Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

J

Jo_bo

Jag ska snart köpa häst från en ridskola.
Hur gör man med försäkringen när man köper häst?
Tar man över den förra, eller täcknar man en ny så fort köpeavtalet gått igenom?
Vad gäller????
Jätte tacksam för svar
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

Jag har gjort så att jag tagit över den befintliga försäkringen när jag köpt häst och jag har skrivit över försäkringen som jag har på nya ägaren när jag sålt någon häst.
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

det bästa är att du tar över den gamla försäkringen. för om hästen har haft någon sjukdom så får du inte försäkra hästen för den sjukdomen i en ny försäkring. sen om du vill höja försäkringen så kan du göra det.
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

Båda gångerna när vi har köpt häst så har hästen inte varit försäkrad (köpte av hästhandlare). Om hästen går igenom besiktningen utan anmärkning så får man en försäkring utan reservationer. I båda mina fall så frågade försäkringsbolaget inget om tidigare sjukdomar eller hältor (vilket så klart varken jag eller säljaren visste så mycket om).

Så för att svara på frågan - om hästen har en försäkring redan, kolla med försäkringsbolaget om du kan ta över den. Kanske vill du samtidigt höja försäkringsbeloppet? Om hästen inte har någon försäkring, teckna en ny i det av bolagen som du tycker verkar bäst.
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

Jag vill ta över försäkringen helst men ringer man till försäkringsbolaget samma dag som köpekontraktet skrivs under då?
Eller kan man varsko försäkringsbolaget innan köpet att man vill ta över försäkringen?

tack för alla svar!
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

Ring försäkringsbolaget snarast (senast veckan innan brukar jag försöka få det gjort) och berätta att du vill ta över försäkringen från datumet då köpet går igenom.

Då hinner förhoppningsvis bägge parter få pappren från försäkringsbolaget.
 
Sv: Kan någon hjälpa mig med denna försäkringsfråga?

tack för det tipset!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp