Jobba med hörlurar i öronen?

Thaliaste

Trådstartare
Förlåt, men nu måste jag bara få rasa litegranna...På text-tv (ja, jag vet att jag är gammalmodig :p) finns denna nyhet (urklipp):
Nästan sju av tio som bor på äldre-
boende känner sig ensamma, varav två
av tio gör det ofta. Det visar en
enkät som Socialstyrelsen genomfört
bland alla med äldreomsorg.

Ofta hänger det ihop med personalens
bemötande, exempelvis att de äldre
inte hunnit se vem som varit inne med
matbrickan eller att personalen har
arbetat med hörlurar i öronen.

Ja ba, VA??? Jobba med hörlurar i öronen när man jobbar med mänskligt bemötande? :confused::eek: Det kan förstås vara ett enstaka undantag som skrivits klick-sökande, men det framstår ju som att detta förekommer mer än så. Hur kan det vara tillåtet? Jag förvånades över att många på ett tidigare jobb arbetade med musik i öronen. Det var ett enskilt arbete, men vi satt nära varandra och behövde prata med varandra då och då. Även om det såklart gick att peta på personen när man ville ha kontakt, så tycker jag att det inte ger ett så arbetsengagerat intryck att prioritera musik framför sina kollegor. Jag har dock en viss förståelse för att en kan tycka olika där, kanske är jag bara gammalmodig även i det avseendet. Men att ha musik i öronen när man jobbar med att direkt bemöta andra människor, kunde jag inte ens föreställa sig att någon anser vara vettigt?!

Hur är det på era arbetsplatser? Är det okej att ha lurar i öronen trots att man ibland behöver prata med varandra? När man har koncentrationskrävande uppgifter men ändå tvingas sitta i landskap har jag full förståelse för att man kan behöva avskärma sig från omgivande ljud, men annars tycker jag att det är trevligare om man är öppen för kontakt med sina kollegor.
 
Sitter i kontorslandskap, använder hörlurar men är oftast relativt vaken - räcker med att en kollega vinkar eller stannar till bredvid mig för att jag ska lyfta uppmärksamheten och dra ur hörlurarna.

Extrajobbade tidigare som vårdbiträde i hemtjänsten, och använde då självklart inte hörlurar i patientbemötande, men kanske när jag cyklade mellan vårdtagare - vanligt vett och sans får man ju tycka!
 
När man jobbar med äldre på boenden så ska man arbeta MED dom och det gör man inte med hörlurar i öronen.
Har även läst att dom fått förbjuda mobiltelefoner på vissa boenden då personalen suttit och smsat/lekt med mobilen under tiden dom har matat den äldre.
Helt fruktansvärt tycker jag.

Jag jobbar numera i butik (har jobbat inom vården) och då är det ju såklart svårt/omöjligt att ha hörlurar i men skulle inte ens komma på tanken att ha de
 
Flera på mitt jobb har musik i hörlurar men jag tycker själv att musiken tar bort min koncentration så jag låter själv bli att lyssna på musik. Men det är säkert så att vissa kan jobba koncentrerat med musik, och vissa koncentrera sig bättre utan musik. Radion står påslagen på flera ställen, men då tycker jag att det är ok det ljudet hamnar mer i bakgrundsbruset och där uppskattar jag musiken från radion.
 
Jag klarar inte bakgrundsbrus i någon form, så jag har alltid hörlurar om jag jobbar utan möjlighet att stänga om mig. Annars är jag helt slut efter halva dagen... Jobbar med att räkna och skriva.

Givetvis har man inte det om man jobbar med bemötande på något sätt.
 
Flera funderingar efter det där inlägget... ;) Dels ang matbricka, jag kan förstå att vissa ibland vill sitta för sig själv och äta men jag trodde i min enfald att de flesta äldreboende åt tillsammans? Alltså de boende... Svärmor bor visserligen på ett vård och-omsorgs boende, men där är de 8 stycken på varje avdelning och de äter tillsammans i matsalen. Vill de inte äta där får de självklart mat på rummet men de flesta vill ha sällskap.

Att personalen skulle jobba med hörlurar, det har jag aldrig någonsin sett eller ens trott att någon skulle komma på tanken. Det verkar helt absurt!

När det gäller mig själv så brukar jag ha webbradion igång när jag sitter och jobbar, men å andra sidan så jobbar jag hemifrån och är helt själv så det är mest ett sällskap. ;)
 
Jag sitter i kontorslandskap men på en plats där jag ser om någon kommer till mig eller åt mitt håll och det registrerar jag alltid i ögonvrån och plockar ur hörlurarna så fort jag ser att någon är på ingång så att säga. Lyssnar ofta på poddar när jag jobbar, särskilt just nu när det är delvis mycket skrivbordsmöten omkring mig men även byggarbeten en våning under som stör något ofantligt.

Men aldrig att jag skulle tänka tanken att ha hörlurar inne om jag faktiskt jobbade direkt med människor. Helt uteslutet.
 
Jobbar i nattpatrull i äldreomsorgen och har aldrig tänkt tanken att åka runt eller vara hos de äldre med hörlurar i öronen.

Enda gången jag överhuvudtaget tar upp en telefon inne hos folk är om larmtelefonen börjar föra liv.
 
Jobbar i kontorslandskap och om jag inte sitter i telefon med kunder så avskärmar jag mig gärna med hörlurar. Jag vill avskärma mig och inte vara tillgänglig för snicksnack och kontorsskvaller hela tiden.

Om någon behöver fråga mig något drar jag givetvis ut headsetet, och om jag vill vara social en stund tar jag ut lurarna.
 
Nja, det där skulle jag nog vilja veta mer om innan jag förfasade mig. Jag har mycket svårt att tro att personal i äldrevården som jobbar direkt med de äldre har lurar. Däremot kanske t ex städpersonal har det.
 
Nja, det där skulle jag nog vilja veta mer om innan jag förfasade mig. Jag har mycket svårt att tro att personal i äldrevården som jobbar direkt med de äldre har lurar. Däremot kanske t ex städpersonal har det.
Nej vi vet ju inte hur och när det skedde. T ex kanske personen satt vak på natten, vilket kan innebära att sitta en bit ifrån en säng och stirra på en sovande människa. Låg volym i lurarna behöver inte vara mer distraherande än att bläddra i en tidning i det läget. Att ha lurar på jobbet tycker jag inte är upprörande i sig, oavsett jobb.
 
Nej vi vet ju inte hur och när det skedde. T ex kanske personen satt vak på natten, vilket kan innebära att sitta en bit ifrån en säng och stirra på en sovande människa. Låg volym i lurarna behöver inte vara mer distraherande än att bläddra i en tidning i det läget. Att ha lurar på jobbet tycker jag inte är upprörande i sig, oavsett jobb.
När man har kontakt med andra tycker jag inte att man ska ha det. Själv har jag det som flera andra i tråden - när jag behöver koncentrera mig och skärma av surret i landskapet. Men om jag jobbade mot kunder/brukare osv så skulle jag absolut inte ha det.

Det är ju kontakten det handlar om, inte ljudet som eventuellt läcker ut.
 
När man har kontakt med andra tycker jag inte att man ska ha det. Själv har jag det som flera andra i tråden - när jag behöver koncentrera mig och skärma av surret i landskapet. Men om jag jobbade mot kunder/brukare osv så skulle jag absolut inte ha det.

Det är ju kontakten det handlar om, inte ljudet som eventuellt läcker ut.
Och det borde rimligen sålla sig självt eftersom det är jobbigt att ha musik eller annat i öronen och samtidigt prata med folk. Kan jag tycka. Tanken på att gå runt och arbeta med vårdtagare och hela tiden ha lurar i känns absurd. Men det var väl någon incident på ett LSS-boende där personalen pga lurar (om jag inte missminner mig) inte märkte att en person fick ett EP-anfall.
 
Att ha lurar när man jobbar med människor är inte okej! I min värld ska lurarna ut ur öronen så fort man ska prata med någon. Avskyr när någon sitter med musik när man försöker prata med dem! :mad:

Jag sitter själv i bilen större delen av dagen, radion på. Men när jag närmar mig kund är jag noga med att sänka ljudet så lågt att det inte hörs ut. Många vill prata innan jag ens hunnit kliva ur, så jag har tagit för vana att stänga av ljud innan jag kommer fram. Det är uppskattat, enligt återkoppling från kunder. Känns bra.
 
Förlåt, men nu måste jag bara få rasa litegranna...På text-tv (ja, jag vet att jag är gammalmodig :p) finns denna nyhet (urklipp):


Ja ba, VA??? Jobba med hörlurar i öronen när man jobbar med mänskligt bemötande? :confused::eek: Det kan förstås vara ett enstaka undantag som skrivits klick-sökande, men det framstår ju som att detta förekommer mer än så. Hur kan det vara tillåtet? Jag förvånades över att många på ett tidigare jobb arbetade med musik i öronen. Det var ett enskilt arbete, men vi satt nära varandra och behövde prata med varandra då och då. Även om det såklart gick att peta på personen när man ville ha kontakt, så tycker jag att det inte ger ett så arbetsengagerat intryck att prioritera musik framför sina kollegor. Jag har dock en viss förståelse för att en kan tycka olika där, kanske är jag bara gammalmodig även i det avseendet. Men att ha musik i öronen när man jobbar med att direkt bemöta andra människor, kunde jag inte ens föreställa sig att någon anser vara vettigt?!

Hur är det på era arbetsplatser? Är det okej att ha lurar i öronen trots att man ibland behöver prata med varandra? När man har koncentrationskrävande uppgifter men ändå tvingas sitta i landskap har jag full förståelse för att man kan behöva avskärma sig från omgivande ljud, men annars tycker jag att det är trevligare om man är öppen för kontakt med sina kollegor.
Hörlurar när man jobbar med människor: big NO!
Det är liksom inte möjligt att utföra sin arbetsuppgifter på ett bra sätt då.

När vi introducerar nyanställda inom omsorgen så talar vi noga om att sin egen mobil är inte tillåten att använda på arbetstid. Det är (tydligen) så att om man låter folk använda den "med förnuft" så är den subjektiva gränsen så olika att det fungerar inte så vår regel är att man har den på ljudlöst och får INTE stå och "leka" med den på jobbet. Däremot har vi självklart tolerans för att t ex föräldrar kan behöva kontrollera den emellanåt för att vara nåbara för barnens skull.

Hos oss (kontor) har vi inte hörlurar på, men vi har egna rum. Någon enstaka gång kan jag ha radion på (via datorn) och det kan jag tycka är okej om det fungerar att utföra just de uppgifter man då håller på med. Viss dokumentation, sorteringsarbete osv kan ju fungera med musik i bakgrunden.
 
Vissa former av arbete som att skriva tonvis med "halvenkel" kod för någon applikation, där funkar allra, allra bäst att göra med hyfsat intensiv musik i öronen. Det är väl min variant av "enkelt" arbete som inte kräver stor insats av kreativitet men stor insats av disciplin. Eller att sortera och hålla reda på papper - men det har ju de allra flesta inom mitt gebit helt slutat med som tur är, med det papperslösa kontoret.

Men jobbar man med människor är en stor del av arbetet att vara närvarande där som människa och "ta hand om" andra människor. Då kan det aldrig vara OK. Då får man spara det tills man står själv i tvättstugan längre stunder eller nåt.
 
Hörlurar när man jobbar med människor: big NO!
Det är liksom inte möjligt att utföra sin arbetsuppgifter på ett bra sätt då.

.


Som i BIG BIG NO ;)
Nu har jag under många år haft den delikata möjligheten att styra upprättningen av rutiner samt policys.
Även om jag arbetat i olika branscher och på olika avdelningar tar jag kärleksfullt med mig vissa grundläggande favoriter gällande "vanligt hederligt hyfs och säkerhetstänk" ex ingen mobil under arbetstid och inga hörlurar.
 
Nej vi vet ju inte hur och när det skedde. T ex kanske personen satt vak på natten, vilket kan innebära att sitta en bit ifrån en säng och stirra på en sovande människa. Låg volym i lurarna behöver inte vara mer distraherande än att bläddra i en tidning i det läget. Att ha lurar på jobbet tycker jag inte är upprörande i sig, oavsett jobb.
Apropå; Jag skulle nog vilja påstå att det just vid vak är vanligt att folk sitter och är helt uppslukade av sin mobiltelefon. Alltså det sker olyckor när folk går rakt ut i gatan framför bilar när de är helt inneslutna i sin mobil i handen, jag skulle nog vilja påstå att det är lika illa att sitta vak och ha en mobil i handen, som det är att jobba med hörlurar överhuvudtaget när man arbetar med människor eller kundkontakt.
 

Liknande trådar

Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 787
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp