Jag blir så arg och frusterad....

caradan

Trådstartare
Den nya hästen (som är sällskap till mitt sällskap!)är livrädd för att gå in i stllet. Det tar ca 10 min att få in honom. Dörren är inte så stor/bred men så farligt kan det väl inte vara??
Det var lättare att få in honom i transporten än vad det är att få in honom i stallet..
Vad gör man??

Saknar T så mycket, med honom fanns det inga problem!
 
Hmm.. Det där känner jag igen!

Jag kände precis lika för min nya häst som jag tog hem innan jag tog bort Stormy. När S var borta så hatade jag denna nya häst i ca. en veckas tid och jag undrade varför jag var så dum som tog hem honom.

Det var så mkt. med honom som jag inte gillade och jag upptäckte hur otroligt bortskämd jag blivit under åren med en okompliserad häst.

Denna känsla är en i raden av bearbetning och man får känna så. Låt hästen bara vara, bry dig inte att bli arg, utan låt det ta tid när han går in i stallet och gör inget med honom mer än vad han behöver. Foderingar och ut och in så länge du känner så här.

Jag kan lova dig att om en stund när du tillåter dig själv utan att ha dåligt samvete för det ska du inte ha så kommer du se positiva saker även i denna häst. Det är ju en ny utmaning med nya positiva ting som han kommer föra med sig.

Men det är som sagt fullt normalt det du känner just nu. Tillåt dig sörja och ta den tid det tar, hästen lider inte av att få en lugn tid i början av sin vistelse hos dig. Men bli inte arg på honom för det får du dåligt samvete för senare.

Nu ca sex veckor senare ser jag positiva saker i denna nya häst och jag jämför inte mkt. längre, inte på ett negativt vis i allafall och jag har kommit på mig själv att jag har otroligt starka känslor som har börjat växa fram mer och mer för var dag för denna nya häst jag tog hem.

MVH/
 
min tränares gammla höst var sådan smala stalldörrar var helt moöjligt men transporten gick alltid bra..
 
hej gå med en häst tätt före väldigt sakta med mutor :-) eller bygg upp din ledar roll och se till att han litar på dig. gör markarbete och lär han att flytta undan och gå efter dig :)
ledsen för det med din häst,vet precis hur du känner dig :cry:
 
Tack så mycket för sina odr, de värmer mer än du kan förstå.
Idag tog det bara knappt en minut att få in honom och han gnäggade i går då jag kom in i stallet. lite känslor har jag för honom fast att jag jämför honom hela tiden med T.
 
Kan det vara att han testar dig?
Min nya häst var väldigt jobbig i början. Han testade mig hela tiden. Nu har det gått över och han är världens underbaraste häst! :)

Hoppas din nya häst lägger av med det där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 330
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp