Bukefalos 28 år!

Kallblodstravare säsong 2007

misan

Trådstartare
Jag antar att det är fler med mig som redan börjat fundera på nästa års hingstval... Hur går tankarna??

Själv har jag en väldig huvudbry..:D Tänkte låta bli att betäcka sto nr 1 nästa år, för att inte bli ståendes med för många hästar om man inte får sälja fölen.
Tänkte ta Lykke Gutten till sto nr 2, eftersom han ska stå i närheten och det alltså blir billigt och bra.

Om allt går som det ska kommer jag till att börja med i mars/april få föl efter Mörtvedt Jerkeld och Bokli Balder. Dessa två föl kostar ju en del och det var också lite därför jag tänkte låta ett sto stå tillbaka nästa säsong.
MEN... Det är ju synd och skam att låta bli att betäcka egentligen.. Eller hur??:angel:
Så nu är jag öppen för alla synpunkter på hur jag "borde" göra, vilken hingst till vilket sto eller kanske låta bli betäckning öht.. ?

Sto nr 1 är e. Rigel Jo-Lapp Nils och har bara en avkomma innan, han är 1 år nu. Ganska hög, men lätt modell. Något dåligt framsteg, intåad och för stupande bog. Tuff i psyket.
Till henne vill jag ha en hingst med bra humör och ett bra och rent steg, framförallt framaktionen är viktig alltså.

Sto nr 2 är e. Pilmin-Jahn Sjur. Har en jättebra mamma, har även själv lämnat en del riktigt bra tävlingshästar. Gedigen stam kan man säga. Hon är liten på höjden men är av fin travmodell. Biljarderar hf, i övrigt korrekt och med en vägvinnande trav.
Till henne vill jag gärna ha en hingst med lite storlek, är annars rädd att få ett pygméföl. Eller tycker ni man kan strunta i den risken och ta någon liten iaf, som tex Skaffer Brunen?


Vidare funderingar är vad jag borde korsa dem med för blod, rent statistiskt?
Pilmin till Elding har ju gett fina resultat, så om jag skulle ha en Elding-hingst till någon så är det väl till nr 2 (annars undviker jag det ju helst och satsar på annat blod). Fick även höra av "mycket kunnig" att Pilmin till Faksen inte varit så lyckat.
Men vad ska man korsa Rigel Jo med?
Har kommit fram till Åkre Lurifax till nr 1, men minns inte riktigt hur jag kom fram till det...

Bombardera mig med förslag!! :banana:
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

ja kan ju inte råda dig men jag hade funderingar på qvadrigo till mitt rigel jo sto, men du sa att din avkomma var lite vass, med ditt sto har lapp nils som morfar. kanske kommer det därifrån.

jag har korsat mitt sto med en frieser, men tänker nästa gång sätta renrasigt på henne, kandidater jag tänkt är ovan nämnda hingst samt var ja inne på svall ivar eller clay. Men de fanns inte på semin.
skall kolla de nya hingstarna som blev godkända. Lykkegutten var en ja kollade extra på.

tar lite tid att fundera.:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Tänkte ta Lykke Gutten till sto nr 2, eftersom han ska stå i närheten och det alltså blir billigt och bra.

ska lykke gutten stå i jämtland nästa år? okej.. undra bara för jag hade hand om han i ett par veckor i våras så jag trodde han skulle stå kvar på samma stuteri nästa år oxå :p
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

ja kan ju inte råda dig men jag hade funderingar på qvadrigo till mitt rigel jo sto, men du sa att din avkomma var lite vass, med ditt sto har lapp nils som morfar. kanske kommer det därifrån.

jag har korsat mitt sto med en frieser, men tänker nästa gång sätta renrasigt på henne, kandidater jag tänkt är ovan nämnda hingst samt var ja inne på svall ivar eller clay. Men de fanns inte på semin.
skall kolla de nya hingstarna som blev godkända. Lykkegutten var en ja kollade extra på.

tar lite tid att fundera.:smirk:


hon har en avkomma som är ett år nu, efter just Qvadrigo. :D Han är inte kvar i min ägo, men den nye ägaren är väldigt nöjd än så länge.
jag skulle gärna ta Qvadrigo till mitt andra sto, men han stod ju i Norge ifjol och jag vet inte om han blir kvar där..
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

jadu, mina tankar hittills har varit 100% Eder :D
Till mitt Troll Jahn-sto..

Hon väntar just nu sitt andra föl e: Eder.
Var så nöjd med den första så why not? ;) :idea: :D
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Vad skoj, hoppas han kommer att stå i sverige nästa år då:D
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Vi ska inte betäcka iår,har lånat ut märrn.Har nu två ungston att jobba med.Sen har inte jag nån sån där riktig feeling för nån hingst längre,alla har ju nästan samma blod i sig. Iof så spelar det ingen roll vad vi lägger på våran märr,hon är fri från Troll Jahn,Elding.

Hon har ganska udda,gammal stam men det har visats sig slagit bra ändå:)
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Med det menade jag inte att avkomman är vass, utan stoet, blev lite otydligt kanske :)

Citat:
Sto nr 1 är e. Rigel Jo-Lapp Nils och har bara en avkomma innan, han är 1 år nu.
(Om stoet igen: )Ganska hög, men lätt modell. Något dåligt framsteg, intåad och för stupande bog. Tuff i psyket.
Till henne vill jag ha en hingst med bra humör och ett bra och rent steg, framförallt framaktionen är viktig alltså.

Så skulle det vara.
Vad gäller Qvadrigo så ska han dessvärre stå kvar i Norge, så jag får fortsätta försöka välja en annan hingst.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Jag har inga förslag, men hakar ändå på tråden eftersom jag själv letar lämplig hingst.

Besten är e Texas Per - Viggo Best. Hon är 159 i mkh, mycket grov och har lång rygg. Trevligt temperament, mycket hög ridbarhet.

Sto nummer två, Kallmencita, tänker vi också betäcka, men troligen inte 2007 eftersom hon först ska få visa vad hon går för. Hon är e Bol Elden - Atom Vinter. Stor, fortfarande inte färdigväxt men ändå 165 cm över rumpan. Kort rygg, kvadratisk. Trevligt temperament, nyfiken, social.

Förslag på hingstar till dessa ston?
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

skulle säga

1:a hästen skulle jag ta Qvadrigo inte tokdyr och otroligt fint trav.

2:a hästen skulle jag ta Hallsta lotus till.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Ursäkta att jag väcker upp denna tråd igen..men...
Finns dom kallblodiga travarhingstarna listade online nånstans???

Alltså med priser, i fall det är transport och hela alltihop..

AM
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

Vad blev det för hingstar?
Nr. 2 skulle nog jag satsa på Moe Odin.
 
Sv: Kallblodstravare säsong 2007

finns inte vad jag vet.. vissa hingstar har egna hemsidor och viss stuterier har hemsidor.. enda sättet är väl att googla på en hingst i taget..
 

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: KickiH
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Cornelia
·
Avel Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på...
2
Svar
35
· Visningar
5 426
Senast: jennyjenny
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 096
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp