Jaha så kommer det ytterligare än tråd på samma tema med att bitas

S

Stinky

Har läst igenom trådarna men inte riktigt kännt att jag fått något svar på hur jag ska bete mig mot min huggorm
Har en unghingst som just nu måste bita på allt och alla han ser,människor törs han inte bita men gärna försöka nafsa i kläder,tillrättavisar jag (slår foten i backen och backar han,eller ryar och drar till med armbågen i sidan. ) slutar han för den gången men dagen efter är det samma visa igen,han är som sagt bättre med människor än sin hästkompisar dom biter han riktigt på desutom tuggar nafsar och drar han på allt material han kommer åt om det så är täcken eller hagar:crazy: vad sjutton gör man fortsätter att tillrättavisa dag efter dag och vänta ut han eller vara super hård när han gör något(pratar om när han rör oss människor då)så han kanske inte törs göra om det.De andra trådarna har ju mest handlat om vuxna hästar som redan är uppfostarde de brukar vara lättare att säga åt en gång så vet de vart skåpet ska stå men det känns lite klurigare med en bebishäst de har ju inte hunnit lära sig koderna och reglerna än och hur tillrättavisar man på bästa sätt? känns som detta är en tonnårsprotest som kanske klingar av och blir bättre också,gör jag för stor sak av detta eller inte...virrigt inlägg men skönt med lite synpunkter och råd av andra. I övrigt är det en lättsam häst att ha och göra med som är med på allt.
 
Sv: Jaha så kommer det ytterligare än tråd på samma tema med att bitas

Varning! Detta är ett förslag från en som inte tror att Straff eller Hämnd är en lämplig uppfostringsmetod för hästar!

Hmmm åsikterna är ju många och det traditionella är ju att anse att man kan straffa eller skrämma bort det. Hingstar bits av naturen, ett utslag av deras lekfullhet OCH kommande tävling om vem som ska få betäcka ston. ATt klappa till när han bits kan lika gärna uppfattas som att man helt enkelt ställer upp på leken... eller så kan han börja försöka bitas och sedan dra innan han får snytingen, en hästlek helt enkelt. OM du klappar till tillräckligt hårt kan han att bli rädd för dina händer och dej eller sura till och lista ut hur han kan sätta folk helt ur spel istället.

Om du inte vill slå hästen, jag säger OM eftersom du kommer få massor av råd om att göra just detta...
Och har tålamod och vill lägga ner tid på att få ordning på problemet så måste du göra saker INNAN han biter, det är enda sättet som inte har med hämnd straff eller skrämsel att göra.

Var förbaskat uppmärksam så fort han är inom bithåll så att säga och så fort du ser impulsen att bita, vifta ordentligt med armbågarna, gör jumping Jacks, är han på benavdelningen så dansa livlig polka (sparka livligt med fötterna). Det bästa är om han råkar springa in i din armbåge, knä, arm och får möjligheten att erfara att det kanske inte var så smart. Det är Pat Parellis metod. Hästen LÄR sig att det inte är smart att bita folk utan någon risk för att han ser det som ett motangrepp eller ett angrepp.
Monty Roberts metod är att varje gång man ser bettet komma så sparkar man försiktigt men kännbart till hästen på benet, alt drar foten längs benet så att den glider över kronranden. Hästen tycker det är äckligt och kommer att få en reflex att titta ner på sitt ben varje gång den får lust att bitas;-) Avledning alltså.

Båda metoderna kräver tålamod, tid och att du studerar hästen, men är humana, intressanta och mycket verksamma. Med Parellis metod inser hästen dessutom att den inte ska vara för nära inpå folk eftersom de plötsligt kan börja vifta med hårda armbågar eller knän. Och DET är bra om hingstar fattar.

Lycka till hur du än gör!

Ps det sägs att Pat Parelli har ett standardsvar på frågan om vad man ska göra med hästar som bits:
-Hm ja menar du efter eller innan de bits?
-ehh efter så klart.
-Mitt förslag är säg AJ och gnugga på stället där hästen bitit...
 
Sv: Jaha så kommer det ytterligare än tråd på samma tema med att bitas

tack för svaret är ju själv inne på att våld inte löser problem och just avledning brukar vara det bästa sättet att få killen på andra tankar,ska pröva "spratltlandet" Och se hur han reagerar,tålamod måste jag ha mycket av ändå för att få bukt med detta beteende vilken väg jag än väljer.
Situationen när nafsandet kommer är oftast när jag leder till och från hagen,får han gå på slakt grimskaft upplever jag att han bryr sig mindre om nafsandet och mer om att se på omgivningen,medans när jag håller han nära mig(vill helst gå så då jag känner att jag har mer koll på hästen) fokuserar han hela tiden på mig och då tyvärr också på att "noppa" i kläderna.
 
Sv: Jaha så kommer det ytterligare än tråd på samma tema med att bitas

Vad kul! Sprattlandet är väldigt effektivt faktiskt, jag har en tvåårig fröken som har blivit stor som ett hus och som plötsligt inte längre var min lilla sötbebis längre utan en typisk...tonårstjej;-)
Sura miner när jag kom med maten, gå rakt fram och nästan på och sedan knuffas etc. Hon blev mycket förvånad och insåg raskt att det var bäst att hålla säkerhetsavstånd;-)
Nästa grej var att hon blev sur om jag skulle leda hennes front åt sidan, då skulle hon nafsa i mina ben;-) Jag fick mycket höga knälyft och så var det inte nåt roligt heller;-)

Att han nafsar när du har kort grimskaft på honom kan ju faktiskt vara att han känner sig lite hindrad eller trängd och det skapar frustration så han tar ut den genom att nafsa på dej. Jag skulle försöka ha LITE längre grimskaft och flaxa med armbågarna som i fågeldansen eller vad den nu hette;-) Då får han ta ställning till om det är skönt att bita i de flaxande armarna;-)

Dom är ganska underbara tycker jag och det är otroligt roligt att hitta på sätt att "lura" dem att uppföra sig. Känns så mycket bättre med konsekvenser snarare än argsinta hämndåtgärder, lättare att hålla sig själv på gott humör också om man skrattar lite åt det hela...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 662
Senast: xmobilexd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp