Jobba med hästar - "lärling"

Victovie

Trådstartare
Jag är väldigt inne på att efter att jag gått ut gymnasiet ta ett sabbatsår och satsa på hästarna. Tänker då bland annat på om man skulle kunna försöka bli "lärling" hos någon bra dressyrryttare, där man får rida och kan utvecklas som ryttare. Helst ta med mig Frida också (min storhäst).
Vad har ni för erfarenheter av sånt här? Vad fick ni då göra? Var det var ni förväntat er? Är det svårt att hitta plats hos någon? :bump:
Vill veta så mycket som möjligt då jag är väldigt inne på att satsa på hästarna i framtiden, när jag är färdigutbildad och har ett annat yrke i ryggen.:banana:
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Eftersom praktikanter är gratis så är det nog inte så svårt att få en plats. Därimot att få med sig sin egna häst kan vara svårare, inte alla som har ledig plats för det.

Kolla om du hittar några som är godkända av HYN, då vet du att du inte kommer till ett ställe där du bara får slava istället för att få erfarenhet.


Jag har bara vart 3 veckor hos Lisen och Peder, men eftersom sambon fanns 70 mil bort, och inga vänner, så var tiden utanför stallet VÄLDIGT jobbig. Men för erfarenhetens skull skulle jag kunna stannat kvar, men det om jag vart helt singel och näst intill "kompislös".

Det finns en massa utbildningar inom hästyrket.
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Inne på samma spår :smirk:

Menjag tänkte försöka komma in på Tyska eler danska beridarutbildningen efter gymnasiet
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Hästnäringens Yrkesnämnd (www.hyn.se) Ser till att man hamnar hos vettiga personer som inte anställer slavar svart i princip.
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Vad finns det för beridarutbildningar då? Blev väldigt intresserad nu :)

Pmm: Okej, det är ju super att det finns!

Är det svårare om man istället är intresserad av att jobba? Vara anställd istället...
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba med hästar - "lärling"