Bukefalos 28 år!

kanin som e dålig i magen

P

pm

Har jag hört kan dö. Min kanin är 5 år, har alltid ätit samma typ av foder, hö, fri tillgång på vatten, godsaker (banan äpple o.s.v) och kaninpellets (Stampe från granngården).

För ett tag sen märkte jag att han hade lite bajs kvar på svansen, såg ungefär ut som när en kossa llagt sig ner i sin egna lilla hög som sen stelnat.
Men när man gör rent hos honom är han inte dålig i magen.

Idag klippte jag hans klor och upptäckte att han hade kvar det + lite på magen, där han dessutom inte hade någon päls.

Vet ju int eom jag gjorde rätt, men jag tvättade bort det på magen (jätte lite, som en 50 öring ungefär) med ljummet vatten å lactasyd, huden var fin, inte irriterad men lite lite rosa där bajset hade suttit fast, han hade även på svansen som jag tvättade bort, fick även klippa bort en liten bit för de va så hårt å jag tyckte så synd om honom.

I övrigt äter och dricker han som vanligt, är pigg å så fort man kommer så springer han å bockar!
 
Du gjorde rätt och förhoppningsvis var det bara det att han fått lite för mycket nattbajsar som han inte ätit upp. Köp fibrex i matbutiken på bakhyllan eller nutrilett hyllan, det är för att öka mustigheten o fiberhalten i matbröd och innnehåller 67% fiber. Så om du ger 1 msk varje dag utöver vad han annars får så ska nog magen bli bra. MEN lite halm eller grenar gör lika gott så magen får arbeta lite!
 
halm har han nu på vintern, öka rju mysfaktorn oxå *hihi* är en ute kanin.

La in en grangren till honom, brukar alltid ha något sånt så han inte äter upp sin inredning.


Vad skönt att man inte gjorde något som var fel. Tror han tycker det är mkt bättre nu, ska be lillasyster hålla koll på honom eftersom jag inte är hemma mer än på helgerna.
 
Du kan nog vara lugn! Bra att du reagerar snabbt. Håller det i sig mer än ett par dagar bör man bli orolig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 090
Senast: TinyWiny
·
R
Däggdjur Vi har en kanin på lite över två år och som vi haft sedan han "lämnade boet" Han är blandning mellan lejon och dvärgkanin är kastrerad...
2
Svar
27
· Visningar
4 627
Senast: Raderad medlem 94602
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 965
B
Hästvård Rådlös, hjälp mig:confused: Hästen är ruskigt dålig i magen, vill inte bli normal igen. Sprutlackerar både sig själv, täckena och...
2
Svar
28
· Visningar
2 665
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp