M

malört

Fjordingen var inte alls fet!
Hon var tunn och helt utan muskler.. kan inte stå på havre utan äg. vill helst ha henne på krafft (grund) blir het annars. kommer nu att sättas igång för att bygga upp kondis och muskler. jag har nu satt henne på 6 kg hö och knappt 1 kg krafft grund.
samma hö som tidigare 56 smrp och 8,3 mj. står på torv men kommer att få halm också.
är 146 cm hög och ingen aning om vikt kanske 400-450 grovt byggd men som jag sa tidigare utan hull och muskler.
:confused:
 
Jag förstår inte. :confused:

Är det något jag har missuppfattat ang fet fjording eller ber du om hjälp med foderstat?

mvh Jessica
 
Förlåt Jessica.. jag slängde iväg ett par rader innan jag åkte från jobbet och nu ser jag att det såg lite konstigt ut. Jag hade tidigare bett dig om hjälp med foderstat till en fjording som skulle stallas upp hos mig och enl ägaren var hon fet. Nu har ponny kommit och det visade sig att den var ej fet och ej musklad alls. Den har nu satts igång och skall bygga upp kondition och muskler. Hon kan ej stå på havre utan har tidigare stått på krafft grund och oanalyserat hö. Hon får nu hos oss ca 6 kg hö (56 smrp, 8,3 mj) och 1 kg krafft grund per dag men jag behöver få lite råd av dig ang ny foderstat. Hon står på torv men får också lite halm att tugga på. Hon är en grov ponny men som sagt var omusklad ,rids nu varje dag med varierad träning för att bygga upp sig. Så alltså till sist kan du hjälpa mig med foderstat?? sorry för mitt klumpiga inlägg .. :o
 
Just nu ligger hon ganska högt över (ca 30 %) tabellvärdena i energibehov, då jag räknar med 1-2 kg halm. Får hon mer halm blir det högre.

6 kg hö
2 kg halm
1 kg krafft grund
+vitaminer och selen

MJ 69
Smrp/MJ 6,02

Men om hon är smal i dagsläget så tycker jag du kan ligga kvar där du har lagt henne tills du vet mer vilket verkligt behov hon har.

Märker du att hon går upp väldigt mycket tycker jag du ska dra ned på grunden till ett halvkilo istället och/eller minska på halmen. Hon får sitt rek behov av strå tillgodosett av 6 kg hö och 0,5 - 1 kg halm.

Hon behöver även tillägg av selen och e-vitamin, ex 10 ml Basic E.

Hör gärna av dig igen om du inte märker någon förändring till det bättre hos henne. Hon kan kanske ha ett högre proteinbehov om hon ska muskla sig mer, men det tycker jag tiden få utvisa.

Jag tycker också att du ska få en mineralanalys gjord. Skicka höprov till Analycen eller liknande. Det kostar ca 2-300 kr.

mvh Jessica
 
:bow: jag har skickat mineral analys nu i mellandagarna. och hon får både selen o vitaminer redan som jag kommer att justera efter att jag fått analys svaret. Tack snälla Jessica ännu en gång. :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 590
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 996
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 301
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp