthållning. Som jag förstod det vet man inte riktigt vad som orsakar det eller vilka som kommer att drabbas. Det här är inget som du ska klandra dig själv för!
Nu vet jag inte om jag missuppfattat, men om det bara var glukosbelastningen som ställde till det så är kanske din vanliga kosthållning bra också för den här situationen - så länge du inte dricker rent socker på fastande mage.

Jag förstår och respekterar att provtagningen och uppföljningen är ett jätteproblem men jag tror inte att du behöver känna att du ska sluta äta eller radikalt ändra din kost (som låter mycket nyttig).
 
Känner du dig okej med att ta blodsockerprov när sambon är hemma och kan utföra det så tror jag att några sådana mätningar räcker bra!
Vet att du skrev att han hade ojämna tider men något eller några prov per dygn när han är hemma räcker nog som information till BM om hur du ligger.

Många prov per dag är nog för att kunna rita en kurva, men med så liten reaktion på glukosbelastningen är väl det enda viktiga att försöka bevaka så att du längre fram i graviditeten inte kommer ännu högre? Och blir det så, då beställer du Freestyle Libre och slipper ta proverna. Visst ska pucken sättas dit men det kan antingen sambon eller sjukvården göra eftersom det behöver göras så sällan
 
Nu vet jag inte om jag missuppfattat, men om det bara var glukosbelastningen som ställde till det så är kanske din vanliga kosthållning bra också för den här situationen - så länge du inte dricker rent socker på fastande mage.

Jag förstår och respekterar att provtagningen och uppföljningen är ett jätteproblem men jag tror inte att du behöver känna att du ska sluta äta eller radikalt ändra din kost (som låter mycket nyttig).
Det var bara glukosbelastningen som var avvikande. Alla andra värden bra.

Jag tror jag har någon slags ätstörning.. Så fort sånt här kommer på tal (och framförallt min vikt) reagerar jag med att helt tappa aptiten..
 
Det var bara glukosbelastningen som var avvikande. Alla andra värden bra.

Jag tror jag har någon slags ätstörning.. Så fort sånt här kommer på tal (och framförallt min vikt) reagerar jag med att helt tappa aptiten..
Jag ser det i hur du uttrycker dig. Det verkar jättejobbigt! Jag ville bara flika in att jag inte tror att det är problemet för att kanske lätta på det trycket lite i alla fall.
 
Kanske du kan kontakta diabetessköterskan på HC också, brukar ju gå via 1177 om det känns jobbigt att ringa. Jag skulle inte gå på vad BM säger där utan iaf försöka om du orkar, det kan ju lika gärna vara så att de visst har tid eftersom det är speciella omständigheter och inget som BM verkar klara av uppenbarligen. Skadar ju inte att skicka iväg ett meddelande om du orkar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 666
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 577
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 362
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 970
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp