Bukefalos 28 år!

Jobbig brunst

Freazer

Trådstartare
Ett av mina ridston har från "ingenstans" fått jobbig brunst. Hon är inte det minsta arg eller sur. Sparkar inte men är superstressad, uppjagad, flyger i luften lätt, gnäggar konstant, )efter vem vet hon nog inte ens själv). Hon gnäggar när vi rider, i boxen osv och så fort jag går så hon inte ser mig, så fort en annan häst rör sig osv. Har inte tid att äta för att hon är stressad. Lugn i hagen och spetsade öron hela tiden, även under ridningen/borstning och i boxen. Normaltvis brukar hon skvätta lite och vara lite mer trött under brunsten än vanligt men såhär har hon aldrig betett sig tidigare. Förra brunsten var en lightvariant av denna då hon också var stressad och orolig. Hon skvätter mer nu också. Både vid kontakt med ston och valacker.

Kan munkpeppar hjälpa? Eller finns det ngt annat som är bättre? Hon blir totalt utmattad på kvällen. Känns inte alls bra att hon blir så även om hon till synes för andra ser ut att må bra...
 
Beroende på hur gammal hon är, jag menar om hon är runt 10 och helt plötsligt börjar bete sig annorlunda skulle jag kolla upp med veterinär. Det kan vara en cysta som helt plötsligt börjat störa systemet.

Man ska alltid reagera, som du ju gjort, när något helt plötsligt blir annorlunda.
 
Beroende på hur gammal hon är, jag menar om hon är runt 10 och helt plötsligt börjar bete sig annorlunda skulle jag kolla upp med veterinär. Det kan vara en cysta som helt plötsligt börjat störa systemet.

Man ska alltid reagera, som du ju gjort, när något helt plötsligt blir annorlunda.

Hon är över 10 och det kommer ifrån "ingenstans". Tack för tipset ang cysta, ska be min veterinär ta en kik direkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 157
Senast: Barrow
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 022
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp