Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

B

beate

Jag står i kö rill ridskola men det verkar dröja för att få plats (bor i Stockholm). Jag är så himla sugen att rida men vet inte vart jag ska vända mig. Har kollat lite på kurser i närheten av Stockholm men då är det kanske 4 ridpass under en helg varav några är uteritter. Jag vill ju rida dressyr och lära mig något. Nu är min fråga om jag jag kan rida privatlektioner på ridskola eller om de tycker att det är lite väl grundläggande nivå om man bara ridit 4 terminer som jag?
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Varför inte?
Det är ju du som ska utvecklas, vilken nivå du är på nu ska inte spela någon roll, framförallt privatlektioner eftersom man inte behöver passa in i en grupp på samma sätt.

Själv rider jag nästan bara privatlektioner nuförtiden fast av lite omvänd anledning - jag och hästen som ekipage har en hel del brister i "basics"-kunskaperna och det skulle dels vara svårt att hitta några som rider på dels ungefär samma nivå, och dels få tillräckligt med hjälp och uppmärksamhet som faktiskt behövs för att få någon effekt, trots att jag själv ridit halva mitt liv och haft egen häst sen ca 8-9 år sen med lite uppehåll emellanåt. Så hellre privatlektion 1-4 gånger i månaden även om det blir dyrare (skulle ekonomin vara kass får jag ta färre lektioner helt enkelt) än lektion i grupp 1-2 gånger i veckan vilket känns som att det ger max en femtedel så mycket eller bara ställer till det ibland och mest blir "vänja oss att träna i annan situation" än dressyrträning.
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Privatlektioner är väl en jättebra idé:)! Ska inte spela nån roll hur duktig man är. När jag började på ridskola när jag var liten så red jag privatlektion en gång i veckan. Nu var det så det var på den ridskolan, de hade inga ridgrupper, men iaf. Tycker det är så mycket bättre när läraren bara har en elev att koncentrera sig på.
Så det tycker jag du ska prova.
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Jag skulle tro att det till och med är bättre att börja med privatlektioner (än i en enorm grupp på en halvdan kommunal ridskola). Även om det kanske är dubbelt så dyrt så lär du dig fyra gånger mer. Det är ju när man är nybörjare som man behöver som mest uppmärksamhet och hjälp. Då får du mycket bättre grundläggande kunskaper och får inte massa ovanor som tar år att vänja av (personlig erfarenhet;)) Lycka till!
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Jag skulle tro att det till och med är bättre att börja med privatlektioner (än i en enorm grupp på en halvdan kommunal ridskola). Även om det kanske är dubbelt så dyrt så lär du dig fyra gånger mer. Det är ju när man är nybörjare som man behöver som mest uppmärksamhet och hjälp. Då får du mycket bättre grundläggande kunskaper och får inte massa ovanor som tar år att vänja av (personlig erfarenhet;)) Lycka till!

Precis!
Jag hade turen att få longeras en del utan stigbyglar första tiden som nybörjare på en grannes häst, fick sitsträna. Inte jättemånga gånger, 4-6 gånger? (länge sedan!) Men det kändes ändå som att det gav väldigt mycket innan jag började rida "på riktigt".
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Precis!
Jag hade turen att få longeras en del utan stigbyglar första tiden som nybörjare på en grannes häst, fick sitsträna. Inte jättemånga gånger, 4-6 gånger? (länge sedan!) Men det kändes ändå som att det gav väldigt mycket innan jag började rida "på riktigt".

Håller med dig, det är jtätebra att få longeras innan man börjar rida! Ett år innan jag började rida fick jag följa med min kusin ut till hennes medryttarhäst en gång, och där longerade hon mig i skritt och trav. Bara det lilla att följa med henne ut en gång gjorde att jag hade mycket lättare sen när jag väl började rida, trots att ett år gått. Att rida lätt fixade jag nästan med en gång också. (Sen kanske det berodde på att jag var 11 år...).
Men att rida privat tycker jag verkligen du ska prova! Du lär dig massor saker som du inte hade lärt dig i en stor grupp, och d lär dig fortare dessutom.:D
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Jag har också funderat på att leta upp någon privatlärare här i trakten, antingen för longering eller i vart fall för en/några lektion/er där all fokus ligger på mig (hur ego låter det då? *s*). Hur duktiga ridskolelärarna än är så kan de inte ägna mer än några minuter åt var och en på lektionerna. Som emax skrev finns det risk att man lägger sig till med ovanor som är svåra att bli av med sedan.
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Jättebra med tränare! Fast jag tycker att du kan ta helgkursen också. Du vill rida dressyr - men egentligen är ju ALL ridning det...
Synd att det är långa köer så att inte de som vill har möjlighet att gå på ridskola. Här "på landet" är det lättare!
 
Sv: Kan man rida privatlektion när man är nybörjare?

Hej!

Ridskolan där jag jobbar tar emot nybörjare på privatlektioner. Ett super sätt att lära sej grunderna "snabbt" och få lite uppmärksamhet.

Rid du privat innan du får plats i grupp, så ligger du steget före dom andra;-)

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp