Bukefalos 28 år!

"Kamphund" bet människa

Sv: "Kamphund" bet människa

Håller med.

Jag går gärna omväg med hundarna om jag möter en ung kille med nåt amstaffs-liknande hängandes i brett läderhalsband. För min egen del är jag inte rädd, men jag vet hur räligt deras bett kan ta...

Sen vet jag inte, det är bättre att försöka berätta för folk om skillnaden istället för att bli så upprörd om man nu råkar ha en ras som hamnar i "kamphundsfacket". Det händer att folk tror att mina hundar är av kamphundstyp, men det är ju för att de inte vet vad det är. Det är ju inte som när jag står och diskuterar blodlinjer på folks jyckar liksom, för vanligt folk är en hund en hund.
 
Sv: "Kamphund" bet människa

En väns sambo som kopplade upp denna hund som det står skrivet om. Det var en brun amstafftik som försökte försvara sinägare
är övertygad om att många hundar skulle reagerat liknande men blir alltid värre när det ären stor hund som gör mer skada.
 
Sv: "Kamphund" bet människa

En väns sambo som kopplade upp denna hund som det står skrivet om. Det var en brun amstafftik som försökte försvara sinägare
är övertygad om att många hundar skulle reagerat liknande men blir alltid värre när det ären stor hund som gör mer skada.
Renrasig? Av ren nyfikenhet, vet man vad som hade hänt ägaren?
 
Sv: "Kamphund" bet människa

Här tar macho-killarna med sina "kamphundar" en omväg när de ser mig komma gåendes med "polishunden" (schäferkorsningen som får spel när han ser en annan hund).

Första gången så tog de upp hela vägen, men när min lille "knähund" började gapa på deras små "kamphundar" så drog de förskräckt in sina hundar och gick åt andra hållet.

Värt att nämnas kan vara att min jycke är världens snällaste, men det vet dom inte om och så vill jag ha det ;).

Lite OT var det ovan.

Tragiskt att mannen blev biten, men som sagt ingen konstig reaktion från hunden vars instinkt antagligen var att försvara sin ägare. Oavsett ifall det var en brun labrador, kelpie eller kanske en korsning med amstaff - så är det inte en reaktion som förvånar mig.
 
Sv: "Kamphund" bet människa

Precis den tråden jag letade efter!

Eftersom jag bor i samma stad som det här hände och även vet lite historia om hunden i fråga känner jag att jag vill berätta lite om den.

Hunden, "astrid", var en amstaff (renrasig, eller korsning, hur som helst utan stamtavla). En omplacering som varit hos missbrukare och blivit riktigt illa behandlad. Hon var aggressiv mot människor, och ägaren hade alltid munkorg på henne (varför hon inte hade det i det här fallet vet jag inte).

Ägaren har svår epilepsi och hade fått ett anfall då detta hände, mannen körde förbi i sin bil och hoppade ur för att hjälpa ägaren.
Hunden gick då till attack. Fler hundar hade säkert reagerat likadant och försvarat sin ägare, men hade det handlat om en frisk hund hade den antagligen bara markerat.

Men det här var en hund som inte mådde bra, och definitivt inte var rehanbiliterad ännu. Det som är tråkigt nu är att "folk" tror att det blev sådana skador för att det var en hund av kamphundstyp, så är det förstås inte. Hade det handlat om ex en schäfer eller rottweiler som varit i samma psykiska tillstånd som den här hunden hade det antagligen slutat precis likadant.

Personligen tycker jag hunden skulle avlivats för länge sedan, eller varit hos någon otroligt duktig person och blivit rehabiliterad. Det är inget fel på den här ägaren, han är en jättetrevlig kille. Men eftersom han är sjuk så är han inte speciellt stabil, och bor dessutom mitt inne i stan där det är som mest folk.
Jag har nästan "väntat" på att det skulle hända något sådant här med den här hunden. Och attityden gent emot oss med hundar av kamphundstyp lär absolut inte bli bättre nu.

Det tjatas redan på både min sambo och mammas jobb om dessa livsfarliga kamphundar. Och jag räknar med att få försvara mitt val av hundras många gånger framöver..

Det är så typiskt att det är dessa olyckor som ska få så mycket uppmärksamhet. En ägare blev för bara några veckor sedan svårt biten av sin pudel här i stan, men det stod det inte ens en notis i tidningen om.
Men nu är det så, när man har en hund av en kamhundtyp så måste man räkna med att det blir såhär, och inte bli arg utan fortsätta att kämpa för att bevisa för världen att våra hundar är världens finaste, snällaste och bästa sällskapshundar och att det är DÄRFÖR vi vill ha dom, INTE för att vara "tuffa" eller hetsa dom till kamp.
Men man får inte heller glömma att de faktiskt har en historia som kamphund, och man måste alltid ha uppsikt över sin hund när det träffar andra hundar.

Något som däremot folk har fått rejält om bakfoten, är att de skulle vara aggressiva mot människor. De är varken aggressiva mot människor eller hundar av naturen, men ALLA hundar kan bli det med fel behandling. Observera att det är renrasiga hundar jag pratar om (ex APBT, Amstaff).

Hoppas någon orkar läsa, det blev visst lite långt. Och dela gärna med er till era vänner om det jag skrev om hunden. Och så får vi hoppas att de politiker som vill få fram ett förbud mot våra raser, inte drar nytta av det här och drar igång ännu en debatt..
 
Sv: "Kamphund" bet människa

Den här tråden borde det länkas till varje gång någon postar "skulle din hund försvara dig om du blev påhoppad"?

EXAKT av den här anledningen så vill jag slå pannan lite i borde varje gång folk skryter om att deras hund minsann skulle försvara dem!
9 av 10 av deras hundar skulle inte göra något värre än att skälla och den tionde hunde VILL DE INTE ha om de faktiskt skulle ha varit intelligenta nog att begripa vad det innebär att ha en hund som skyddar dem.
 
Sv: "Kamphund" bet människa

Vad spelar det för roll att hundar benämns som kamphundar? Det gör ju varken till eller från i samhället vad folk kallar dem?

Jag har en chihuahua och det finns väl folk som kallar dem för pensionärshundar/kärringhundar och jag kan inte bry mig mindre.

A men ja visst, för det är ju verkligen samma sak :crazy:
 
Sv: "Kamphund" bet människa

Det här måste vara tråd nr 434550 i detta ämne och jag har en helt seriös fråga;
Vad spelar det för roll att hundar benämns som kamphundar? Det gör ju varken till eller från i samhället vad folk kallar dem?

Jag har en chihuahua och det finns väl folk som kallar dem för pensionärshundar/kärringhundar och jag kan inte bry mig mindre.

Det gör väl inget? Om du är trött på trådarna så lovar jag dig att jag inte tar illa vid mig ifall du undviker att kika på dom :)
 
Sv: "Kamphund" bet människa

KL:ar mig själv!

Jag tror absolut hunden ville försvara. Nu när vi vet lite mer omkring det hela skulle man ju kunna ana att skadorna blev lite värre iom att hunden inte heller var helt stabil. Men oavsett vilket ser jag inte detta som någon slags oprovocerad attack, utan hunden har ju ändå triggats av någonting.

Som många andra säger så hade detta inte noterats i tidningen om det vore en kungspudel eller dalmantiner. Och jag har betydligt mer respekt för dalmantiner än en pitbull eller amstaff kan jag lova!

Det är bara så tråkigt att det blir så stort endast när det gäller en redan uthängd ras. Men jag gissar väl på att det säljer bättre om det står kamphund :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp