jordgubbarna, inte bra längre?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Jordgubbar är väldigt nyttigt det har vi fått lära oss. Det innehåller en massa vitaminer och olika ämnen som är mycket nyttiga (och goda) :d . Idag har forskingen visat att de är tom nyttigare än vad man trott. Ökar livslängd, håller en massa olika sjukdomar borta och skyddar mot cancer-so far so good!

Nu ska det bli tillåtet att bespruta vår kära gubbe med ett nervgift mot någon jordgubbsätande kvalster. Man får bespruta gubben så sent som tre dagar före plock!

Kan detta vara nyttigt? Får vi gravida kanske inte ens äta gubbarna mera? Någon som vet något? Är giftet vattenlösligt, så att det går att tvätta bort det?
 
Sv: jordgubbarna, inte bra längre?

Enligt en vän som sysslar med frukt/grönsaker har giftet varit godkänt för användning länge, men förut bara använts EFTER skörd. Det ska även vara så dyrt att det inte används i större utsträckning. Det ska inte vara farligt för människor.

Ta nu inte det här som en absolut sanning, jag minns inte ordagrannt vad hon sa, men hon är som sagt var insatt i branchen och dessutom mycket försiktig med vad hon stoppar i sig. Och enligt henne var det alltså ingen fara.
Lite motvikt mot tidningarnas skrämselpropaganda.
Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra med besprutning i alla former. :smirk:
 
Sv: jordgubbarna, inte bra längre?

Sastra skrev:
Enligt en vän som sysslar med frukt/grönsaker har giftet varit godkänt för användning länge, men förut bara använts EFTER skörd. Det ska även vara så dyrt att det inte används i större utsträckning. Det ska inte vara farligt för människor.

Ta nu inte det här som en absolut sanning, jag minns inte ordagrannt vad hon sa, men hon är som sagt var insatt i branchen och dessutom mycket försiktig med vad hon stoppar i sig. Och enligt henne var det alltså ingen fara.
Lite motvikt mot tidningarnas skrämselpropaganda.
Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra med besprutning i alla former. :smirk:

Alltså...vad jag har hört är att det är värre för de som besprutas än för oss konsumenter. Inte för att det är så kul det heller men där ligger "farlighetsnivån" enligt reaktioner på den där nyheten.

Men enligt flera tidningsintervjuer jag sett så kommer många odlare iallafall att vänta till efter skörd. Det är helt enkelt mer effektivt så. Jag tror inte det blir någon större fara och ändå är jag miljöfanatiker. Odlarna verkar vara så "anti" själva på något vis.
 
Sv: jordgubbarna, inte bra längre?

Giftet som används är något nervgift som liknar det nazisterna använde i gaskammrarna. Det dödar direkt, men bryts ner och försvinner helt på bara några timmar. Är nog tråkigare för odlarna än för konsumenterna.
 
Sv: jordgubbarna, inte bra längre?

sidensvans skrev:
Giftet som används är något nervgift som liknar det nazisterna använde i gaskammrarna. Det dödar direkt, men bryts ner och försvinner helt på bara några timmar. Är nog tråkigare för odlarna än för konsumenterna.
Stackars jordgubbsodlarna :cry: ....
 
Sv: jordgubbarna, inte bra längre?

så det är alltså inget gift på lr ens farligt när man äter det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 078
Senast: Araminta
·
Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 847
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp