Problematisk

Trådstartare
Stämmer det att Jappeloup var korsning travare/fullblod?
Jag har läst att han var en väldigt framgångsrik häst under 80-talet och tidigt 90-tal och bl.a. tog guld i OS och VM. Om det stämmer måste det ju vara smått sensationellt?
Hur var banorna uppbyggda under 80-talet jämfört med nu? Var det lättare? Mindre relaterade avstånd osv?
Hur skulle Jappeloup stå sig jämfört med de moderna sporthästarna på nutidens banor?
 
Finns hur många trådar som helst om honom här på Buke, testa använd sökfunktionen :)
 
Stämmer det att Jappeloup var korsning travare/fullblod?
Jag har läst att han var en väldigt framgångsrik häst under 80-talet och tidigt 90-tal och bl.a. tog guld i OS och VM. Om det stämmer måste det ju vara smått sensationellt?
Hur var banorna uppbyggda under 80-talet jämfört med nu? Var det lättare? Mindre relaterade avstånd osv?
Hur skulle Jappeloup stå sig jämfört med de moderna sporthästarna på nutidens banor?

Alltså ja det var lättare iom att det inte var lika tekniskt , bommarna låg inte lika lätt i hållarna som idag, dom använde fler bommar i hindren och mer ifyllnad , men därmed inte sagt att han inte hade kunnat hävda sig idag. Han hade ju ett hjärta av guld och kämparglöd som är nog så viktigt så man vet ju aldrig.
 
Alltså ja det var lättare iom att det inte var lika tekniskt , bommarna låg inte lika lätt i hållarna som idag, dom använde fler bommar i hindren och mer ifyllnad , men därmed inte sagt att han inte hade kunnat hävda sig idag. Han hade ju ett hjärta av guld och kämparglöd som är nog så viktigt så man vet ju aldrig.

Jag hittade någon gammal film på honom på youtube, och jäklar vad maffiga hindren såg ut då :eek: Det kanske är lättare för hästarna med fler bommar och så, men för mig SER det läskigare ut :p

Men tack för svar :) Var höjderna samma då som nu, eller hoppade man även lägre?
 
På den tiden såg han ju annorlunda ut, mindre, lättare och sportigare. Mer som hästarna ser ut idag.
Då var de flesta hästarna lite tyngre och större, och kunde hoppa stort men hade nog inte klarat en bana tekniskt idag. Så Jappeloup var ju lite före sin tid med hur han såg ut.
Han var hälften travare och tog några travsteg med bakbenen ibland
 

Liknande trådar

Avel Nej jag vill inte ha några diskutioner att vara eller icke vara i den här tråden. Vill inte ha något tjafs alls utan söker bara...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
39 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp