Parasympatiska nervsystemet och autonomi

Sist vi var fullt igång var oktober 2021, då vi hade misstänkt hälta under sommaren (som inte blev bättre av vila och metacam). Åkte in till klinik och fick ett rätt tufft igångsättningschema där vi från vila gick till 60 min ridning varav 15 min trav och 2 min galopp på fyra veckor. Detta för att få fram hältan. Men det var bara stelhet pga att hon vilat och hon blev friskförklarad. Då red jag varje dag och eftersom det inte fanns nåt alternativ så tror jag att min beslutsamhet smittade rejält. Minns att hon ofta var pigg och pepp på att jobba. Det var efter den igångsättningen som vi hoppade terräng och hon var helt vild av glädje. Så fort jag kortare tyglarna började hon galoppera.

Sen fick hon ta det lugnare pga kallt, sen inför betäckning och därefter dräktighet, fölning etc.

I våras var vi på gång igen, men då fick hon för lite foder i dåvarande stallet och rasade i vikt och ork. Så igångsättningen har pågått sen i juli med lite pauser för tappskor och en långdragen förkylning hos mig. Känns som vi aldrig kommer igång igen…
Det låter lite som om du behöver hitta den där beslutsamheten igen! Bara gör det, liksom! :)
 
Sist vi var fullt igång var oktober 2021, då vi hade misstänkt hälta under sommaren (som inte blev bättre av vila och metacam). Åkte in till klinik och fick ett rätt tufft igångsättningschema där vi från vila gick till 60 min ridning varav 15 min trav och 2 min galopp på fyra veckor. Detta för att få fram hältan. Men det var bara stelhet pga att hon vilat och hon blev friskförklarad. Då red jag varje dag och eftersom det inte fanns nåt alternativ så tror jag att min beslutsamhet smittade rejält. Minns att hon ofta var pigg och pepp på att jobba. Det var efter den igångsättningen som vi hoppade terräng och hon var helt vild av glädje. Så fort jag kortare tyglarna började hon galoppera.

Sen fick hon ta det lugnare pga kallt, sen inför betäckning och därefter dräktighet, fölning etc.

I våras var vi på gång igen, men då fick hon för lite foder i dåvarande stallet och rasade i vikt och ork. Så igångsättningen har pågått sen i juli med lite pauser för tappskor och en långdragen förkylning hos mig. Känns som vi aldrig kommer igång igen…
Jamen precis, då har du ju baseline för när hon är igång! Och vet att hon tycker det är kul när ni väl kommer dit. Kör på bara med saker som känns kul, behöver inte vara planerade pass, bara gör det som du känner för så ofta du hinner. Iallafall jag tycker man kommer längre på det än att lägga upp nåt ambitiöst träningsprogram som man inte orkar följa och känner sig misslyckad av.
 
Åh, jag har så dåligt samvete för denna tråden, inte ens haft tid och ro att svara på ditt typ första jättebra svar till mig @skiesabove ❤ Och resterande 😅Jätteintressant och nyttigt att läsa alla sidodiskussioner iaf, kul att tråden blir använd 😁
 
Tack för kloka svar allihop. :heart Jag ska försöka att 1) inte planera in absurdum 2) inte vara en mesig morsa som tycker att hästen är duktig för att hon går i hage. ;)

Imorgon blir det helt klart hoppning, om hennes skavsår inte läkt så får jag väl löshoppa (det älskar hon) och värma upp barbacka ute bara.

Ska skissa på mål (tänker typ p&j) till nästa år, sen ska jag se om jag hittar nån öppen bana i närheten, var så roligt när vi kunde åka på en sån och bara hoppa det vi kände för.
 
It’s all in my head…

Har varit i stallet två gånger sen jag skrev här. I onsdags red jag ett helt ljuvligt dressyrpass barbacka (orkade inte bygga hinder). Krävde lite mer och hon svarade upp direkt, kanske lite förvånad över att matte ”vaknat”.

Idag kom hon i hagen när jag ropade. Förvisso långsamt och med paus ett par gånger för att nosa på ett intressant grässtrå, men ändå. Herregud vad ens egen (omedvetna) inställning påverkar hästen.

Idag galopperade vi (barbacka) ute. Det var så roligt och jag vill bara mer och mer. Typiskt att det blir kallt nu, men vi får rida lite kortare roliga turer i vinter helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp