Karlslund Komfort bett

LisaS21

Trådstartare
Hej!
Är nyfiken på Karlslunds Komfort bett som ett alternativ till jaktkandaret vid uteritt i grupp. Min häst blir väldigt het och stark vid gruppritter. Är det någon som har provat detta bett och kan kommentera?
Tack!
 
Har inte provat det men tror att Kimblewick är bättre.
Skälet är att du har kinnkedjan på Kimblewick.
Detta alternativet blir lite som ett väldigt kort Pessoa: man får en rotation mellan träns och bett och kan tänka sig samma hiss-mekanism som med Pessoa.

Om man nu tycker att det är en bra idé att betsla upp för att bli starkare när man rider.
 
Ok, kortar ner frågan eftersom jag tydligen var oklar:

Är det någon som har provat detta bett som kan dela med sig om sina åsikter och erfarenheter?
 
Nu är jag säkert skit tråkig, men har samma problem själv. Ja min häst blir stark, men att i det läget ta upp kampen i form av att hålla i och dra är totalt meningslöst. Det resulterar bara i en häst med stum mun till slut, för mig har vägen varit lydnad. Nej vi är inte framme hela vägen, men helt klart är att det skett väldiga förbättringar. Så håll dig till ett mer normalt bett, och öva in lydnad istället.
 
Nu är jag säkert skit tråkig, men har samma problem själv. Ja min häst blir stark, men att i det läget ta upp kampen i form av att hålla i och dra är totalt meningslöst. Det resulterar bara i en häst med stum mun till slut, för mig har vägen varit lydnad. Nej vi är inte framme hela vägen, men helt klart är att det skett väldiga förbättringar. Så håll dig till ett mer normalt bett, och öva in lydnad istället.

Gillas starkt!

Har sett en häst som är "stark vid uteritt" (hästen är som betong i truten). Man har betslat upp till Kimblewick.
Nu är hästen som betong med det bettet också.
 
Ok, kortar ner frågan eftersom jag tydligen var oklar:

Är det någon som har provat detta bett som kan dela med sig om sina åsikter och erfarenheter?

Nej du var inte oklar eller otydlig.
Problemet är väl att vi som har svarat hittills, inte tycker att bettet i fråga verkar bra, och vi tycker att uppbetsling inte är den bästa vägen när hästen är olydig/stark.
 
Vad tycker du vi ska svara? Min häst sa att han tyckte det var skönt med lite extra smärta i munnen?

Om hästen lyssnar "så mycket bättre" är det i 99 fall av 100 för att det nya bettet gör mer ont trots att du drar lika hårt.

Bara kommunikationsträning kan ge det du vill ha.
 
Vad tycker du vi ska svara? Min häst sa att han tyckte det var skönt med lite extra smärta i munnen?

Om hästen lyssnar "så mycket bättre" är det i 99 fall av 100 för att det nya bettet gör mer ont trots att du drar lika hårt.

Bara kommunikationsträning kan ge det du vill ha.

Word!

Tyvärr är det inte helt ovanligt inom ridsporten att man betslar upp för att skaffa sig kontroll över en olydig häst.
Och ja, i mina ögon handlar det om olydnad.

Den häst som "blir stark vid uteritter" väljer att strunta i ryttarens signaler på uteritt. Den "tar" obehaget i munnen hellre än att lyda och vara följsam.
När man betslar upp, ger man så stark signal i hästens mun att den måste träna sig för att ignorera även det "skarpare" bettet.

Jag tycker absolut att stångbett har sin plats.
Stångbett kan man använda på skolad, stark, utbildad och lydig häst, för att kunna förfina hjälperna ytterligare. I mina ögon.

Och det gäller även Kimblewick, i mina ögon. Det är ett stångbett, dock med ganska kort hävstång och dessutom variabel beroende på vilken "slits" man sätter tyglarna i.

Och jag håller med dig i ditt tidigare inlägg: stångbett SKA ha kedja för att få sin korrekta funktion.

Ett hiss-bett (typ Pessoa eller det TS är intresserad av) roterar i munnen och skjuts upp mot kindtänderna på hästen och kan slå emot dem. Och i och med rotationen kommer dessutom ett ökande tryck i nacken på hästen vilket väl i och för sig ökar hästens benägenhet att sänka nacken, något som absolut inte behöver vara fel.
 
Har inte provat det men tror att Kimblewick är bättre.
Skälet är att du har kinnkedjan på Kimblewick.
Detta alternativet blir lite som ett väldigt kort Pessoa: man får en rotation mellan träns och bett och kan tänka sig samma hiss-mekanism som med Pessoa.

Om man nu tycker att det är en bra idé att betsla upp för att bli starkare när man rider.
Nja, riktigt som ett pessoa blir det ju inte eftersom det är fasta bettringar, vilket gör en otrolig skillnad. Då kommer du aldrig lyckas få någon större rotation/hisseffekt på bettet.
 
Ganska farligt att man kallar ett sådant bett för "komfort".
Det antyder att det ska vara extra snällt - mot hästen???
Jag tror att det heter komfort pga den anatomiska utformningen.

I övrigt är jag inte så imponerad av koppar i bett, så jag hade valt bort det av den anledningen.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 644
Senast: Sassy
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp