Kan hon va dräktig??

L

Legend

Alla ni duktiga o luttrade avelsmänniskor,hjälp mig..blir inte klok på det här..
Jag försökte ju få mitt halvblodssto dräktigt förra året,hon är ultrad på 16:e dygnet men veterinären sa att hon var tom...
Sånt är livet:cry:
MEN det jag inte blir klok på är att hon är förändrad till sättet,tjurig,gör inte annat än vänder rumpan till o grinar till dom andra hästarna(särskilt hennes avkomma på 2år),(detta är inte likt henne,väldigt snäll o medgörlig med andra hästar)hon verkar leva lite i sin egen värld,lite inåtvänd kan man kanske säga..får inte ta åt ljumsken till då grinar hon åt mig(var lika dan förra dräktigheten,har annars inte varit nåt problem)
Men det jag är mest förvånad över är att hon är så RUND om magen,hon får inget kraftfoder eftersom hon inte gör nåt,så det borde ju inte va så att hon är tjock,för då borde ju welshmountainstoet va tjock oxå:rofl:
Jag ger mina halvblod Equion o då brukar hon hålla sig fin i hullet men jag kan se skillnad direkt på henne när hon inte får det o hon har hållt sig rund UTAN det nu...tänkte jag skulle vänta o se om jag ser nån brunst på henne men det känns inte bra det här,är orolig att hon inte får det hon behöver!!
Skendräktig kanske??
Nej men allvarligt talat är det nån som har vatt med om att dom missat på 16 dygns ultrat el.är det min fantasi bara??:crazy:
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Hej du!
Att bara ula henne på 16 dygn är nog den sämsta garanti du kan få :crazy:
Det händer mycket i magen därefter, framförallt om en dräktighet har missats så tidigt, det är inte alltid man ser fosterblåsa då.
Gör så att du ringer en veterinär som kommer ut och rektaliserar henne. Då får du veta direkt. Om det mot förmodan inte går för sig så ska du iallafall ta ut en veterinär som tar blodprov på henne istället. För du måste ju få reda på hur det ligger till ;)

Så, nu för vår egen spekulerings och nyfikenhets skull skulle jag vilja veta när hon är betäckt och därmed hur långt gången hon är idag. Hur ser magen ut? "Vart" är hon tjock någonstans? Har du något nytaget kort på henne rakt ifrån sidan?
Det hjälper inte att stå bakom hästen och titta. När mitt sto närapå gått 400 dygn såg hon fortfarande inte dräktig ut bakifrån. :cool:

Seså, ring veterinär imorgon bitti nu när du vaknar. Lycka till med resultatet, jag hejar på dig!

HB

(kan lägga till att jag själv varit med om liknande sak nyligen. Trott att stoet varit gall men fått den här "känslan" att magen helt plötsligt ändrat form, och tittut, efter koll hos vet fick vi halma fölboxen :))
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Jag tycker också att du ska kolla upp henne engång till. MEN, vi har haft ett sto som ändrade humör, blev jätterund o till slut också fick mjölk i juvret...hon blev skendräktig! Hon hade allt - utom att fölet aldrig kom ut:crazy: Vi höll på o blev tokig, kollade 4 u-ljud o tog till slut ett blprov. Ett tag var jag lika säker som hon:angel:
Hoppas du får ett föl!!
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Ta ut en vet för ett blodprov. Inte rektal undersökning. Mitt sto var också seminerad förra året, och konstaterad icke dräcktig. Fick också konstiga vibbar på henne här för några veckor sedan och misstänkte en eventuell dräcktighet i alla fall. Vet var ute och tog blodprov. Hon visade sig inte vara dräcktig. Skulle ditt sto vara dräcktig så är det ju viktigt att du får igång upphöjjning av maten osv för henne inför fölning. Så ring vet om ett blodprov.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Som andra redan har skrivit, ta ut veterinären. Självklart kan hon vara dräktig, men kan ju också vara skendräktig.
Att missa en dräktighet på 16 dygn är inte så ovanligt, fosterblåsan är nämligen ganska liten då, dessutom kan det ju vara så att hon släppte ägget något senare än förväntat och det var ännu mindre antal dagar gånget vid undersökningstillfället. Fortsatte ni inte med en seminomgång till, eller varför kollades hon inte upp nåt mer? När var det hon seminerades sist?

Angående på vilket sätt man ska kolla upp en ev. dräktighet nu så föredrar jag rektalundersökning (om stoet inte är väldit stirrigt), framför blodprov, men det går lika bra vilket som.

/ Ylva (distriktsvet och seminvet)
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Hej du!
Att bara ula henne på 16 dygn är nog den sämsta garanti du kan få :crazy:

Så, nu för vår egen spekulerings och nyfikenhets skull skulle jag vilja veta när hon är betäckt och därmed hur långt gången hon är idag. Hur ser magen ut? "Vart" är hon tjock någonstans? Har du något nytaget kort på henne rakt ifrån sidan?

Jag försökte få henne dräktig med Corlensky men det gick inte så vi bytte till Camaro,sista gången hon seminerades var mitten på aug.
Har inget kort men magen är lite "päronformad",fyller på neråt,jag har inte tittat bakifrån utan fr.sidan..
mitt mountainsto som avvandes i december är lite tjock men det är ju att magen är rund "utåt" inte neråt..
Humöret på henne förbryllar mig nästan mest,hon är SÅ sur på dom andra:rofl:

Intalar mig att dom kanske blir så här när dom fått 1föl,ändrar personlighet:smirk: Jag har undrat ett tag men förträngt det för Vetr.har ju sagt att hon är tom o då tycker jag att då får jag lita på det,känns lite fånigt att ifrågasätta det..?
Därför undrade jag om ni hade vatt med om att man kan missa på
16:e dygnet...
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Som andra redan har skrivit, ta ut veterinären. Självklart kan hon vara dräktig, men kan ju också vara skendräktig.
Att missa en dräktighet på 16 dygn är inte så ovanligt, fosterblåsan är nämligen ganska liten då, dessutom kan det ju vara så att hon släppte ägget något senare än förväntat och det var ännu mindre antal dagar gånget vid undersökningstillfället. Fortsatte ni inte med en seminomgång till, eller varför kollades hon inte upp nåt mer? När var det hon seminerades sist?

Angående på vilket sätt man ska kolla upp en ev. dräktighet nu så föredrar jag rektalundersökning (om stoet inte är väldit stirrigt), framför blodprov, men det går lika bra vilket som.

/ Ylva (distriktsvet och seminvet)

Vi var framme i mitten av aug. o tyckte inte det var lönt att försöka mer,hon seminerades 2ggr på den brunsten sen ringde vetr.o sa att hon var färdig...tillbaka på 16:e dygnet o då sa han att det fanns inget o det var för sent på säsongen för att fortsätta...:(
Därför kollades hon inte mer,jag trodde att det var definitivt om man vid kollen fått negativt..
Om man tar blodprov,är det 100% säkert?
Som ni märker har jag inte vatt i "svängen" så länge..:rofl:
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Efter vad jag fått höra så skall blodprov var 100% säkert.

Hur lång tid tar det innan man får svar?

Vad var det med ditt sto som fick dig o misstänka att hon var dräktig iallafall,nu var hon ju inte det men varför trodde du det?
Jag tycker det är lite "pinsamt" att ifrågasätta vetr.utlåtande..?
Men tydligen är det inte helt ovanligt att dom "ser" fel..?
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Det tog ca en vecka. Mitt sto har ju haft 6 föl hos mig. Så jag hade bara en magkännsla på hennes beteende. Nu visade det sig ju att magkännslan sa fel. Men den skall man inte negliskera (stavningen?)
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Ingenting är 100%. Men dom visar ofta rätt. Vårat visade ej dräktig men det kom en liten fölis iaf.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Vi var framme i mitten av aug. o tyckte inte det var lönt att försöka mer,hon seminerades 2ggr på den brunsten sen ringde vetr.o sa att hon var färdig...tillbaka på 16:e dygnet o då sa han att det fanns inget o det var för sent på säsongen för att fortsätta...:(
Därför kollades hon inte mer,jag trodde att det var definitivt om man vid kollen fått negativt..
Om man tar blodprov,är det 100% säkert?
Som ni märker har jag inte vatt i "svängen" så länge..:rofl:

Naturligtvis är vi veterinärer också bara människor, så visst kan vi missa en 16 dagars dräktighet, även om vi borde se en fosterblåsa vid den tiden om den finns där. Så om du tycker att stoet beter sig som om hon vore dräktig ring ut en veterinär, så vet du sen.
Som åke skrev så är inget 100% säkert. Har inga uppgifter på vad som är säkrast, en rektalundersökning eller blodprov.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

*kl*Jag köpte en gång ett sto som var kollat på 16 dygn konstaterat ej dräktig
När det var fyra månader gånget på dräktigheten var hon för tjock, jag skulle ju tävla henne så vi kollade igen o jodå stort o fint foster,
denna häst har efter det alltid varit svår att se dräktighet på vid 16 dar först vid 21 dar har de kunnat konstatera fosterblåsa påhenne.
Så kolla så du inte får överraskning, vid denna tid av dräktighet är nog rektal undersökning lika säker som blodprov men blodprovet är mindre störande för hästen.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Efter vad jag fått höra så skall blodprov var 100% säkert.

Ja, om man inte får ett sådant svar som jag fick... :angel: Rätta mig om jag minns fel men jag har för mig att om hästen är tom så skall värdet vara 0 med en felmarginal upp till 3 och om det finns levande foster som mår bra så skall värdet vara över 50? Mitt provsvar visade 12... :crazy: Hon var ultraljudad på 16 dygn och befanns dräktig men jag misstänker att hon resorberat kort tid innan blodprovet togs och att värdet helt enkelt inte hunnit helt ned än.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

*kl*Jag köpte en gång ett sto som var kollat på 16 dygn konstaterat ej dräktig
När det var fyra månader gånget på dräktigheten var hon för tjock, jag skulle ju tävla henne så vi kollade igen o jodå stort o fint foster,
denna häst har efter det alltid varit svår att se dräktighet på vid 16 dar först vid 21 dar har de kunnat konstatera fosterblåsa påhenne.
Så kolla så du inte får överraskning, vid denna tid av dräktighet är nog rektal undersökning lika säker som blodprov men blodprovet är mindre störande för hästen.


Jag har ju bara betäckt henne en gång förut o då kunde dom inte ultra henne vid 16 dygn för hon spände sig så utan det blev vid 21 ca..o visst var hon dräktig...
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Sa bara vad jag fått sagt till mig. Hm, med andra ord så kan min ju också vara dräcktig trotts att provet sa icke dräcktig. Lurigt det här.
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Har haft flertalet ston som visats icke dräktiga vid 16d UL.. men vid 18 -21d så syntes det en fin fosterblåsa. Spermier kan ju leva i 3-4 dygn o vänta in ägget.. (då har man chans på stoföl!):)

Bia
 
Sv: Kan hon va dräktig??

Mitt sto ultraljudades på dag 20 och var inte dräktig. Det var också sent på säsongen så det var sista försöket. Framåt våren tyckte jag att magen fick en misstänkt form. Blodprov togs och visst var hon dräktig.... Fick ett fint stoföl.
Blodprovet är helt säkert om det tas efter 100-120 dagars dräktighet. Det mäter hormonet östronsulfat i blodet. Detta bildas av fostret och finns alltså inte om stoet ej är dräktigt. Ett positivt prov visar också levande föl. I våras körde de proverna på måndagar. Jag skickade provet söndag och fick svar på fax redan dagen efter. (Skickas till SLU, klinisk kemi kostnad ca 260 + moms har jag för mig)
Ta ut veterinär i morgon eller fredag så kan du ha provsvaret redan måndag om du har tur. Säg att Vet.skickar det direkt till SLU och ej via SVA så går det nog snabbare)
 

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 214
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
2 963
Senast: Zuzzi
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·
H
Däggdjur För två år sen köpte jag en liten chinchilla och blev helt såld på den,så förbanand mysiga djur,blev så sugen på o köpa en till...
Svar
9
· Visningar
3 044
Senast: Poxz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp