Bukefalos 28 år!

Kan man förvara hö i stallet?

N

nikorina

Vilket är det bästa sättet att förvara hö så att det inte angrips av fukt och blir mögligt? Kan man förvara höet inne i stallet om man inte har någon annanstans att ha det?
Funderar ev på att lägga in höet i ett överblivet rum i stallet, som är delvis öppet mot stallgången. Tänkte att jag lägger en presenning på golvet, sedan lastpallarar, och sedan löshö uppepå... är det något hinder tro att rummet har fönster och ett lysrör i taket...
Rummet är ca 10 kvadratmeter. Hur mycket kilo, löshö tror ni kan gå in där?
Hästarna är som i andra delen av stallet, och jag tänkte låta dom gå ute dygnet runt, så jag behöver inte tänka så mycket på damm från höet eller fukt från hästarna.

Vill ha era åsikter om detta...
 
Sv: Kan man förvara hö i stallet?

Min erfarenhet av hö i stall är att stora mängder av höet hinner bli förstört, oavsett hur bra vi försökt förvara det. Mao inget jag rekommenderar, men visst har olika stall olika klimat. Vet inte vad andra har för erfarenheter, men på min utbildning fick vi lära oss att när man planerar stall så ska man INTE planera in att ha hö eller halm i stallet av flera anledningar:

Det blir en sämre miljö i stallet
Fodret/halmen blir ofta förstört
Brandrisken är stor
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man förvara hö i stallet?

jag har haft en mindre mängd hö inne i stallet där hästarna är och det blev inte dåligt om det inte låg intill ytterväggen. men vi har väldigt välventilerat stall så de blir inte så fuktigt. nu ligger höet i ett isolerat rum (utan el) i förrådsdelen av stallet och det funkar bra. rummet är 3x3 m så det är inga enorma mängder.

dom flesta nya stall har ju inget höloft eftersom man vill ha öppet helt upp i nock för att få bättre luft så du är säkert inte ensam om detta problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 055
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp