Jobba med hörlurar i öronen?

Apropå; Jag skulle nog vilja påstå att det just vid vak är vanligt att folk sitter och är helt uppslukade av sin mobiltelefon. Alltså det sker olyckor när folk går rakt ut i gatan framför bilar när de är helt inneslutna i sin mobil i handen, jag skulle nog vilja påstå att det är lika illa att sitta vak och ha en mobil i handen, som det är att jobba med hörlurar överhuvudtaget när man arbetar med människor eller kundkontakt.
Egentligen är ju mobilen bara ett medium. Den kan användas på samma vis som man slöbläddrar i en skvallertidning. Sitter man vak hos en person som sover lugnt så kan det bli drygt att bara stirra rakt fram liksom. Bläddra i en tidning i det läget finns väl inget att invända mot. Men jag förstår problemet att folk inte kan bete sig (en tidning är ju mer begränsad). Frågan är dock om berörda jobbar bättre bara för att de inte får ha telefonen på...
 
Egentligen är ju mobilen bara ett medium. Den kan användas på samma vis som man slöbläddrar i en skvallertidning. Sitter man vak hos en person som sover lugnt så kan det bli drygt att bara stirra rakt fram liksom. Bläddra i en tidning i det läget finns väl inget att invända mot. Men jag förstår problemet att folk inte kan bete sig (en tidning är ju mer begränsad). Frågan är dock om berörda jobbar bättre bara för att de inte får ha telefonen på...
Tro mig, jag har erfarenhet av unga tjejer som suttit vak som suttit och spelat kardashian (eller whatever) som inte märkt att den de vakat över, har somnat in. Jag arbetar med döende människor.
 
Tro mig, jag har erfarenhet av unga tjejer som suttit vak som suttit och spelat kardashian (eller whatever) som inte märkt att den de vakat över, har somnat in. Jag arbetar med döende människor.
:nailbiting: Herrejäklar. Hoppas att de hade vett att skämmas. Men de lär ju inte ha jobbat särskilt bra i övrigt om de inte ens fattar sina arbetsuppgifter och hur de ska prioritera.
 
Tro mig, jag har erfarenhet av unga tjejer som suttit vak som suttit och spelat kardashian (eller whatever) som inte märkt att den de vakat över, har somnat in. Jag arbetar med döende människor.
Det jag undrar är vilken attityd/kultur som arbetsplatsen förmedlar om flera som är nya tänker sig att det är ok att spela spel vid en dödsbädd? Det låter inte som om arbetskulturproblemet nödvändigtvis handlar om mobilerna.

Jag har ofta hörlurar. Jag har svårt att dämpa min observationsradar (jag hör tex på fotstegen vilken kollega som går i korridoren) så jag måste blocka ut omgivningen för att få ro. Jag har ibland musik men rätt ofta har jag någon typ av brus, typ regn eller porlande vatten från spotifylistorna med temat white noise. Men jag håller helt med om att har man ett jobb med någon form av "kund" så är det inte ok att fippla med mobilen. Dotterns ridlärare kan tex ta privata mobilsamtal under ridlektionen, det ser nonchalant och oprofessionellt ut.
 
Det jag undrar är vilken attityd/kultur som arbetsplatsen förmedlar om flera som är nya tänker sig att det är ok att spela spel vid en dödsbädd? Det låter inte som om arbetskulturproblemet nödvändigtvis handlar om mobilerna.

Sa jag något om att arbetsplatsen är ok med det? Min arbetsgivare anger klart och tydligt att mobil inte får användas under arbetstid. Ändock är det många som har den fastklistrad i händerna. Det handlr nog inte bara om min arbetplats, mobilen är otroligt svårt för många att lägga ifrån sig inom de flesta yrkesgrupper - om det alls har med yrkesgrupper att göra, fixeringen vid våra mobiler ("mitt LIV!" som många säger) är nog en allmän hos många yrkesgrupper.
 
Senast ändrad:
Jag blir galen på min dator som hänger sig, jag skulle rätta posten ovan men får göra ändringen här på sista meningen -
är nog en allmän företeelse hos många idag oavsett yrkesgrupp.
 
Min arbetsgivare anger klart och tydligt att mobil inte får användas under arbetstid. Ändock är det många som har den fastklistrad i händerna.
Ditt resonemang låter som så många chefer jag har hört, man pekar på regelverket och kan inte begripa varför folk inte gör som det står där. Verkligheten är att man har en miljö som man misslyckas med att genomsyra med rätt värderingar. Det räcker inte med att "ange" det ena eller andra enligt min erfarenhet, det är frågor man måste våga och orka jobba med hela tiden.
 
Ditt resonemang låter som så många chefer jag har hört, man pekar på regelverket och kan inte begripa varför folk inte gör som det står där. Verkligheten är att man har en miljö som man misslyckas med att genomsyra med rätt värderingar. Det räcker inte med att "ange" det ena eller andra enligt min erfarenhet, det är frågor man måste våga och orka jobba med hela tiden.

Att få personalen att bli genuina med företagets värderingar är enklare sagt än gjort - särskilt när de inte ens är genuina från företagets håll - men att implementera och befästa regelverk och policys så att de följs behöver däremot inte vara någon tidskrävande överkurs.
Absolut lättast är det i samband med nyanställning samt upplärning men det är väl också där det slarvas på många arbetsplatser.
 
Det var ju skönt att se att det inte verkar vara någon här som tycker att det är okej vid direkt bemötande/omvårdnad i alla fall, fast det hade varit intressant också att höra hur någon som tycker att det är okej, tänker. Kanske är det vara ett enstaka undantag, svårt att utläsa från texten i nyheten om det var en enda person som svarat det i enkäten eller inte.

Själv har jag nog en rätt konservativ inställning även vid arbete vid skrivbord/maskiner/arbetsstationer också (om det inte är enskilt arbete eller i landskap). Jag tycker att det ger ett intryck av att mina intressen är viktigare än min arbetsgivares intressen, och det tycker jag inte ser så professionellt ut. Inte regelrätt fel om det inte finns regler om det, men kanske inte så klokt om man vill komma tillbaka nästa sommar och/eller avancera.
 
Flera funderingar efter det där inlägget... ;) Dels ang matbricka, jag kan förstå att vissa ibland vill sitta för sig själv och äta men jag trodde i min enfald att de flesta äldreboende åt tillsammans? Alltså de boende... Svärmor bor visserligen på ett vård och-omsorgs boende, men där är de 8 stycken på varje avdelning och de äter tillsammans i matsalen. Vill de inte äta där får de självklart mat på rummet men de flesta vill ha sällskap.

Jag tror att det är rätt vanligt att man äter på rummet, på grund av olika omständigheter. Kanske för att de har svårt att ta sig till det gemensamma matrummet, eller för att det går snabbare för personalen att leverera mat till rummen än att ta med de gamla till maten. Fast jag hoppas att det sistnämna inte är det som styr :(

När det gäller mig själv så brukar jag ha webbradion igång när jag sitter och jobbar, men å andra sidan så jobbar jag hemifrån och är helt själv så det är mest ett sällskap. ;)

Då är det helt okej tycker jag :)
 
Nja, det där skulle jag nog vilja veta mer om innan jag förfasade mig. Jag har mycket svårt att tro att personal i äldrevården som jobbar direkt med de äldre har lurar. Däremot kanske t ex städpersonal har det.

Fast jag tycker inte att det är okej för städpersonal heller, om de städar bland folk. Däremot om de städar enskilt där det inte finns kontaktbehov tycker jag att det är okej.
 
Fast jag tycker inte att det är okej för städpersonal heller, om de städar bland folk. Däremot om de städar enskilt där det inte finns kontaktbehov tycker jag att det är okej.
En del av vår städpersonal har det och jag har inget emot det. Inte minst för att jag blir irriterad över en del kollegor som behandlar städpersonalen som luft alt något som är i vägen för vårt Viktiga Arbete. I det läget hade jag nog fasen också velat ha lurar, för att nonchalera tillbaka.
 
Tycker det beror på vad man jobbar med.
Nu jobbar jag som fs/lv och så klart har jag inga lurar i när jag är hemma i folks lägenheter om dom också är hemma, men ser ingen anledning till att inte lyssna på musik när jag kör gräsklippar eller kör snö, vid ogräs rensning eller om jag moppar trappor så brukar jag bara lyssna på ett öra så jag hör omgivningen med andra så om någon kommer fram så drar jag ur den jag har musik i.

Så olika vid olika tillfällen.

Vi har dock haft mycket problem med nya sommarjobbare som inte inser att man inte kan kolla mobilen så fort det plingar till via Facebook appen eller liknande och oftast kommentera det.
Har blivit standard här att första anställningen är 2 veckor med möjlighet till förlängning.
 
Det är väl som med allt, en del kan använda sitt sunda förnuft, andra inte. Jag jobbar inom hemtjänsten i Tyskland, jag måste ha mobilen med mig för det är så mina chefer, kollegor och läkare når mig. Om det ringer när jag är hos en patient svarar jag också för det kan vara något akut. Däremot tar jag aldrig privata samtal när jag är hos någon. Sen har jag ofta nytta av mobilen då jag kan goolga fram svar. Det är allt från biverkningar hos mediciner till att svara på när nästa buss går eller vad det blir för program på TV:n.
 
Jag tror att det är rätt vanligt att man äter på rummet, på grund av olika omständigheter. Kanske för att de har svårt att ta sig till det gemensamma matrummet, eller för att det går snabbare för personalen att leverera mat till rummen än att ta med de gamla till maten. Fast jag hoppas att det sistnämna inte är det som styr :(

På alla de vård och omsorgsboenden som finns i den här stan så äter de boende tillsammans, om de inte av någon anledning absolut inte kan det förstås. ;)
Där svärmor bor så hjälper de boende till med att duka fram och greja lite, åtminstone på hennes avdelning där de är pigga men helt snurriga i kolan... ;) Svärmor är helnöjd när hon får stöka runt med tallrikar, bestick, glad och servetter. Lägga upp bröd i brödkorgen osv. ;)
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 892
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp