Bukefalos 28 år!

Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

R

Rubina

För 6 dagar sedan tog jag min kanin till veterinären eftersom jag misstänkte att hon inte var bra, hon rörde sig inte som vanligt, höll uppe ena tassen och kunde helt plötsligt bara ramla runt och slå i allt som fanns i vägen i en väldig fart. Hon hade också konstiga ögonrörelser. När hon försökte rikta blicken på en bestämd punkt så följde huvudet med.
veterinären fastställde någon slags parasit "pasteurellos", och betecknade det som "det här är inte bra" - men pröva det här i 10 dagar " annars sa hon att vi fick överväga att låta henne somna in. Vi fick med antibiotika och ögonsalva. Avmaskningsmedel fick vi ta ut på apoteket.
Nu är det så att vi har behandlat lilla Carmen i 7 dagar med antibiotika och ögonsalva. 2 dagar med avmaskningmedel.
Hon är inte lika dämpad och "kuren". Hon ser ganska pigg ut på ögonen, ögonrörelserna är som borta och huvudet "följer inte med". Men huvudet är än mer snedare än det var innan! det var inte alls nåt snett när jag tog henne till veterinären! Hon ramlar inte runt längre, men vinglar lite grann. När jag ska ta upp henne blir hon alldeles konstig, huvudet bara lutar i värsta vinkeln och hon blir alldeles stirrig, tycker att hon är ganska stirrig annars också. Hon är antagligen jätte snurrig i skallen.
Lite gegg i ögat har hon och lite vattnig i nosen.

ngn som känner igen de här symptomen har liknande erfarenheter eller vill dela med sig av lite tips. Jag tycker det är så synd om henne. Hon springer ju runt och så, inte samma kanin är hon ju, men äter och dricker gör hon, kommer när jag ska ge henne mat.
men jag kan inte se ngn märkbar förändring. okej jag har bara gett avmaskningsmedel i 2 dagar. ska jag avvakta lite till eller ska jag börja fundera på att avliva henne? det roliga är ju att hon ser ju ut "leva som vanligt", trivs, tvättar sig. men man kan ju aldrig veta med djur. Vad ska jag göra?
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

vill tillägga att jag ska på återbesök hos vet. nästa vecka.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Jag har en kanin som har haft det där, han är typ helt bra nu. Man ser att huvudet lutar en aning åt ena hållet, och balansen är väl inte den bästa, men han lever och mår bra iallafall.
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog för huvudet att "räta upp sig", men det kanske vet. kan svara på? Det kanske är lite olika.

Hoppas hon blir bra.
/ nagelacksberoende
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Min kanin dog av detta. Sista dagen på antibiotikabehandlingen bara somnade han in. Pasteruellos är mycket vanligt hos kaniner, men orsakar normalt inga problem om kaninen har ett friskt imunförsvar, villket inte min hade. Han drogs med mjällkvalster med och hade just gått igenom ivomecbehandlingar.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Jag fick min när han var .. 4 år tror jag, och han hade nog utsatts för massa drag, för han hade något kronsiskt i ögonen, dom rann för jämnan :(. Så hans imunförsvar var inget vidare det heller... Men han blev ju som sagt frisk iaf...
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Min kanin är också 4 år, tycker det är lite ungt. vi får se hur hon svarar upp på medicineringen fram till återbesöket annars är det bara att låta naturen ha sin gilla gång.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Är det pasterullos så blir det ofta värre innan det blir bättre och 10 dagar räcker inte alltid utan ibland får man ge i 2 veckor! Men det kan oxå vara nosematos och ja då dör de tyvärr! Nosematos kan hållas i shack med just avmaskningsmedel men då krävs det månadslånga kurer. Båda sjukdomar kan inte tas bort utan man maskerar bara de akuta symptomen. Sjukdomen finns alltid kvar och SMITTAR! Så ni bör inte låta den träffa andra kaniner. Dock kan det vara så att det bara smittar sålänge det finns symptom...
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

jaha, nu är slutet nära, I onsdags trodde jag verkligen att hon skulle bli bra. hon var samma glada kanin, sprang runt i en väldig fart, huvudet var fortfarande ngt snett men mycket bättre!
men så i går fredag märkte jag att huvudet luta påtagligt mycket snett. hon ramlade ingenting men jag kunde inte fatta hur hon kunde springa runt med så snett huvud.
Idag är det jätte dåligt. hon ramlar, det ser ut som att huvudet ska vridas runt på henne. det tar lång tid innan hon kommer upp på fötterna igen, hon ser ut som en snigel eller nåt som rullas ihop där hon ligger. Nä nu vill jag verkligen att hon ska somna in. jag tänker ge henne en dag till sen åker jag till vet. med henne och avlivar henne. jag trodde verkligen att hon skulle bli bra men nu ser jag på hennes ögon igen att hon mår verkligen inte bra, därför tänker jag låta henne slippa plågas av den där parasiten och befria henne!
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Varför dra ut på lidandet en dag till?! Du vet ju att din kanin mår jättedåligt och inte kommer att bli frisk.Hon lider ju.Det humanaste du kan göra är att se till att få kaninen avlivad idag.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Jag tänker åka med henne till bagarmossen i morgon
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om varför du väntar tills i morgon?
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Nu är min lilla tjej död och befriad. Hennes själ har befriats från sin kropp och sitt lidande. Nu mår hon bra. Hon kämpade in i det sista :D hon åt, hon sprang och levde som vanligt.
Det var vackert att se henne insomnad. hon hade öppna ögon, och man kunde verkligen se ett "avtryck" av hennes personlighet i ögonen på henne. Det var verkligen vackert.

Som svar på fråga: Jag såg aldrig till att hon led, jag kände min kanin, hon åt, hon drack, jag såg ingen "hopplöshet".
Egentligen skulle vi på återbesök på onsdagen. men jag övertalade mina föräldrar att åka in till närmaste djursjukhus för att avliva henne så fort som möjligt. men det läge som var just då var inte så lätt att bara bryta sig loss från och bara åka. men nu kunde vi åka iväg iaf,
Två dar efter att hon blivit sämre.
Antibiotikan höll allt i schack, men sjukdomen var för stark och tog över, och då var det bara rätt att låta henne somna in.
Tack för det.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

Okej, tack för din förklaring.Beklagar att det slutade så här för din kanin.
 
Sv: Kanin. - sjuk. Sned i huvudet, dålig balans.

min kompis hade en likadan kanin, hon hade samma symptom, hon fick medicin och blev bättre, men sen en dag hittade vi henne död i sin bur
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 424
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 330
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp