Bukefalos 28 år!

Kamera i transport

D

dolphinsmile

Ni som har kamera i eran transport. Hur fixade ni strömkällan till den? Jag har en transport som är från runt milleniumskiftet. Och jag har undersökt hur lampan får ström och det är inga kontakter utan bara rena sladdar (el och jord?).

Hade först tänkt att jag skulle kunna fixa det själv, men för att de ska vara helt säkert så måste jag nog isåfall anlita en elektriker. Men det känns lite overkill.

Så då har jag funderat på alternativa metoder. Som t.ex. att både kameran, mottagaren och skärmen ska få el från uttaget i bilen. Alltså att jag drar en sladd från kameran till transporten genom ventilationen och sen genom bakluckan eller nått fönster in i bilen.

Men men som sagt. Hur har ni gjort? Jag antar att nyare transporter kanske har kontakter så man kan ansluta en kamera direkt?
 
Sv: Kamera i transport

Hmm.. okej, så då går det iaf alltså..

Svårt att veta hur när man inte ser hur de ser ut under.. Men eftersom de inte fanns några kontakter så måste de ju se liknande ut.

Såg att "trailercam 7" hade medföljande monteringsanvisningar till sin kamera. Hur man ansluter till lampan i transporten. Om någon har en sån anvisning eller likande så skulle jag bli superlycklig om den personen kunde skanna in den eller ta kort på den.
 
Sv: Kamera i transport

Kablarna som kommer från kameran kopplas in som följande röd till + och svart till -. Fördelaktigt är att koppla in den till någon lampa på släpet, antingen innerbelysning eller belysningen på släpet.
Monitorn kopplas in till cigarett tändar uttaget med medfäljande kabel.

Skulle det vara nåt du undrar över kontakta mig gärna.

Exellent_015.JPG
 
Sv: Kamera i transport

Grejjen är den att kameran jag har inte är speciellt anpassad till att ha i hästtransport.. Utan de är en vanlig trådlös kamera med en mottagare.. Sladdarna jag fick med kameran är till vanligt kontaktuttag och ett sånt där fyrkantigt batteri..

Men jag antar att det går att få tag i andra sladdar alternativt klippa i dem jag har..

Jag förstår de teoretiska i hur man kopplar in sladdarna. röd till + och så vidare.. Men inte de praktiska.. Ska ta lite kort på hur vår lampa ser ut och hur kameran ser ut så får vi se om man kan få lite ordning på de hela..
 
Sv: Kamera i transport

Kablarna som kommer från kameran kopplas in som följande röd till + och svart till -. Fördelaktigt är att koppla in den till någon lampa på släpet, antingen innerbelysning eller belysningen på släpet.
Monitorn kopplas in till cigarett tändar uttaget med medfäljande kabel.

Skulle det vara nåt du undrar över kontakta mig gärna.

Exellent_015.JPG

Hej! Jag hoppar in på ett bananskal här för jag undrar....
Har köpt x antal komponenter som består av en kamera till släpet invändigt, en backkamera och ett extra batteri till den invändiga kameran så att man kan köra den när släpet står still (tex på tävlingsplats). Tänkte koppla den invändiga kameran till innerbelysningen. Har skruvat och kollat lite och där är en vit och en brun kabel däri. Kameran har en röd och en svart. Hur gör man?

Back kameran undrar jag om man kan koppla till skyltbelysningen ovanför reg skylten. också brun och vit kabel om jag inte minns fel (minnet är bra men kort, kollade detta igårkväll...) Vill att den kameran ska funka även när man inte backar så man t.ex. kan se om där är 100 bilar bakom som vill om eller bara 5.

Sen, har man batteriet till innerkameran separat och kopplar om när man står still, hur isf? Sladdarna till kameran verkar ju väldigt fast i kameran så att säga så hur gör man då för att koppla om från transportström till batteriström?

Detta är kanske jävligt dumma frågor... men ställer dem ändå och hoppas att du/någon kanske kan svara på några av dem iaf. Hur svårt kan det vara:crazy:

(har bett om hjälp från diverse "kunniga" karlar men har insett att om jag vill ha detta inkopplat innan nästa millennieskifte får jag nog göra det själv:grin:)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad jäkla trött jag blir på att aldrig ngt kan få vara enkelt :( Elen på min transport krånglar, mkt irriterande! Blinkers...
Svar
7
· Visningar
4 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp