Bukefalos 28 år!

Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av bett?

I

Ignalina

Jag har funderat på en sak ett tag nu och skulle uppskatta era åsikter kring detta. Jag har en häst som under flera år haft en låsning i käken på höger sida, sk krokodil bett. Detta ska vara upplöst nu men jag upplever fortfarande att hon inte trivs med bettet. Har bett utprovade i samråd med den veterinär som hjälpt mig med käkproblemet. Hon gapar, tungan slingrar och man ser på ögonen att hon känner ett stort obehag.

Jag har provat rida henne i ett så kallat bettlöst träns som ger tryck på sidorna av huvudet (ett sånt med käkremmarna i kors). Men det trivdes hon inte alls med. Så köpte jag en nosgrimma som ser ungefär ut som en vanlig engelsk fast med ringar på sidorna och satte tyglar i det. När jag rider i det första gången ser jag att hennes underläpp gungar avslappnat. Jag upplevde vissa svårigheter att få henne att söka sig nedåt men även det gick efter en liten stund.

Nu till min fråga, tror ni att jag under en lägre period borde rida henne på det "bettlösa" för att sedan börja om och vänja in med hennes gamla bett?
Borde detta ge resultat? För visst borde jag kunna rida i form på det bettlösa så småningom? Hur borde jag sedan på bästa sätt gå tillväga för att vänja in på ett så positivt sätt som möjligt?

Har läst att många brukar rida in sina unghästar bettlöst för att sedan börja lägga in bett, så detta borde fungera på samma sätt?

Tidigare har målet varit tävling men numera är jag inte lika säker. Jag är rätt nöjd om jag kan göra samma saker bettlöst istället, så länge hon inte får ont av ridningen!

Tacksam för alla synpunkter!
Mvh Ignalina
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Du skulle kanske kunna börja med det bettlösa som du säger, och sen bara lägga bettet i hennes mun, samtidigt som du bara rider med tyglarna i nosgrimman. För att vänja henne att ha bettet där, bara liggandes i munnen utan att du tar i det? :)
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Det lät smart. Ska nog be veterinären se över munnen en gång till bara ifall att innan jag lägger in bettet igen... Undrar hur länge jag borde träna helt utan bett? Borde väl räcka med cirka en månad?
Vore underbart om underläppen kunde guppa sådär nöjt även med bett i framtiden ^^
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Går inte att säga någon tid, men jag tror att det kan ta betydligt längre tid än så. Josefins tips tror jag är utmärkt.
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Sånt där är ju jätte olika. Min förra valack slutade aldrig grina illa, oavsett om han hade något i munnen eller inte. Reds de sista åren alltid på bettlöst, men gapade som satan ändå. Har de haft problem så verkar det dessvärre sitta kvar i huvudet väldigt länge på många hästar.
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Vad bra att få höra om andras erfarenheter! Lät inte särskilt lovande, har kollat domarprotokoll från när hon var 5-6 år o jag misstänker att hon hade låsningen redan då :( De gånger jag ridit med det nya bettlösa har det funkat bra. Men så fort jag börjar jobba med sikte på någon slags samling så satte hon igång - verkar vara kopplat till det(?). Får hoppas på att det där släpper, för häromkring finns ingen ridlärare som skulle acceptera att hålla lektion för oss utan bett :cry:
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

Så var det med min med. När han kom till arbete och jobbade på bra så var munnen vidöppen, och han högg oxå med tänderna. Red man ensam i ett ridhus så ekade det rätt bra :crazy: Oavsett om man hade nåt i munnen eller inte.

Det är bara att leta efter en tränare som kan tänka sig att undervisa er även utan bett. Personligen tycker jag att en tränare som vägrar faktiskt inte är speciellt mkt att hänga i julgranen. Kanske ska du prova AR eller western tränare? De tränarna är ju väldigt vana vid hästar som går bettlöst! Visst är den önskade formen lite annorlunda, men grunden är ju den samma.
 
Sv: Kan bettlöst vara vägen till att vänja/lära om häst med negativa upleveleser av b

... för häromkring finns ingen ridlärare som skulle acceptera att hålla lektion för oss utan bett :cry:


Varför inte det? :confused:

Här rider en hel del av ryttarna bettlöst lite nu och då - både tävlingsryttarna, alternativarna och skogsmullarna. Iofs då oftast på hack.

Tränaren kan väl inte kräva viss utrustning... har jag aldrig varit med om.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning hej! jag skulle behöva lite tips på hur jag skall kunna tränsa hästen med bett. Har en häst som inte gillar bli tränsad med bett. Innan...
Svar
5
· Visningar
2 011
Senast: Mosaic
·
Hästvård Hej. Har ett litet "problem" som jag behöver råd runt. Jag tar hela historien så bilden kring "problemet" blir så klar som möjligt...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: maria_b
·
M
Träning Ibland blir jag bara frustrerad på människor som ser hästar som ett objekt, en tävlingsmaskin. Min häst diagnostiserades för...
Svar
15
· Visningar
1 529
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp