Jobba med hästar - "lärling"

Victovie

Trådstartare
Jag är väldigt inne på att efter att jag gått ut gymnasiet ta ett sabbatsår och satsa på hästarna. Tänker då bland annat på om man skulle kunna försöka bli "lärling" hos någon bra dressyrryttare, där man får rida och kan utvecklas som ryttare. Helst ta med mig Frida också (min storhäst).
Vad har ni för erfarenheter av sånt här? Vad fick ni då göra? Var det var ni förväntat er? Är det svårt att hitta plats hos någon? :bump:
Vill veta så mycket som möjligt då jag är väldigt inne på att satsa på hästarna i framtiden, när jag är färdigutbildad och har ett annat yrke i ryggen.:banana:
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Eftersom praktikanter är gratis så är det nog inte så svårt att få en plats. Därimot att få med sig sin egna häst kan vara svårare, inte alla som har ledig plats för det.

Kolla om du hittar några som är godkända av HYN, då vet du att du inte kommer till ett ställe där du bara får slava istället för att få erfarenhet.


Jag har bara vart 3 veckor hos Lisen och Peder, men eftersom sambon fanns 70 mil bort, och inga vänner, så var tiden utanför stallet VÄLDIGT jobbig. Men för erfarenhetens skull skulle jag kunna stannat kvar, men det om jag vart helt singel och näst intill "kompislös".

Det finns en massa utbildningar inom hästyrket.
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Inne på samma spår :smirk:

Menjag tänkte försöka komma in på Tyska eler danska beridarutbildningen efter gymnasiet
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Hästnäringens Yrkesnämnd (www.hyn.se) Ser till att man hamnar hos vettiga personer som inte anställer slavar svart i princip.
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Vad finns det för beridarutbildningar då? Blev väldigt intresserad nu :)

Pmm: Okej, det är ju super att det finns!

Är det svårare om man istället är intresserad av att jobba? Vara anställd istället...
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Ja en anställning kostar ju arbetsgivaren en massa tio tusen i månaden mer än en praktikplats gör. Om du inte väljet att jobba svart, vilket är riktigt idiotiskt, men alla har inte råd att betala laglig arbete. Kolla under Hästverksam, sök på t.ex. svartjobb så får du nog fram en massa trådar.
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Victovie skrev:
Jag är väldigt inne på att efter att jag gått ut gymnasiet ta ett sabbatsår och satsa på hästarna. Tänker då bland annat på om man skulle kunna försöka bli "lärling" hos någon bra dressyrryttare, där man får rida och kan utvecklas som ryttare. Helst ta med mig Frida också (min storhäst).
Vad har ni för erfarenheter av sånt här? Vad fick ni då göra? Var det var ni förväntat er? Är det svårt att hitta plats hos någon? :bump:
Vill veta så mycket som möjligt då jag är väldigt inne på att satsa på hästarna i framtiden, när jag är färdigutbildad och har ett annat yrke i ryggen.:banana:




jag har mina mål och tanckar precis som du, jag satsar på 110 % och lite till på hästarna i framtiden, har du inga kontakter att gå på? som du kan jobba hos osv....det är så jag ska göra, jag har redan fått börja nu, men när jag e klar med gymn, så blir det mer siöst, men jag satsar mest mot hoppningen. :D
 
Sv: Jobba med hästar - "lärling"

Jag tränar bla för Minna Telde och för Johanna Aspnäs (som har kontakter så som Jan Brink och Kyra Kyrklund, och som fick in mig som praktikant hos honom för ett par år sen).
Ingela (som har hingstarna jag rider) på Ängsgårdens stuteri bor granne med Charlotte Haid och Rasmus Bondegaard och känner dom.

Så jag har bra kontakter, men vet inte hur jag ska gå vidare
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 495
Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej, jag har precis börjat gymnasiet (ekonomi-ekonomi) och börjat tvivla på mitt val. Innerst inne vill jag gå ett ridgymnasium och jag...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp