Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

Kaupajaur

Trådstartare
Jag har försökt googla mig fram till själva "listan" på svårighetsgrader i program, vad som är lättast och svårast mm men tyvärr förutsätts att man genast begriper vilka klasser som är vilka? :(

I hoppning tex så varierar ju höjden beroende av hur stor hästen är (för att det ska bli proportionellt rättvist förstås) och i både dressyr och hopp är Lätt E lättast och lätt A svårast - eller???

Finns det någon som kan spalta upp från det lättaste till det svåraste dressyrprogrammet tex? eller är kunnig i hoppklasser? vad betyder tex lätt A:3 osv?

Hoppas ni har överseende med min tröghet ;)
 
Sv: Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

Dressyr:
LC:1
LC:2
LB:0
LB:1
LB:2
LB:3
LA:1
LA:2
LA:3
LA:4
MSV C:1
MSV C:2
MSV B:1
MSV B:2
MSV B:3
MSV B:4
MSV B:5
MSV A:1
Prix St Georg
INT 1
INT 2
GP
GP Special

alla program finns här http://www3.ridsport.se/Tavling/dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/
Enkelt kan man säga att i LC är det mest vägar, i LB börjar det komma mellangångarter och mer övergångar, i LA förvänd galopp, ryggningar och sidvärts, MSV C enkla byten, skolor och samlade gångarter, MSV B galoppombyten, ökade gångarter, samlade gångarter osv osv

Hoppning stor häst
90
100
110
115
120
125
130
135
140
145
150
155
160
Är lite osäker på höjderna från 140 och uppåt. Var typ 10 år sen jag tävlade hoppning. Sen finns det ju en miljard olika slags bedömningar i hoppning.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

I hoppning finns även 80 cm och 105 cm för storhäst. Motsvarar alltså L:E och L:C+5 för ponny. Jag är osäker på om det finns även 85 och 95. Har aldrig sett på tävling men det skulle inte förvåna mig :).
 
Sv: Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

Tack så mycket, är : kolon

LA:1
LA:2
LA:3
LA:4

bara variationer på liknande program? Alltså att det finns fyra olika nivåer av lätt A? :-)
 
Sv: Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

95 cm är ganska vanligt på storhäst eftersom det är lägsta klassen där man får ha omhoppning.

Ts: Ja det finns fyra nivåer av LA, kolla länken som Jfrelin postade så ser du vad som ingår i de olika programmen.
 
Sv: Jag förstår inte klasser och program i dressyr och hopp... Någon kunnig??

Det beror nog på var man bor... Här omkring har jag sökt med ljus och lykta efter både 95 och 105, men inte hittat. Om jag däremot kollar proppar från andra län finns det på var och varannan tävling ^^.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 130
Senast: Nielaa
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 301
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp