Bukefalos 28 år!

Kan hästar tröttna på galopp?

lovehorses

Trådstartare
Lite historik:
Jag har ett varmblod som nyligen har lärt sig att galoppera, det går super. Hon tar rätt galopp och verkligen lyfter på benen.:) Ibörjan var det galopp på liten volt och mest kika hon med bakbenen. men det var ju pga av att hon inte orka. Körde inte mycket galopp då,bara några språng i varje varv.
För några månader sedan körde jag bara galopp när jag longera/tömkörde för att hon själv skulle hitta balansen och orka.
Efter mycket träning på det har jag suttit upp och tagit galopp.Hon fattar jättebra och orkar mer och mer, utökar passen hela tiden.
Har den sista veckorna fått henne att galoppera på rakt spår.:love:
Det är mycket mindre bockningar, bara under själva galoppfattningen.

Min häst älskar att galoppera, så fort jag sätter mig lite djupare i traven eller gör något annat fattar hon kort galopp. Hon är absolut ingen som rusar i galoppen, ja förutom i hagen...;)

Nu till min fundering:
Kan man träna för mycket galopp?
jag menar att de tycker att det är "boooring". Nu har jag kört galoppfattningar i nästan varje ridpass på banan.
Jag tycker ju att det är roligt när man fått det på grej och vill hålla det i liv, hon tycker det är jättekul.
På "vanliga" hästar eller ridlektioner så galopperar man ju mycket....

Hoppas ni fattar och ork svara
 
Sv: Kan hästar tröttna på galopp?

Omväxlande arbete och gångarter är det bästa. Att harva på i galopp varje gång ger inget och kan få hästen att ledsna som allt annat.
 
Sv: Kan hästar tröttna på galopp?

Jag hade inte galopperat varje pass. Galopperar inte ens varje pass med min travare som är riden i sex år och har otroligt lätt för galoppen, den är mkt väl befäst och han har styrkan, är ungefär som att galoppera ett halvblod...

När de lite grann saknar styrka dessutom så 'r det bättre att välja sina tillfällen, inte galoppera varje pass utan tänka på kvalité framflr kvantitet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 558
Senast: Habina
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp