Bukefalos 28 år!

Jobb inom miljö?

Hurricane

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Planerar att söka till universitet hösten 2016 men vet inte vad jag vill plugga. Jag har bra betyg från gymnasiet och bra resultat på högskoleprovet så möjligheterna känns ju oändliga men jag har inte riktigt fastnat för något ännu.

Det som låter mest intressant är miljö- och hälsoskyddsprogrammet i Umeå men jag fattar inte riktigt vad man kan jobba som efter den utbildningen. Är det någon som går/har gått den utbildningen eller någon liknande som kan ösa på med info om branschen? Hur ser jobbmöjligheterna ut?

Kom gärna med andra förslag som ni tror kan passa mig, jag är öppen för det mesta! Jag vill ha ett 8-17 jobb och har tidigare jobbat som djurvårdare på djursjukhus, som personlig assistent och inom hemtjänsten och har trivts bra med allt men nu är jag alltså inne på något med miljö och hälsa. Jag gick naturbruks på gymnasiet med naturvetenskaplig inriktning :)
 
Jag har läst en liknande utbildning som den du beskriver, och jobbar nu på miljökontor. Trivs bra med det :) Andra yrkesval som folk från min utbildning har gjort är exempelvis arbeta på länsstyrelse, som konsult eller miljöansvarig på privata företag.
Är du nyfiken på mer vad jag gör är det bara att fråga! Tror det finns en gammal tråd inom samma ämne dessutom, om du söker på formuet :)
 
Åh vad kul med svar :D var det lätt att få jobb? Får man fråga vad du hade för ingångslön och hur löneutvecklingen ser ut? Vad har du för arbetsuppgifter? Jobbar du självständigt eller i team? Jag har googlat till förbannelse men inte riktigt hittat så bra svar men ska göra en ordentlig sökning här på forumet också! :)
 
Jobb var jättesvårt att få om jag skall vara ärlig :( Jag hade två praktikperioder under min utbildning, men tyvärr var ingen av dem i anslutning till examen (de som hade det hade lättare att få jobb sen!). Sökte jobbb i 1,5 år och fick ta en egeninitierad (obetald) praktikplats på ett miljökontor ett tag för att inte förlora kompetensen. Då jag utökat mitt sökområde (till att inkludera hela Sverige) och genomfört nämnda praktik fick jag jobb i norra Norrland. Har varit här ett år nu.

Jobbar på en liten förvaltning, bara jag och en kollega till som har allt inom miljö/hälsoskydd/livsmedel. Dessutom har jag en liten ärendegrupp inom bygg och en inom räddning. Har lärt mig jättemycket på detta året och har nu sökt och fått en tjänst närmare hemma (kring Göteborg) och flyttar söderut om en vecka. Den förvaltning jag byter till är en medelstor kommun, så där kommer jag jobba inom ett specifikt område. (vill inte ta det helt öppet då det blir lite för oanonymt då, men kan skriva det i pm!)

Arbetet i Norrland har varit mycket självständigt, men samtidigt fått mycket återkoppling och stöttning från min kollega och vår chef. Tjänsten jag byter till arbetar mer i team har jag förstått. Så de beror nog helt enkelt på vilken förvaltning du siktar på, och vilken typ av tjänst.

(Kan skriva svar på även lönediskussionen i pm :) )
 
Jobb var jättesvårt att få om jag skall vara ärlig :( Jag hade två praktikperioder under min utbildning, men tyvärr var ingen av dem i anslutning till examen (de som hade det hade lättare att få jobb sen!). Sökte jobbb i 1,5 år och fick ta en egeninitierad (obetald) praktikplats på ett miljökontor ett tag för att inte förlora kompetensen. Då jag utökat mitt sökområde (till att inkludera hela Sverige) och genomfört nämnda praktik fick jag jobb i norra Norrland. Har varit här ett år nu.

Jobbar på en liten förvaltning, bara jag och en kollega till som har allt inom miljö/hälsoskydd/livsmedel. Dessutom har jag en liten ärendegrupp inom bygg och en inom räddning. Har lärt mig jättemycket på detta året och har nu sökt och fått en tjänst närmare hemma (kring Göteborg) och flyttar söderut om en vecka. Den förvaltning jag byter till är en medelstor kommun, så där kommer jag jobba inom ett specifikt område. (vill inte ta det helt öppet då det blir lite för oanonymt då, men kan skriva det i pm!)

Arbetet i Norrland har varit mycket självständigt, men samtidigt fått mycket återkoppling och stöttning från min kollega och vår chef. Tjänsten jag byter till arbetar mer i team har jag förstått. Så de beror nog helt enkelt på vilken förvaltning du siktar på, och vilken typ av tjänst.

(Kan skriva svar på även lönediskussionen i pm :) )
Har du inget generellt att bjuda på rörande lönediskussionen? Är inne på något liknande spår jag men om man inte får någon vidare värst lön för det känns det trist att dra på sig studielån.
 
Jag har gått en liknande utbildning och jobbar också på miljökontor. Jag gick ut för snart två år sedan, men jobbläget har visat sig vara svårt utan erfarenhet. Jag fick efter 8 månader ett vikariat 15 mil från min bostadsort, så jag fick helt enkelt bita i det sura och veckopendla under den tiden. När det vikariatet var över så fick jag ganska snabbt ett nytt vikariat betydligt närmre bostadsorten. Min känsla är att de från min pluggtid som kunnat tänka sig att flytta för första jobbet har fått jobb. De som hållit sig kvar i pluggorten med omnejd (jag läste på linköpings universitet) har haft svårare med jobb.

Jag har jobbat i två mindre kommuner, så jag har fått jobba ganska brett inom många områden. Under mitt första arbetsår var jag dock mest inriktad på miljöskydd, och jobbade mest med industrier och liknande. Det här året är min tjänst mer inriktad mot hälsoskydd så då har det än så länge blivit mycket med skolor och förskolor och liknande. På mindre kommuner så tycker jag att man hjälps åt väldigt mycket och stöttar varandra. Du kanske självständigt har huvudansvaret men har dina kollegor att bolla med. Man lär sig mycket av varann.

Rent lönemässigt så tror jag att det varierar lite beroende på hur ekonomiska läget i kommunen ser ut. Jag hade en ingångslön på första jobbet på 25 000, men en äldre pluggkompis med liknande tjänst hade 28 500 vill jag minnas. Mitt långsiktiga mål är att ta mig över och jobba på privata sidan som miljöstrateg eller miljöansvarig eller liknande (eller ev. länsstyrelse) och där är löneläget lite annorlunda (=bättre betalt).
 
Har du inget generellt att bjuda på rörande lönediskussionen? Är inne på något liknande spår jag men om man inte får någon vidare värst lön för det känns det trist att dra på sig studielån.
Jag kan säga rent generellt att i Göteborg ger de nyutexade 25´ och Stockholm får de (iaf på livsmedel) 28´. Tror de flesta kommuner ligger inom det spannet för nyanställningar :) Mina pluggkompisar som inte bara jobbar inom komun visserligen ligger i dag (efter ca 1,5 år erfarenhet) på mellan 27´och 31´.

Sen är det precis som @Marty säger mer pengar inom den privata sidan. Vill en öka sin lön inom kommunernas verksamhet gäller det nog att byta jobb lagom ofta ;)
 
Ja men det får väl ses som okej, då går man ju i alla fall upp någon tusenlapp i lön som nyexad och det borde finnas möjlighet att öka lönen :p
 
Ja men det får väl ses som okej, då går man ju i alla fall upp någon tusenlapp i lön som nyexad och det borde finnas möjlighet att öka lönen :p
Jo absolut, jag har höjt min lön med mer än så på ett år då mitt vick förlängts och sedan i ny löneförhandling hos ny arbetsgivare :)
 
Tack för era svar!

Jag bor i Norrbotten och vill gärna bo här efter utbildningen också så om jobben finns i norra Norrland är jag bara glad ;)

Jobben inom den privata sektorn är ganska eftertraktade alltså? Finns det folk som har andra utbildningar som knycker jobben från de med miljö- och hälsoskyddsutbildningar (tänker på typ biologer eller civilingenjörer inom miljö och vatten och så)?

Hade ni som läst/tänker läsa en sån här utbildning några andra alternativ på utbildningar? Tänkte att man kanske kan få någon hint om vad mer intressant det finns att läsa till :D
 
Tack för era svar!

Jag bor i Norrbotten och vill gärna bo här efter utbildningen också så om jobben finns i norra Norrland är jag bara glad ;)

Jobben inom den privata sektorn är ganska eftertraktade alltså? Finns det folk som har andra utbildningar som knycker jobben från de med miljö- och hälsoskyddsutbildningar (tänker på typ biologer eller civilingenjörer inom miljö och vatten och så)?

Hade ni som läst/tänker läsa en sån här utbildning några andra alternativ på utbildningar? Tänkte att man kanske kan få någon hint om vad mer intressant det finns att läsa till :D
Synd att du inte är färdigutbildad, för "min" kommun häruppe har min tjänst ute på annons nu :angel:

Gällande utbildning kan jag dessvärre inte svara så bra. Jag började plugga 2007 och då hade jag helt enkelt bestämt mig för att plugga inte för vad jag ville bli ;) Den utbildningen jag ville gå och blev antagen på startade inte utan jag fick med kort varsel besked om detta och att jag hade garanterad plats på+ tre andra utbildningar. Valde då den inom mijlö för den lät roligast :p Visste inte vad jag kunde "bli" på den föränn rätt långt in i utbildningen, dålig koll :o
 
Tack för era svar!

Jag bor i Norrbotten och vill gärna bo här efter utbildningen också så om jobben finns i norra Norrland är jag bara glad ;)

Jobben inom den privata sektorn är ganska eftertraktade alltså? Finns det folk som har andra utbildningar som knycker jobben från de med miljö- och hälsoskyddsutbildningar (tänker på typ biologer eller civilingenjörer inom miljö och vatten och så)?

Hade ni som läst/tänker läsa en sån här utbildning några andra alternativ på utbildningar? Tänkte att man kanske kan få någon hint om vad mer intressant det finns att läsa till :D

Alla försöker ta jobb från varandra. ;)

Nej men jag är biolog och utifrån vad flera inom miljö- och hälsoskydd här på buke samt en person jag känner privat säger, så verkar konkurrensen stenhård. Man måste vara beredd att flytta, åtminstone för sitt första jobb. Det är ungefär samma för oss biologer, jobben duggar inte så himla tätt. Jag tror många biologer breddar med miljö, hälsoskydd m.m. för att de jobben kanske ändå är lite mer vanligt förekommande än rena biologjobb som t.ex. kommunekolog eller länsfiskekonsulent.

Själv tycker jag det är riktigt roliga områden och det finns många vägar att gå efter examen om man hamnar inom miljö/biologi m.m. Det finns arbetsgivare både privat och offentligt och många olika sätt att arbeta. Vissa jobbar mest i fält, andra hamnar på förorenade områden, vissa med livsmedelsfrågor, eller kanske handläggare på länsstyrelsen. Google and you shall find. :) Jag skulle googla för att kolla om arbetsmarknaden är i balans eller om det finns ett överflöd av nyexade, och vad lönerna ligger på. Naturvetarna (fackorganisation) har bra information om sådana här jobb på sin hemsida, annars är "allastudier.se" en bra sida eller varför inte Saco.
 
Senast ändrad:
Jag är civilingenjör och har en chefstjänst inom miljö/teknikområdet på ett medelstort bolag.

Jag har en kompis som är biolog och som nu jobbar som miljökonsult och hennes uppfattning är att det hade varit lättare att komma in på arbetsmarknaden med en ingenjörsexamen (efter de första jobben spelar utbildning/examen mindre roll).

För mig (och generellt sett även för mina kursare) så har arbetsmarknaden sett bra ut, men vi jobbar också inom ett förhållandevis brett område.

Jag vet inte hur det ser ut för de som examineras nu, men när jag var klar fick jag fackets rekommenderade ingångslön vilken för 2015 är 31300 kr.
 
Synd att du inte är färdigutbildad, för "min" kommun häruppe har min tjänst ute på annons nu :angel:

Gällande utbildning kan jag dessvärre inte svara så bra. Jag började plugga 2007 och då hade jag helt enkelt bestämt mig för att plugga inte för vad jag ville bli ;) Den utbildningen jag ville gå och blev antagen på startade inte utan jag fick med kort varsel besked om detta och att jag hade garanterad plats på+ tre andra utbildningar. Valde då den inom mijlö för den lät roligast :p Visste inte vad jag kunde "bli" på den föränn rätt långt in i utbildningen, dålig koll :o

Ja det jobbet hade kanske varit något för mig haha! Och det är lite skönt att höra om folk som liksom bara råkar hamna på en viss utbildning/jobb, hoppas ju litegrann att det ska hända mig också :D

Alla försöker ta jobb från varandra. ;)

Nej men jag är biolog och utifrån vad flera inom miljö- och hälsoskydd här på buke samt en person jag känner privat säger, så verkar konkurrensen stenhård. Man måste vara beredd att flytta, åtminstone för sitt första jobb. Det är ungefär samma för oss biologer, jobben duggar inte så himla tätt. Jag tror många biologer breddar med miljö, hälsoskydd m.m. för att de jobben kanske ändå är lite mer vanligt förekommande än rena biologjobb som t.ex. kommunekolog eller länsfiskekonsulent.

Själv tycker jag det är riktigt roliga områden och det finns många vägar att gå efter examen om man hamnar inom miljö/biologi m.m. Det finns arbetsgivare både privat och offentligt och många olika sätt att arbeta. Vissa jobbar mest i fält, andra hamnar på förorenade områden, vissa med livsmedelsfrågor, eller kanske handläggare på länsstyrelsen. Google and you shall find. :) Jag skulle googla för att kolla om arbetsmarknaden är i balans eller om det finns ett överflöd av nyexade, och vad lönerna ligger på. Naturvetarna (fackorganisation) har bra information om sådana här jobb på sin hemsida, annars är "allastudier.se" en bra sida eller varför inte Saco.

Det verkar ju finnas många olika områden man kan jobba med och det är ju kul :) Har googlat och hittat lite om att det kommer råda balans på arbetsmarknaden för miljövetare och miljöinspektörer m.m. Och det tolkar jag lite som det ni berättat, att det finns jobb bara man kan flytta. Men det är alltid kul att höra från folk som faktiskt jobbar i branschen och har sökt jobb själv och så, känns lite mer trovärdigt då än att bara läsa massa statistik ;)
 
Jag är civilingenjör och har en chefstjänst inom miljö/teknikområdet på ett medelstort bolag.

Jag har en kompis som är biolog och som nu jobbar som miljökonsult och hennes uppfattning är att det hade varit lättare att komma in på arbetsmarknaden med en ingenjörsexamen (efter de första jobben spelar utbildning/examen mindre roll).

För mig (och generellt sett även för mina kursare) så har arbetsmarknaden sett bra ut, men vi jobbar också inom ett förhållandevis brett område.

Jag vet inte hur det ser ut för de som examineras nu, men när jag var klar fick jag fackets rekommenderade ingångslön vilken för 2015 är 31300 kr.

Kul med svar från dig också! Jag har varit inne och kikat på civilingenjörsutbildningar också men tvekat eftersom det känns så tungt. Jag har dock alltid haft lätt för matte och fysiken gick också väldigt bra och min fysiklärare tyckte jag skulle läsa civ Ing. Läste dock inte fysik 2 på gymnasiet eftersom jag övertygade mig själv om att jag aldrig skulle ha nytta av det :meh:

Vad läste du för utbildning? Hur var det? Svårt? Vad kan man jobba med efter utbildningen? Var finns jobben, hela landet eller mest kring typ Sthlm och Göteborg? Jättenyfiken på det här faktiskt :)
 
Kul med svar från dig också! Jag har varit inne och kikat på civilingenjörsutbildningar också men tvekat eftersom det känns så tungt. Jag har dock alltid haft lätt för matte och fysiken gick också väldigt bra och min fysiklärare tyckte jag skulle läsa civ Ing. Läste dock inte fysik 2 på gymnasiet eftersom jag övertygade mig själv om att jag aldrig skulle ha nytta av det :meh:

Vad läste du för utbildning? Hur var det? Svårt? Vad kan man jobba med efter utbildningen? Var finns jobben, hela landet eller mest kring typ Sthlm och Göteborg? Jättenyfiken på det här faktiskt :)
Civilingenjör med energiinriktning läste jag, finns flera olika varianter på diverse universitet och högskolor. Tidvis tyckte jag att det var svårt, jag är egentligen duktigare på humaniora än teknik/matematik, men tyckte inte att det var en orimlig arbetsbelastning. För att komplettera utbildningen läste jag också en del extrapriser inom miljö och hållbarhet parallellt med programmet.

Som sagt jobbar de jag läste med inom lite allt möjligt; teknikkonsultbolag (Sweco, Ramslök mfl), energiföretag, kärnkraftsbranschen, kommuner, Energimyndigheten mm

Som för många branscher finns det flest jobb i Sthlm/Mälardalen, men det är även många som jobbar i andra delar av landet (och utomlands).
 
Jag tror att ingenjörer klingar bättre hos arbetsgivare inom privata sektorn, så jag upplever att den typen av personer får lättare att komma in på den privata sektorn jämfört med de som gått miljö- och hälsoskydd. Jag har läst till Miljövetare, men jag tror ändå ingenjörerna får förtur för min titel är lite för "vag". Det kanske inte alls stämmer, men ibland känns det som så :).
 
Det känns ju som om ingenjörer är mer eftertraktade kanske, men samtidigt ska man ju orka plugga i flera år också så utbildningen måste ju kännas kul. Himla svårt det här :down: Men samtidigt så ska jag ju inte söka ännu så jag hinner ju fundera ett tag till! Kanske läser in den där fysiken i höst så har jag massor att välja på nästa vår :D

Tack ni som har svarat och hjälp mig få lite insikt i branschen :bow:
 
Det känns ju som om ingenjörer är mer eftertraktade kanske, men samtidigt ska man ju orka plugga i flera år också så utbildningen måste ju kännas kul. Himla svårt det här :down: Men samtidigt så ska jag ju inte söka ännu så jag hinner ju fundera ett tag till! Kanske läser in den där fysiken i höst så har jag massor att välja på nästa vår :D

Tack ni som har svarat och hjälp mig få lite insikt i branschen :bow:
Kan också tipsa om juridik. Jag är jurist och arbetar en hel del inom miljörätt, som bland annat inkluderar tillståndsprövningar, artskydd, förorenad mark osv.

Fortsatt bra arbetsmarknad, bra löneutveckling och oerhört roligt!
 
Jag behöver hjälp! Planerar att söka till universitet hösten 2016 men vet inte vad jag vill plugga. Jag har bra betyg från gymnasiet och bra resultat på högskoleprovet så möjligheterna känns ju oändliga men jag har inte riktigt fastnat för något ännu.

Det som låter mest intressant är miljö- och hälsoskyddsprogrammet i Umeå men jag fattar inte riktigt vad man kan jobba som efter den utbildningen. Är det någon som går/har gått den utbildningen eller någon liknande som kan ösa på med info om branschen? Hur ser jobbmöjligheterna ut?

Kom gärna med andra förslag som ni tror kan passa mig, jag är öppen för det mesta! Jag vill ha ett 8-17 jobb och har tidigare jobbat som djurvårdare på djursjukhus, som personlig assistent och inom hemtjänsten och har trivts bra med allt men nu är jag alltså inne på något med miljö och hälsa. Jag gick naturbruks på gymnasiet med naturvetenskaplig inriktning :)

Det du blir med en sådan utbildning är mest troligt någon form av kommunal inspektör eller statsinspektör. Riktar du in dig mycket inom miljöområdet och/eller läser mer tekniska kurser finns fler möjligheter inom miljöområdet.

Jag har pluggat miljövetenskap och har titeln miljöinspektör, jobbar dock med både livsmedel och miljö. I regel innebär arbetet kontorstid, jag har dock årsarbetstid och en viss flexibilitet krävs. I fredags jobbade jag 8-20 och blir jag lite kryare är planen att gå ut och jobba imorgon söndag. Jag jobbar när jobbet helt enkelt kräver det, alla objekt är inte tillgängliga för inspektion och tillsyn under kontorstid...

Lönen skulle jag säga varierar kraftigt mellan kommuner, gå in i tråden "vad tjänar du"- eller vad den heter, finns en hel del miljöare där som angett sin inkomst. Även arbetsmöjligheterna varierar, ett tips oavsett vad du väljer att plugga till är att inte vänta tills du har examenbeviset i handen med att söka jobb - börja söka aktivt kring ett halvår innan beräknad examen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 430
Senast: Nahar
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 453
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag har bestämt mig för att jag ska plugga. Jag har just tackat nej till ett bra heltidsjobb eftersom jag vill plugga upp mina betyg så...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 996
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 247
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp