Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Sambon går loss med röjsågen och vill kapa ner en hel dunge med sly. Nu är jag rädd att mina getter som går lösa ska gå dit och skada sig på stubben. Hur nära marken ska man kapa om man vill undvika skador?
 
Jag skulle nog inte vara rädd för att de skadar sig, men kapa några cm över marken då eller en bra bit upp :)
 
Sambon går loss med röjsågen och vill kapa ner en hel dunge med sly. Nu är jag rädd att mina getter som går lösa ska gå dit och skada sig på stubben. Hur nära marken ska man kapa om man vill undvika skador?
Getterna fixar det nog men jag har ofta tänkt på hur svårt det är att gå där det är röjt i sly och funderat på om man inte kan höja stubben till åtminstone 40 cm. För som det är med 10-20 cm stubb så är det ju vidrigt, men då kanske det bara blir en massa rotskott.
 
Kapa vid 40-50 cm och låt getterna beta rotskotten sen. Getter är ypperliga slyröjare alldeles i sig själva!
 
@Migo
Jag vet att de är ypperliga slyröjare men tyvärr tycker sambon att de ska vara i en liten hage full med brännässlor. Då brukar jag påminna honom vilka som var där först :devil:
 
Nässlor går ju bara att äta om de är slagna och torra. Onödigt att ha arbetskraften inspärrad och sen göra jobbet själv;)
 
@Migo
Absolut!

Tack alla andra för svar!
Kom på att om vi flyttar på grenarna och lägger dem i en hög så kommer getterna att gå dit i stället för att vara i stubben.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 219
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 774
Senast: sjoberga
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 757
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp