Kaninburar!

M

moontje

Här ska vi alla lägga in bilder på era kaninburar som ni har byggt själva eller trä burar som ni köpt. (vanliga plast + galler blir väl lite mycket kanske? )
Ska själv börja bygga en på sportlovet till min hermelin, den ska bli 2 meter lång, 1 meter bred, och ha 2 våningar :D Slänger in bild när den är klar :)
Släng in era bilder och gärna beskrivning om ni byggt själv! :D
 
Sv: Kaninburar!

4-fackaren som jag byggt, men som nu är såld.
ShowUserFile.aspx

När jag byggde den följde jag denna ritning.

En vanlig utebur som jag och min pappa byggde för flera år sedan.
ShowUserFile.aspx

Denna "kopierade" vi i princip av en bur som vi köpt in, som såg likadan ut fast i rött & svart. :P
Stommen byggdes först, av 45x45mm virke.
Sen satte vi dit golv + innertak.
Därefter spillkanterna och mittpinnen där låset skulle sitta på.
Efter det satte vi fast panelen (fjällpanel) på sidorna och baksidan, monterade dörrarna och fixade sedan taket.
 
Sv: Kaninburar!

Wow, dom blev ju riktigt snygga :D Är dom inte lite småa dock..?
Vad kan man ta för en sådan kaninbur? (om man säljer den)
 
Sv: Kaninburar!

Det beror väl lite på vad man anser smått. :)
Den översta buren där är måtten i snitt 115x75cm och den gröna buren är 120x60cm.
Kaninerna ska ju inte sitta hela dagarna i sin bur heller. ^^


Den gröna begärde vi 600kr för och 4-fackaren fick jag 1500kr för utan problem.
 
Sv: Kaninburar!

Ska dom inte sitta i buren hela dagen är det väl inte så farligt, men tänkte att ifall de satt där hela dagen :p

Det va int dåligt! :D Kanske borde börja snickra ja med :angel:
 
Sv: Kaninburar!

Nej nej, sitta i buren är ju tråkigt. ;)
Så kompostgallerhagarna stod ihopfällda bakom buren, för att vara smidiga att komma åt och fälla upp. :)


Njae, det lönade sig väl inte direkt.
Med tanke på att den lilla kostade ca 7-800kr att bygga, samt att den stora gick på 2000kr att bygga.
Så jag gick ju back sen när burarna såldes (dvs när jag inte längre hade användning för dem). :P
 
Sv: Kaninburar!

här e mina tre kaninburar, min moffa har byggt den till höger och jag o pappa byggde de två till vänster, vi hade inga ritningar, det enda jag kollade var att golvarean va godkänt stor :)

P1080549.jpg


(smutsiga och daskiga på bilden, blä)

vinterbild på burarna: http://i393.photobucket.com/albums/pp14/jojjsan/dec08.jpg

i buren längst till vänster bor en fransk vädur, i de två andra bodde två dvärgvädur

de fick turas om att springa i rasthagen (jättepraktiskt bara att öppna burdörren) nån timme per dag men hade även två andra rasthagar som de fick vara i som var dubbelt större :D

nu e mina två dvärgvädurar döda och min franskis fick flytta till stallet i en box för att int ha det lika ensamt :/ men hon trivs bra där iaf för hon är så sällskapssjuk och uppmärksamhet får hon! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninburar!

Vad härligt det ser ut :D
Vad kostade dom att bygga ungefär? :)
 
Sv: Kaninburar!

haha jo dom hade sitt lilla kaninsamhälle där :)

jaa-a du, det enda vi köpte var röd sprayfärg, haspar och gångjärn till dörrarna så kanske 10 euro bur?.. hade allt annat på egen gård som extra virke som ingen använde (taket är rester sen garagets tak blev byggt) och gallret fick vi av min faffa som har minkar, plastdelen kom från nån skiva jag hittade i vårat förråd. :)
 
Sv: Kaninburar!

Oj, på så sätt kan man ju tjäna pengar på det om man skulle sälja :) Kommer bygga min bur nästa vecka, och enligt pappa har vi också redan material :D
 
Sv: Kaninburar!

haha mjo 2 skall ju faktiskt bort nu, men ja kommer nog inte ta mer än 30 euro/bur eller nåt sånt för mina ;)
 
Sv: Kaninburar!

Denna bur byggde jag och min far i vintras som 'vinterförvaring' av kaninerna. Jag har två stycken av mindre storlek.

Den är byggd på en lastpall och står på hjul så vi kan rulla undan den.

Det är ett 5våningshus varav 3våningar till kaninerna och katterna har 2våningar. Kaninerna älskar bygget och springer upp och ner och gör sina glädjeskutt:)

Nu i sommar kommer denna bur rullas ut, då ska vi bygga tak på den och koppla ihop den med en utebur (trädgård) åt kaninerna.

20100331.jpg
[/IMG]
20100331004.jpg
[/IMG]
20100331005.jpg
[/IMG]
20100331009.jpg
[/IMG]
20100331013.jpg
[/IMG]
Katterna har en lång beklädd gångbana upp till sin första våning, sen ett hål upp till 'takvåningen'.

Speciellt bygge, men funkar för oss just nu:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 661
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: CaisaCax
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp