Bukefalos 28 år!

Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Jolanta

Trådstartare
Nu sitter jag verkligen i skiten!

För 2,5 veckor sen så opererade jag min fot för Hallux valgus. Jag har haft gips på tills igår och igår fick jag en plastskena istället. Jag klarar mig inte en meter utan kryckor då jag lyckats överanstränga den friska foten då den svullnar upp vid minsta ansträngning. Läkaren sjukskrev mig tills 28 april.
Jag har inte alls kunnat ta hand om Arvid utan han har bott hos sin pappa. Pappan fick tillfällig FP eftersom jag inte kan ta hand om honom.

Idag ringde försäkringskassan och sa att jag bara får vara sjukskriven tills idag, sen får jag inte mer pengar från dom. Så jag ska alltså kunna jobba på måndag (Är arbetslös så jag blir uttringd) och dessutom kunna ta hand om en 1.5 åring då pappan inte får vara tillfälligt pappaledig längre då jag inte är sjukskriven längre. Jag klarar mig som sagt inte alls utan kryckor och måste ju såklart bära Arvid ibland. Det kommer jag inte klara av då jag enligt läkaren aboslut inte får belasta hela foten utan enbart gå på hälen i några veckor till.
Jag kan inte köra bil, jag har inte ens en bil så jag vet inte hur jag ska ta mig på arbetsförmedlingen på måndag för att anmäla mig som arbetssökande igen. Jag kan inte få Arvid på dagis då jag inte både kan hoppa på kryckor och styra en barnvagn till dagis. Det är dessutom is överallt så kryckhoppandet är livsfarligt utan att ha ett barn att ansvara för också. Jag kan inte ta mig på något jobb då jag som sagt var inte har bil och inte kan få Arvid på dagis.

Nu sitter jag här och gråter och vet inte alls hur jag ska lösa någonting! :(
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Nämen usch, vilken sits. Men får man inte automatiskt ersättning om man har intyg av läkaren att man är sjukskriven?
Har du inga FP dagar kvar att ta ut heller?
Om inte annat så ring till Amf och förklara för de hur det ligger och hör om det går att lösa på ngt sätt.

Lycka till!!
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Nje man får ju inte det. Fk har egna bestämmelser. Killen jag pratade med förklarade att han hade varit mycket snäll som skulle låta mig få ersättning för 2,½ vecka istället för bara 2 veckor som var reglerna. :grin:
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Då undrar jag ju varför de anser att du ska kunna jobba.
Har du varit otydlig med hur det påverkar din möjlighet att arbeta/ta hand om barnet?
Eller har läkaren skrivit ett intyg som inte är tillräckligt tydligt utfärdat?

Sen beror det ju lite på vad det är för jobb som blir aktuellt för dig. Lastbilschaffis kanske blir lite svårt, men sitta på ett kontor kan man ju göra även om man inte kan stödja på sin fot, bara man tar sig till jobbet. Och det finns ju taxi om inte annat...
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Nej, läkaren har skrivit ett nog så tydligt intyg att jag inte får stödja på foten förrens efter 5,5 vecka.

Ja, såklart kan jag sitta på ett kontor om jag skulle få ett sånt jobb, det är värre med att kunna ta hand om Arvid, då kan jag ju inte sitta still.

Ev så får jag en tidfrist på en vecka om Arvids pappa kan få vara FL i en vecka, alltså hans egna dagar. Sen är de slut. Han hålller på att försöka fixa nu. Då är det bara att söka jobb som innebär stilla sittande, om det nu finns något sånt ute.
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Det vi anser vara nog tydligt behöver tyvärr inte vara det enligt FK.

Kontakta läkaren som utfärdade intyget och berätta vad som sagts från FK.

Hör av dig om du behöver hjälp.
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Jag tycker du ska överklaga FK's beslut, det låter helt orimligt att du ska anses som fullt arbetsför.
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Han avslutade ju ärendet. :(

Han "hotade" med att jag ändå inte skulle få igenom en överklagan och att jag inte skulle få några pengar förrens allt beslutat om jag överklagade och att det kunde ta lång tid. Jag har inte pengar att lägga ut så länge, hade jag haft det så skulle jag överklagat direkt
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Du ska kontakta sjukskrivande läkare på stört! Det är hans intyg som fk underkänner. Han bör ringa fk och ifrågasätta deras beslut, bara för att en Hallux valgus normalt är bra på två veckor är inte alla det.
Fungerar inte det så får du ringa soc och diskutera hur ni ska lösa det med barn, kryckor och ingen ersättning.
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Ja varför blir jag inte förvånad :devil:

Känns som allt fler har problem med FK och att få igenom sjukskrivningar även vid tydlig sjukdom med tydliga intyg.

Jag har själv haft problem med FK under en garviditet med GBS och hotande förtidsbörd, jag och min läkare på spec mödravården överklagade och till slut fick jag igenom sjukskrivningen med det tog tid och under den tiden inga pengar....:eek:

Jag tycker du ska ta en återkontakt med FK och disskutera igenom problemet en gång till, kan ibland hjälpa med en annan handläggare. Sen tar du och kontaktar läkaren som sjukskrev dig och förklarar läget ofta kan han hjälpa dig genom att ta en kontakt med FK läkare eller skriva ett tydligare intyg.
När det gäller arbetsförmedlingen antar jag att de inte tar emot dig som arbetssökande i dagsläget då du inte kan söka de jobb som erbjuds. Man har inte rätt att stämlpa om man inte kan ta jobb. Tråkigt men tyvärr hamnar du nog i mitten.....

Hopppas det löser sig och LYCKA TILL!!!! KÄMPA PÅ :bump:
 
Sv: Jävla skit! *Skriva av sig tråd*

Kan bara hålla med om att kontakta läkaren igen.
Hoppas det löser sig på något bra vis för dig och lilla sonen!
Du verkar ju ialla fall vara en väldigt stark människa även om du haft det tufft.
Men som sagt hoppas det löser sig utan att du ska behöva bli allt för stressad inombords.
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 790
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 166
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 328
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 228
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp