När livet går helt åt helvete

Inte när du är sjukskriven

Det kan göra. Om du har varit sjukskriven max 180 dagar och det bedöms att du troligen inte kommer kunna återgå till arbetet så kan du ha rätt att söka andra jobb medan du är sjukskriven.


Edit: Skärmdump från FK:s sida

Skärmavbild 2024-01-12 kl. 23.31.31.png
 
Det kan göra. Om du har varit sjukskriven max 180 dagar och det bedöms att du troligen inte kommer kunna återgå till arbetet så kan du ha rätt att söka andra jobb medan du är sjukskriven.


Edit: Skärmdump från FK:s sida

Visa bifogad fil 136712
Reglerna du citerar gäller för någon som har ett arbete. Det är skillnad på om du är anställd och blir sjukskriven för att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter, mot om du är arbetslös och sjukskrivs för att du inte kan utföra arbetssökandet. Är du i situationen som beskrivs ovan, att du inte kan göra vissa arbeten men det finns andra som du kan göra, så är sjukskrivning inte aktuellt för en arbetssökande.
 
Det kan göra. Om du har varit sjukskriven max 180 dagar och det bedöms att du troligen inte kommer kunna återgå till arbetet så kan du ha rätt att söka andra jobb medan du är sjukskriven.


Edit: Skärmdump från FK:s sida

Visa bifogad fil 136712
Observera: "det är Försäkringskassan som tar ställning till om du har rätt till sjukpenning samtidigt som du söker arbete" dvs det finns ingen automatisk rätt att göra det.

Om man som arbetssökande frågar om man kan söka arbete, berättar man inte samtidigt att man kan arbeta? (Söka jobb är ju en arbetssökandes "arbete"). Kan man arbeta ska man inte vara sjukskriven
 
Reglerna du citerar gäller för någon som har ett arbete. Det är skillnad på om du är anställd och blir sjukskriven för att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter, mot om du är arbetslös och sjukskrivs för att du inte kan utföra arbetssökandet. Är du i situationen som beskrivs ovan, att du inte kan göra vissa arbeten men det finns andra som du kan göra, så är sjukskrivning inte aktuellt för en arbetssökande.

Absolut. Jag svarade på det generella svaret i tråden att man ej kan söka jobb som arbetslös.
 
Absolut. Jag svarade på det generella svaret i tråden att man ej kan söka jobb som arbetslös.
Hela frågan om jobbsökande under sjukskrivning ingår i en kontext som i detta fall utgörs av @Mirre s situation och utgår från påståendet att hon skulle kunna vara sjukskriven och samtidigt söka jobb.
Sambon tycker att jag ska kontakta vården och kanske bli sjukskriven för att sas kunna släppa allt med jobb och a kassa ett tag. Söka jobb kan jag ju göra ändå.
Om man bara läser den inklippta texten utan att notera vad som står i länkens adress så är det lätt att man missar att den infon relaterar till helt andra förutsättningar som inte är aktuella.

Oavsett bör man utgå ifrån att grundregeln är att man inte får göra det. För att sedan försäkra sig om vilka eventuella mer detaljerade regler som kan göra det möjligt att ändå göra det beroende på vad som kan vara tillämpligt på ens egna omständigheter. Istället för att använda antagandet att man får som utgångspunkt.
 
Nytt år börjar med möjligheter till förändring. Härifrån kan det bara bli bättre. Den stora frågan: Vad vill du?
Har inte en jäkla aning längre.
Just nu vill jag helst bara ge upp och skita i allt, men det kan jag såklart inte göra. Men kan man inte bara någon gång få en jäkla paus från allt helvete hela tiden? Det ska alltid vara någonting som drar ner en. Det får aldrig bara vara bra, eller åtminstone lite mindre skit.

Nu har jag ingen a kassa, får troligen ingen aktivetsersättning från af heller och inget jobb. Det är ju tydligt att det är meningen att allt ska bara gå åt helvete för mig. Konstant. Ser liksom ingen mening med att ens fortsätta försöka då.
 
Har inte en jäkla aning längre.
Just nu vill jag helst bara ge upp och skita i allt, men det kan jag såklart inte göra. Men kan man inte bara någon gång få en jäkla paus från allt helvete hela tiden? Det ska alltid vara någonting som drar ner en. Det får aldrig bara vara bra, eller åtminstone lite mindre skit.

Nu har jag ingen a kassa, får troligen ingen aktivetsersättning från af heller och inget jobb. Det är ju tydligt att det är meningen att allt ska bara gå åt helvete för mig. Konstant. Ser liksom ingen mening med att ens fortsätta försöka då.

Det värsta är att de blir inte bättre att skita i det ♥️
Förstår såklart att det är känslan o det är svårt att hitta ork/engagemang

Men för din skull, för att du ska må bättre. Stapla upp det som behövs göras och ta små steg dit
 
Jaha där ser man.
Helt plötsligt har jag en arbetsintervju nästa vecka. Inom vården men det får gå helt enkelt. Det är som vikarie så en liten möjlighet finns ju ändå att styra tiderna en liten aning själv. Dessutom får man 7000 i bonus på lönen, så det är ju väldigt bra. Då ska jag sätta undan i sommar till kommande elräkningar.
 
Ett helt random tips men om du är utbildad uska och blivit utmattad i klassisk vårdmiljö vill jag tipsa om LSS, ex BmSS-boenden. Ofta betydligt lugnare och mer familjärt än äldreboende och hemtjänst, jag har anställt flera från SÄBO/HTJ som blivit glatt överraskade över lägre arbetsbelastning.
Jobbar man enligt AB/Bilaga J är det dessutom ganska fördelaktiga avtal (37 h heltidsmått, sovande jour med halva natten betalt osv). Sen kan det ju såklart skilja sig mycket från ställe till ställe men det kanske kan vara värt att kika på.
 
Jaha där ser man.
Helt plötsligt har jag en arbetsintervju nästa vecka. Inom vården men det får gå helt enkelt. Det är som vikarie så en liten möjlighet finns ju ändå att styra tiderna en liten aning själv. Dessutom får man 7000 i bonus på lönen, så det är ju väldigt bra. Då ska jag sätta undan i sommar till kommande elräkningar.
Vad kul! Håller tummarna att det går bra och känns bra.
 
Jaha där ser man.
Helt plötsligt har jag en arbetsintervju nästa vecka. Inom vården men det får gå helt enkelt. Det är som vikarie så en liten möjlighet finns ju ändå att styra tiderna en liten aning själv. Dessutom får man 7000 i bonus på lönen, så det är ju väldigt bra. Då ska jag sätta undan i sommar till kommande elräkningar.

Grattis!
 
Ja det där med intervju börjar ju med att krångla och strula direkt. Först blev vi sjuka så jag fick omboka.
Sedan ringer människan som håller i det dagen innan (ja jag är stensäker på exakt vilken dag och tid det var) och säger att vi skulle ha intervju den dagen. Jag hävdade då att hon sade onsdag, dessutom lade hon till "hör av dig om du fortfarande är sjuk på onsdag", så jag är helt tvärsäker på att det var onsdag och inte tisdag som hon sedan påstod. Hon ringde alltså efter det klockslag jag hade bokat men på fel dag. Men nej, då hade hon tydligen en annan intervju inbokad på onsdagen, det hade hon ju ändrat efter vårt senaste samtal. Det skulle jag då automatiskt bara veta. Fick heller ingen bekräftelse på tiden i onsdags. Så, fick ännu en ny tid i morgon torsdag (och då minsann kom ett sms med tid och adress). Ja vad händer då, jo mobilen går sönder helt och hållet så nu har jag ingen telefon, kommer inte åt smset med adressen, nummer till stället eller någonting. Dessutom ska af ringa den 7, det går ju inte nu när jag inte har någon telefon.

Inte nog med det så gick ytterdörren sönder så vi fick byta hela låset och ta ut låssmed för att få upp dörren öhvt. Billigt och bra... eller inte. Sedan åkte sambon in och besiktade bilen idag som självklart inte gick igenom (varför skulle den liksom, varför skulle någonting någonsin gå bra), utan den fick flera anmärkningar på saker som var fel och så försvinner det ännu mer pengar där. Den har dessutom redan varit inlämnad för andra saker som behövde lagas.
Idag startade dottern gymnastik igen och medlemsavgiften ska betalas och det får ju jag göra såklart.

Hur ska jag dessutom lyckas sitta på en jäkla intervju och få någon att vilja anställa mig när jag inte kan se någonting positivt med mig själv, mitt liv eller min förbannade existens överhuvudtaget? :arghh::arghh:

JAG. ORKAR. INTE. MER!

Jag har ju någon jäkla förbannelse över mig som gör att precis allt ska gå åt skogen.
 
Har ingen en gammal telefon du kan få låna?
Om du har backup i moln eller simkort kommer du ju åt smsen om du loggar in i telefonen med ditt konto.
Kansle även går att komma åt från dator om du har backup i moln. Borde ju gå tycler man, jag vet dock inte hur. Lär ju skilja för iphone och android också.

Angående intervjun så ja, det är ju svårt när det känns så, men man får försöka se något frö av hopp om ljusare tider i intervjun.
Det är ju något som tydligt ger en chans att förändra det man kan.
Det var jag försökte tänka när jag vaknade dagen för intervjuer och det kändes blä just den dagen.
 
Har ingen en gammal telefon du kan få låna?
Om du har backup i moln eller simkort kommer du ju åt smsen om du loggar in i telefonen med ditt konto.
Kansle även går att komma åt från dator om du har backup i moln. Borde ju gå tycler man, jag vet dock inte hur. Lär ju skilja för iphone och android också.

Angående intervjun så ja, det är ju svårt när det känns så, men man får försöka se något frö av hopp om ljusare tider i intervjun.
Det är ju något som tydligt ger en chans att förändra det man kan.
Det var jag försökte tänka när jag vaknade dagen för intervjuer och det kändes blä just den dagen.
Nej inte som jag fått tag i nu alla fall.
Försökte med min gamla, den funkade först för att sedan vägra fungera den också.

Ja det är ju så. Men måste det strula med precis allt?
 
Kan du inte mejla och skriva till den som skulle intervjua att din mobil gått sönder? Det är ju något du inte kan rå för.

Du kan även höra av dig till arbetsförmedlingen via chatt och berätta att din mobil är sönder, och fråga om de kan skjuta på samtalet eller ta det via mejl istället. Det borde ju gå att lösa på något sätt.
 
Kan du inte mejla och skriva till den som skulle intervjua att din mobil gått sönder? Det är ju något du inte kan rå för.

Du kan även höra av dig till arbetsförmedlingen via chatt och berätta att din mobil är sönder, och fråga om de kan skjuta på samtalet eller ta det via mejl istället. Det borde ju gå att lösa på något sätt.
Löste sig med mobil, fick tag i en jag kunde låna så länge. Ett problem tillfälligt löst alla fall. Nu återstår bara allting annat 😑

A kassan fortsätter krångla, jag får ingenting och har därmed ingen inkomst öhbt just nu. Tack för det liksom
 
Arbetsförmedlingen kräver legitimering vid chatt med BankID för att ärendet ska öppnas och mail svaras det bara på allmänna frågor
 
Ja, såklart.
Månadens elmardröm har kommit och gjort allt ännu värre. Över 7000 kr igen.
Arbetsförnedringen och avskyvärd kassan vägrar göra någonting för att hjälpa till, jag får ingenting och har tydligen inte rätt till arbetsmarknadsutbildning heller. Av någon oklar jäkla anledning.

Sambon är konstant skitjobbig och bara retas med de två yngsta som inte alls tycker om det, är allmänt brötig och ja... dryg helt enkelt.

Jag orkar inte, det spelar fan ingen roll vad jag gör. Det är som att det fasen är meningen att mitt liv ska gå åt helvete och jag orkar inte kämpa längre.

Jag har satt ut en massa saker till salu utan minsta resultat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
806
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 995
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp