Jag blir så förbannad...

B

Benzon_lover

:mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar, skogstigar och öppen skog. Perfekt att ha häst...om det inte varit för de, allt för många glädjedödarna!

Vi blev med häst, på allvar, för ca 1 år sedan. Dottern hade som många andra tonåringar kommit in i en livskris, där bekymmer bara tycktes hopa sig. Hon red på ridskola 1 gång i veckan men behövde något mer, som tillförde meningsfullhet, aktivitet och glädje i vardagen. Hästdrömmarna hade funnits där länge och vi bestämde oss för att hyra en ponny över sommaren. Detta blev en enorm vändning för dottern och sommarponnyn byttes ut mot en "åretruntare". Hon har "växt" något enormt i sig själv, har börjat hitta sin identitet och har framförallt åter blivit vår glada och bekymmerslösa tjej! Dessutom har hon fått en superkondis, är utomhus varje dag och har fått nya kompisar.

...Och så tillbaka till ämnet...Under senare tid har dottern allt mer ridit i hagarna och skyllt på allt möjligt...Häromdagen tyckte jag att det var nog med hennes "bekväma" ridning och skällde ut henne, på trötta mammors vis...Och fick då höra att hon blivit utskälld när hon ridit på vägen, som leder förbi vårt stall....Hon förstör vägen...
Sen stormen har hon inte heller kunnat rida de gamla stigarna, då de är fullt med nerfallna träd. Att söka andra stigar är svårt hos oss då grannen har preparerade stigar, för skidåkning-löpning, kors och tvärs i skogen.
Dessutom, gnäller folk i samhället när hon rider igenom där, för där har hästar inte att göra...Och så alla de som inte tar hänsyn och saktar ner när det kommer ett ryttarekipage...JAG BLIR SÅ ARG! Givetvis tycker inte hon heller att samhället är det roligaste alternativet men hon måste igenom där för att komma till andra ridvägar, till sina "hästkompisar" och till ridskolan när hon skall ha lektion.
Visst är det synd och skam att så många vuxna inte tar hänsyn och respekterar våra ungdomar. Här har vi en ansvarstagande, sund tjej med ett aktivt intresse...Varför inte uppmuntra det istället!

Ja, det blev ett väldigt långt inlägg men jag var bara tvungen att skriva av mig! :(
"Lillis" Mamma
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Hejsan!
Har haft nästan samma problem med mina bägge döttrar.
De har fått rida mycket på landsvägen, tyvärr pga tråkiga gubbar som inte gillar hästtjejjer. Har du tänkt på att det för det mesta är gubbar som reagerar på ryttare?
Ialla fall så kan jag inte tänka mig att det är förbjudet att rida i samhället. Ring kommunen och hör.
Det är väl en allmän väg kan jag tänka mig.
Efter att har haft hästarna hemma i 7 år med mycket landsvägsridning har vi nu bara en häst kvar och den står inackorderad i ett annat stall, med bättre förhållanden.

Hoppa det blir bättre.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Ja det är tydligen svårt för folk som har bollsinne att inse att vi som hellre umgås med djur och natur inte vill befinna oss i en bollhall....på bestämda tider.

Hoppas det blir bättre.
Ibland har jag hoppat av och sparkat bort hästbajset för att inte folk ska bli arga även om det är på grusväg...
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Prata med markägarna runt omkring er, om det inte är grannen som äger all mark vill säga... Ofta är markägarna ganska så till möstes gående om man kommer med en vänlig förfrågan och inte bara är arg...
Sen förstår jag att det inte är lätt som det ser ut hos er nu i skogarna att hitta lämpliga ridvägar, så det kanske får lov att vänta till våren när det börjar gå att se hur det ser ut.
Prova ev att skriva en insändare till lokaltidningen och berätta hur din dotter har blivit bemött när hon har ridit, kolla om det är andra som har upplevt samma sak.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Aja baja, vad tänkte ni på när ni flyttade till eran gård å det fanns grannar inom 5 mils avstånd :eek: :smirk:
Ärligt talat har jag hört många som har samma problem, hästägare har visst inga rättigheter alls enligt andra människor.
Det trista är att när de väl satt igång å bråka så brukar det inte ens hjälpa att tala dem till rätta, men försöka kan man ju...
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Hejsan "Lillis" mamma,

Förstår att du är arg. Skitjobbigt att alltid behöva tänka på om man får rida eller inte på varenda stig/ väg. Vågar knappt prata ibland för att man vill smyga förbi vissa hus utan ätt husägarne ser eller hör en. Ska det vara så??

I Tollered har ni väl en del motionsspår mm. med rid-förbud oxå.

Helt på din sida!

/Granne! (Hemsjö)
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Jag vill bara uttrycka min gladje over att bo i ett land dar alla alskar hastar och all hastsport!! :love:

Igar var jag ute och red och sa stannade en utav "grannarna" (bor kanske 1 km fran oss) mej och hasten. Han fragade vad det var for ny hast jag hade hemma. Jag berattade lite om hasten, da sager grannen:
"Om du vill sa kan du ga in pa mitt garde brevid y-korset och hoppa stenmurarna om du vill. Det ligger aven nagra trad som jag nyss fallt, jag hade tankt anvanda dem till ved nasta vinter, men du far ta dem om du vill anvanda dem att bygga hinder med pa stigen vid mossen".

MIn andra granne odlar morotter....for 2 veckor sedan kom hon med morotter som sag for konstiga ut for att salja...de hade blivit kvar sedan forra aret...men duger jattebra at hastarna!!
Flera kg ar det!!

Tycker synd om er som inte har samma trevliga grannar som jag har!!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Vart bor du ? Jag ska flytta dit!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

här i Göteborg finns ont om ställen att rida på. men till viss del kan man ju förstå det, det finns ju hur många ekipage som helst i Göteborgs närområde och några få av dem har inte en susning om vad "hänsyn" är. och det räcker med några få näsvisa ryttare som gör som de vill och tycker utan att ta hänsyn till hur underlag, trafik och bebyggelse ser ut för att markägarena ska göra sitt bästa för att bli av med "hästtrafik" på sina marker. de som sköter sig och är trevliga märks ju knappt ens av.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Jag förstår dig fullt. Det är faktiskt tråkigt att folk inte kan acceptera. Jag har det ganska bra ändå. Det finns bara en granne som vi har haft en rejäl fight med och han har hotat med polisanmälan osv. Men den vägen är ingen väg man behöver rida igentligen, bara kul med omväxlingt tänkte vi. Fanns ett par gubbar till innan, men dom har gått bort.
Sen är det ju våran arende gubbe som är sur, men det har inget med ridvägarna att göra.

Jag rider nere i samhället och när min häst bajsar på vägen åker vi och tar upp det på kvällen. Detta har ju folk sett och det uppskattas mycket. Sen är jag också övertrevlig. Hejar på allt och alla. Svara på frågor om hästarna och låter dom klappa. Våra hästar brukar uppskattas mycket speciellt när man är ute och går med shattisfölet. Det är lite jobbig att prata med alla som vill prata och samtidigt hålla god min när man har något som biter en i låret :D

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra med sura gubbar och så.. Det är tråkigt att folk inte kan acceptera att alla har olika intressen.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

men usch så folk bär sig åt...
Har aldrig haft det problemet. Här hos oss blir folk bara nyfikna och glada när man rider eller kör förbi och sticker ut huvudena eller stannar en för en pratstund.
Och hela tiden blir man erbjuden ny betesmark..."oj oj oj sen korna försvann växer det igen..men du som har hästar kanske kan..?" :D
ja det finns många varianter....
Vi får rida i allas skogar o privatvägar...nu är vi själva skogsägare och äger en hel del så folk kanske ser det som ömsesidigt...och sen är vi i en bygd där alla känner alla och hjälper och stöttar varandra.

Och alla vill väl ha kvar djuren på landsbygden.
tycker det verkar väldigt bra att din dotter mår så bra av sitt intresse....det måste hon ju kunna fortsätta med! och man bosätter sig ju på landet för att kunna ha möjlighet till sånt här. Kan du inte snällt prata med dem eller nåt.
Det är väl allmäna vägar och inte privata? förisåfall är väl hästen ett fordon som har rätt att gå på den??? dåligt insatt i sånt här men...så tråkigt när det blir skitsnack och klagomål. :mad:
 
Sv: Jag blir så förbannad...

haha, alla vill inte alls ha kvar djuren på landet... finns många sommarstuge- och kollonistugeägare som helst skulle vilja att landet var precis som i stan, fast med mindre trafik och färre grannar.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Hej!

Nu vet jag inte exat var ni bor, men jag kanske kan glädja er med att i framtiden så kommer vi kanske i Lerum/Gråbo/Floda-trakterna att få lite ridvägar.
Inget är klart eller spikat än, så ropa inte hej än, men jag ville bara ge dig ett litet ljus i mörkret.

Så håll tummarna!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

:bump: Närdå? Är det nåt man kan vara med och påverka/skynda på? Vem/Vilka driver det?...Jag bor i Tollered och fler med mig är jätteledsna att de inte byggde en cykel/rid/promenadväg parallelt med den nya, mycket smala, lokalvägen, mot Floda.
Det nya motet vid Nääs, med extra undergång för bla. ridning är ju toppen ,men vad hjälpte det...Numera är lokalvägen även belastad med bussar, som allt som oftast håller en hastighet på 70 knyck. Det får vara en 150% trafiksäker häst om man skall ge sig ut där...Och framför allt om ens unge sitter på hästryggen. Hade varit så himla bra om vi hade kunnat rida till Nääs och tagit lektioner och "lånat" deras fina terrängbana och manege!


Thelmis skrev:
Hej!

Nu vet jag inte exat var ni bor, men jag kanske kan glädja er med att i framtiden så kommer vi kanske i Lerum/Gråbo/Floda-trakterna att få lite ridvägar.
Inget är klart eller spikat än, så ropa inte hej än, men jag ville bara ge dig ett litet ljus i mörkret.

Så håll tummarna!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

"Vi" som driver detta är privatryttare, ridskoleägare, markägare mfl. Vi har haft möte med kommunen om detta för ett tag sen. Och det kommer bli fler framöver. Det jag kan tipsa om under tiden är att du eller dina vänner går på dom kommundelsträffar som är och där tar upp frågan om ridvägar. På så sätt är det svårare att ignorera oss och våra frågor.

Om du vill så kan jag maila dig när nästa möte är om du vill vara med? Ju fler desto bättre!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Sverige verkar fullt av gnällspikar! :mad:
Vare sig det är ridvägar eller ngt annat!
Är det typiskt svenskt att bara kräva och anse att alla andra är i vägen och ska anpassa sig?
Jag börjar mer och mer tro det!

Där jag har min häst så vill omgivningen inte ha hästskit på vägen. Så vi måste kliva av och sparka ner skiten i diket.
Det känns ok, för vägen är "hårt trafikerad" av annat än bilar, och dessutom är det nästan 30 hästar i stallet, så det antalet hästar kan ju lassa ur sig rejält med skit på vägen om många rider ut.
Men vi får i allafall rida var vi vill utan gnäll.

Hörde att en stor markägare i området gärna vill vi låter bli att använda vägen pga att så många ekipage gör att vägkanten går sönder fortare. Markägaren är "inblandad" i vägskötseln också.
Så då gör han helt sonika så att han lämnar X antal meter oodlade i kanten på sin åker som angränsar mot vägen, sedan vill han vi ska rida där.
Kanon tycker jag! :bow:
På asfalten är det ju bara skritt som gäller, plus att man ska "trängas" med bilar.
I åkerkanten kan man ju både trava och galoppera! Utan att möta bilar!
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Thelmis skrev:
"Vi" som driver detta är privatryttare, ridskoleägare, markägare mfl. Vi har haft möte med kommunen om detta för ett tag sen. Och det kommer bli fler framöver. Det jag kan tipsa om under tiden är att du eller dina vänner går på dom kommundelsträffar som är och där tar upp frågan om ridvägar. På så sätt är det svårare att ignorera oss och våra frågor.

Om du vill så kan jag maila dig när nästa möte är om du vill vara med? Ju fler desto bättre!

Bra ide´! Maila mig, så skall jag även försöka ragga med några kompisar!
Tack!...Är på gång med en insänadare också.
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Vilken trevligt grannskap du har och det är ju ett helt suveränt sätt att få undan hästarna från vägen! Alla vinner ju på det! Markägaren är ju verkligen generös som överlåter en remsa av sin mark till er och man kunde ju hoppas att fler kunde göra så. :smirk:

Jag känner också att jag måste rätta mig själv lite...Här finns också intresserade och förstående medmänniskor, som tycker att hästarna är trevliga inslag i tillvaron :banana:och tycker att ungdomarna är alldeles fantastiskt duktiga som kan ta ansvar och sköta en häst! OCH bilister som saktar in när de ser hästar på vägen! :
DE människorna är ju faktiskt verkligen värda ett inlägg! Så Tack skall ni ha! bow:


...Hörde att en stor markägare i området gärna vill vi låter bli att använda vägen pga att så många ekipage gör att vägkanten går sönder fortare. Markägaren är "inblandad" i vägskötseln också.
Så då gör han helt sonika så att han lämnar X antal meter oodlade i kanten på sin åker som angränsar mot vägen, sedan vill han vi ska rida där.
Kanon tycker jag! :bow:
På asfalten är det ju bara skritt som gäller, plus att man ska "trängas" med bilar.
I åkerkanten kan man ju både trava och galoppera! Utan att möta bilar![/QUOTE]
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Benzon_lover skrev:
:bump: Närdå? Är det nåt man kan vara med och påverka/skynda på? Vem/Vilka driver det?...Jag bor i Tollered och fler med mig är jätteledsna att de inte byggde en cykel/rid/promenadväg parallelt med den nya, mycket smala, lokalvägen, mot Floda.
Det nya motet vid Nääs, med extra undergång för bla. ridning är ju toppen ,men vad hjälpte det...Numera är lokalvägen även belastad med bussar, som allt som oftast håller en hastighet på 70 knyck. Det får vara en 150% trafiksäker häst om man skall ge sig ut där...Och framför allt om ens unge sitter på hästryggen. Hade varit så himla bra om vi hade kunnat rida till Nääs och tagit lektioner och "lånat" deras fina terrängbana och manege!


Jag bor i floda och rider på näss=D det e bara för bra där
 
Sv: Jag blir så förbannad...

Om man (som mamma, kanske inget att skicka ut sin dotter på) är lite kärring av sig så kan man alltid med en skapligt säker häst lära bilisterna lite hänsyn. Jag känner igen vad Ramonarunds säger och när jag kom hem från Irland i höstas blev jag mäkta trött på alla hänsynslösa svenska bilister. Alltså rider jag för tillfället mitt i vägen, där stannar jag kvar tills dom saktar ner, när jag tycker att dom har saktat ner tillräckligt går jag ut till kanten igen, ingen vill ju köra på en häst med flit, det blir så besvärligt att förklara för polisen... och försäkringsbolaget...

Drilla din dotter i allemansrätten, det finns fin fina regler om var man får rida (och inte). Samt vilka skyltar som gäller och inte... ex ridning förbjuden... gills bara på motionsspår, gångvägar och liknande... inte på vanliga vägar. Hemagjorda skyltar kan man skita kapitalt i. Eller följ med själv (cykel kanske om du inte har en extra häst) och ta fajten. Dom får helt enkelt vänja sig. Och visst kan man göra som någon sa, har man sura grannar sparka undan hästbajset så har dom inget att klaga på. Med häst får man göra rätt mycket och om man inte är beroende av sina grannar kan det vara värt att ta fajten. Ring polisen och hör vad som gäller just där du bor. Spela lite dum och säg... min dotter bla bla bla o så säger dom att hon inte får rida där för... bla bla bla... Stämmer det verkligen? Jag trodde att... allmän väg... och jag kan ju förstå motionsspåret... men vägen... bla bla bla... Jag vet en tjej som ringde om att få rida på cykelvägen eftersom hon annars inte kom ut i skogen. "Annars måste jag rida på stora vägen i 2 km." sa hon krasst och dom bara suckade och sa "Ja ja rid på cykelbanan"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp