Kaffebryggare

kem

Trådstartare
Jag ska köpa en kaffebryggare i present. Jag dricker själv inte kaffe och är därmed helt lost på detta... önskvärt är att den maler kaffet, att den kan göra både större och mindre volymer lika gott kaffe och är lätt att använda och rengöra. Vad ska jag titta på?
 
Typ 3000 kr max, misstänker att det drar i väg om man vill ha kvarn inbyggd? Annars även tips på bryggare utan som är riktigt bra, när jag googlade verkade det inte helt lätt att hitta med. Det kanske är en sån funktion som låter bättre i teorin än den funkar i praktiken?
 
Typ 3000 kr max, misstänker att det drar i väg om man vill ha kvarn inbyggd? Annars även tips på bryggare utan som är riktigt bra, när jag googlade verkade det inte helt lätt att hitta med. Det kanske är en sån funktion som låter bättre i teorin än den funkar i praktiken?
Moccamaster
https://www.moccamaster.com/se/

Vi är nöjda med vår, det godaste bryggkaffet jag har bryggt hemma.
 
Melitta har en kvarn som separat del så att säga så kanske valmöjligheterna blir större. Maken har läst sig till att vattnet måste hålla 100 grader för att få riktigt gott kaffe. Det är sällan vanliga bryggare når den temperaturen.
 
Bland traditionella kaffebryggare säger jag också Moccamaster, kostar 1500-2000 kr beroende på modell.
Vill man ha en espressobryggare med inbyggd kvarn mm kostar det en bra bit mer. Själv har jag en Siemens Surpresso S50, köpt begagnad för 2000 spänn för 5-6 år sedan och gör fortfarande jobbet. Nya epressobryggare med kvarn kostar från 3000 till >12000 kr, skulle jag själv köpa en ny skulle jag nog bortse från modellerna under ca 4000 kr. (Fast jag skulle inte köpa en ny utan en nästan-ny begagnad. ;))
 
Melitta har en kvarn som separat del så att säga så kanske valmöjligheterna blir större. Maken har läst sig till att vattnet måste hålla 100 grader för att få riktigt gott kaffe. Det är sällan vanliga bryggare når den temperaturen.

Så nära 100 grader som möjligt är rekommendationen, de flesta når inte upp till det tyvärr.
Allt över 92 grader är bra, mellan 92-96 är att sträva efter som bryggtemperatur för att alla smakämnen från kaffet ska komma fram, även värt att kolla på bryggarens varmhållningsfunktion, det smakar som bäst runt ~85 grader.


@kem
Jag hade satsat på en riktigt bra bryggare, och en separat kvarn som komplement.

Jag är både kaffenörd och har sålt kaffemaskiner tidigare, och har en moccamaster hemma i köket, en av mina favoritprylar :)
 
@Eloise okej, en till röst för utan/separat kvarn alltså :)

Det verkar som ni är ganska överens om att Moccamaster är bäst också.
 
Jag ska köpa en kaffebryggare i present. Jag dricker själv inte kaffe och är därmed helt lost på detta... önskvärt är att den maler kaffet, att den kan göra både större och mindre volymer lika gott kaffe och är lätt att använda och rengöra. Vad ska jag titta på?
Jag har kört Moccamaster i 20 år och har både den vanliga och med termos. Termosvarianten används mest. Snabb och gott, varmt kaffe. Jag tillhör de som gärna tar en liten skvätt mjölk ibland och då blir det trist om kaffet bryggs för kallt. Dessutom kommer inte kaffets smak fram när det bryggs för kallt.
Det enda kaffet som jag tycker smakar lika bra som Moccamasterns, är Smegs helautomatiska. Men de kostar ju 15 000 +... Har inte haft en sådan själv, men en annan mindre variant som "skulle vara bra" och som kostade strax under 5000.
Jag hade nog satsat på en Moccamaster (som håller i evigeter och reservdelar finns) och kanske en bra mjölkskummare. Det blir en jättefin present och hamnar ihop under 3000.
Jag har en kvarn med, men den använder jag sällan så den står i ett skåp. Det finns så mycket bra bryggkaffe nuförtiden.
Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: kem

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 951
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 202
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 556
Senast: hastflicka
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp