Jag måste säga att jag blir oerhört

Status
Stängd för vidare inlägg.

mimus

Trådstartare
förvånad och upprörd, när 8 årige sonen igår säger att han vill ha Lätta på mackan för att han inte ska bli tjock.

Vad i helv**e har han fått det i från, i mitt hus kommer inget annat än Bregott in!!!!!
Basta!!!!

Nu tror jag visserligen att de har Lätta i skolan, men hallå! tjock, :devil: han är lagom, visserligen lång för sin ålder, men väger ca 32 kg.

Pratas det mycket vikt i skolna och bland kompisar????
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Min sexåring frågar mig om allt han stoppar i sig, Mamma är det här nyttigt, är det mkt socker i det här......
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Tittar han på tv? Öppnar tidningar? Osv... Överallt tjatas det om vikt och hur farligt det är med fett och övervikt osv... Speciellt om barn... Och visst det är viktigt att vara uppmärksam när det blir extremt men jag tror inte att vanliga barn behöver mindre mat utan det är nog snarare att röra på sig som skulle behövas... Men det skrivs det sällan om...
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Snurrfian skrev:
Tittar han på tv? Öppnar tidningar? Osv... Överallt tjatas det om vikt och hur farligt det är med fett och övervikt osv... Speciellt om barn... Och visst det är viktigt att vara uppmärksam när det blir extremt men jag tror inte att vanliga barn behöver mindre mat utan det är nog snarare att röra på sig som skulle behövas... Men det skrivs det sällan om...

Nä, tidningar om du menar typ Vecko och amelia och sånt där har vi inga. påtv är det ju cartoon med den är en riktig skitkanal.

Numer uppmärksammar man ju barnfetma och det är ju bra.
Håller med dig om att det är mkt lek och rärelse som behövs, inte mindre mat.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

toughcookie skrev:
Min sexåring frågar mig om allt han stoppar i sig, Mamma är det här nyttigt, är det mkt socker i det här......

Ja, visst är det bra med medvetenhet, men jag tycker att det är vi förä'ldrar som ansvarar över vilken sorts mat vi äter eller om det finns mkt chips/godis hemma. Eller glass.

Men å andra sidan VET ju barn att socker är dåligt för tänderna :D så då är det ju bra att man frågar.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Kanske.....

Det kommer inte från mig, iom att jag aldrig bantat. Eller pratar om vikt.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Ja, yngre barn ska inte ha lättprodukter utan riktig mat. Sen att det är bra att de inte sitter och stoppar i sig en massa godis och chips och är ute och leker istället är en annan sak. Vad är det för skola som ger 6-åringar LÄTTA? Får de lättmjölk med? :confused:
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Ja, lätta och lättmjölk, vi är glada att de inte bara serveras vatten :)

Men de har bregott de där blågula, är det mellan det??
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Ja, jag tror det. Själv köper jag alltid rött bregott om det inte är äkta smör. :d Gillar inte bordsmargariner. :p
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Han har fått det från alla "alarm-rapporter" och alla dagis som inte längre få ge glass till födelsedagsbarnet..
Det finns runt de stackars barnen hela tiden, och jag tror det kan få helt motsatt effekt, tänk att vara 4 sketna år och få veta av fröken att man inte ska få glass längre för att då kan alla barn bli tjocka.
Tjock blir man av ensidig fel kost, och jag hoppas att både dagis, skolor och föräldrar serverar fisk, kött, pasta och alla rätter som man själv växt upp med och tänka sej vi fick glass och godis och tårta på födelsedagar, somrar och bland annat, den glassen har inte gjort vår generation till nån tjockis-generation.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Helt vansinnigt. Har de missat totalt alla rapporter om att man inte ska ge barn lättprodukter? :eek: Jag tycker det är skrämmande när man läser om barn som inte längre kan leka ute utan bara sitter inne hela dagarna. Bara för ett par veckor sedan läste jag om alla de som sitter med hela familjen och myser i soffan med massor av chips och godis framför TVn, sen ska ungstackarna dricka lättmjölk och äta andra lättprodukter för att inte bli för feta. :crazy:
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

mimus skrev:
Nä, tidningar om du menar typ Vecko och amelia och sånt där har vi inga. påtv är det ju cartoon med den är en riktig skitkanal.

Numer uppmärksammar man ju barnfetma och det är ju bra.
Håller med dig om att det är mkt lek och rärelse som behövs, inte mindre mat.

Med tidningar menar jag dagstidningar... Våran morgontidning har nästan varje gång något om bantning eller socker osv... Mycket tröttsamt...

Men som sagt, skolan verkar ha missat informationen om att barn behöver riktigt fett... Lätta och dyl rekomenderar de inte till barn...
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

mimus skrev:
Pratas det mycket vikt i skolna och bland kompisar????

Mina barns skola har varit med i ett projekt som överviktsenheten på HS har haft. Det har inneburit att tex mellanmålen är nyttigare än tidigare, och de äter inte glass och godis på skoltid längre. Barnen har extra rörelse under skoltid...Så på mina barns skola pratas det om vikten av att äta rätt mat och röra på sig, inte att man ska banta.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Jo, extra rörelse har dem på våran skola med och det tycker jag är bra.

OCh jag tycker det är bra att man äter riktig och nyttig mat.
Men jag blev liksom tagen på sängkanten av hans kommentar, jag trodde verkligen inte att han funderade på sånt.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Fast min dotter funderar hon också och hon behöver snarare gödas :crazy:

Häromdagen sade jag faktiskt till en vuxen i stallet som pratade om att en annan person var så snygg som var "sååå smal". Tyckte det var onödigt med sådana kommentarer när barn är där. (Som dessutom funderar mkt över hur man ska se ut och inte)
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Bra sagt. :bow:

Jag tycker Cindy Peeters är dö snygg, och hon är ju inte direkt smal.
 
Sv: Jag måste säga att jag blir oerhört

Jag var tvungen att fråga vad de får till mackorna i skolan, det var Bregott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 163
Senast: mars
·
Övr. Barn Anonymt nick och varning för lång text. För att göra en lång historia kort så har sambon en 11-årig dotter sedan tidigare, vi kan...
Svar
6
· Visningar
2 008
Senast: Thilde
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 039
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp