Bukefalos 28 år!

Kass mage, vad göra?

Ciindy

Trådstartare
Hunden min har varit helt kass i magen nu i 4 dagar, bajsat mycket och de flesta gånger väldigt väldigt löst (tänk vatten). På söndag kväll började han bajsa blod, rent och fint blod så det kommer mest troligt inte från magen utan han har antagligen fått ett sår för att han bajsat mycket. Nu har jag haft honom på ett dygns svält och idag får han börja äta små portioner ris, allt rekomenderat av veterinären.

Han är pigg och glad och kutar med en himla fart överallt och är precis som vanligt. Men han både äter och dricker dåligt, han äter och dricker men lite sämre än vanligt. Ringde till veterinären igår och hon sa att vi skulle avvakta och svälta för att sen ge ris, Även lite olja så det skulle minska risken att det blir jobbigt att bajsa och förhoppningsvis skona såret. Förklarade att han nog inte åt och drack för att han hade magknip, ungefär som när vi har magsjuka.

Det jag funderar, ska jag vara orolig?
Han är inte alls hängig utan har samma energi som vanligt men när han har minskad lust att både äta och dricka blir jag lite orolig.
Hur hade ni gjort?
Jag vet att ingen kan svara på vad jag ska göra, samtidigt så vill jag se det ur annan synvinkel än orolig matte, helst hade jag väl velat åka till vet, men även hon i telefon sa att de inte kan göra så mycket mer än det vi gör, förutom att sätta i dropp om han nu blir uttorkad.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Om veterinären säger att det är lugnt skulle jag avvakta några dagar till. Bara hunden dricker. Jag har förstått att hundar kan få magsjuka, och då är det ju inte konstigt om hunden inte är så ätsugen. Håll koll bara som sagt att den inte blir uttorkad.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Jag hade åkt in med hunden för att kolla så den inte har vätskebrist, eller du hade redan gjort det??

Jag hade inte tagit så lätt på det faktiskt
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Ta träckprov, vissa parasiter kan orsaka detta symtom.

Jag hade bett att få prova med att ge en DHS tablett. ( Dihydrostreptomycin) http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19571206000036&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Kämpade med min ena i flera veckor med blodiga diarrerer, ( pigg och glad som din) inget som veterinären provade funkade.
Fick tips om DHS, tjatade till mig ett recept, veterinären var skeptisk.
Hunden fick en 3/4 tablett , sen dess helt kanon i magen! Trologtvis ngn elak bakterie som hade fått fäste.

DHS Påverkar bara magen, inte resten av kroppen, ges bara i 2-3 dgr och funkar det, funkar det direkt.
Det är ett gammalt läkmedel, tyvärr med hög resistens därför undivker veterinärerna gärna skriva ut den, men som min veterinär sa efter vårt resultat " Det här kommer jag ha i bakhuvudet när nästa sån här hund komemr in"
 
Senast ändrad:
Sv: Kass mage, vad göra?

Nej vi har inte varit inne, men pratade med vet. igår på morgonen och idag på morgonen. Igår fick vi i han nästa en halvliter buljong så han har fått i sig vatten och sen har han idag än så länge fått i sig kanske 1 dl till den dl ris han fick. Sen äter han snö ute, så lite vatten får han i sig. Vid 12 ska jag hälla i honom 10ml parafin olja och om han inte dricker då så skulle jag tvinga i han en dl vatten också.

Men han är oförskämt pigg för att vara sjuk..
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Bör jag ringa efter det direkt? Skulle höra av mig imorgon om han inte har börjat äta normalt till dess och på fredag om han fortfarande var dålig i magen. Tänkte om jag ska vänta till på fredag med sånna tabletter? Kan ju vara så att han ätit någonting väldigt dåligt också.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Det kan in jag svara på, men att vänta en vecka med en hund som skiter blod skulle jag inte gärna vilja om jag slapp.

Tydligen är det risk ( om än liten) för blodförgiftning när de har blod i avföringen, min fick därför vetrimoxin som oxå skulle ta en ev bakterie, det gjorde den dock inte, däremot DHS.

Veterinären kunde inte svara på vaför DHS hjälpte när inte Vetrimoxin gjorde det.

Resonera med veterinären per telefon i första hand.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

4 dagar är väldigt lång tid att vara dålig i magen. jag tror inte att mina hundar har varit dåliga så länge någon gång. skiter de vatten går det åt mycket vatten, så det är viktigt att hunden dricker. kanske kan du blanda ut vattnet med något gott så han dricker mer?
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Jag har inte heller varit med om att han varit dålig i magen så länge, 2 dar är nog max. Ska fara iväg och köpa vätskeersättning och ringer till djursjukhuset senare i eftermiddag, de brukar ha lite mer råd att ge än distriktsveterinärerna.

Nu har han ätit 1,5dl ris men har inte hört honom dricka...:(
 
Sv: Kass mage, vad göra?

4 dagar är väldigt lång tid att vara dålig i magen. jag tror inte att mina hundar har varit dåliga så länge någon gång. skiter de vatten går det åt mycket vatten, så det är viktigt att hunden dricker. kanske kan du blanda ut vattnet med något gott så han dricker mer?
Instämmer, det är även bra att blanda i lite salt samt lite druvsocker eller honung för att bibehålla elektrolytbalansen.

TS, om hunden inte vill dricka så kan man hjälpa den genom att spruta lite försiktigt i mungipan (om ma har en spruta), annrs kan man droppa med sked, samtidigt som man masserar strupen för att befrämja sväljreflexen.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Vätskeersättning kan man göra av det man har hemma också.
En liter ljummet vatten, 2 msk druvsocker/honung, 1 tsk salt och 1 krm bakpulver.
Det får i alla fall min hund att dricka mycket större mängder än normalt. Om han äter riset kanske man kan se till att det finns mycket risavkok och/eller vätskeersättning blandat med det som en soppa?
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Tack för alla svar!
Han blöder inte idag (inte än iallafall), men är fortfarande dålig i magen. Djursjukhuset höll med att avvakta och se till att han får i sig minst 1,5 dl vätskeersättning. Spruta + Vätskeersättning är här om 1 timme. Nu äter han ris och verkar lite hungrigare iallafall.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

När min hund varit lös i 5 dygn fick jag tips om DHS som jag har hemma till kaninerna. Han blev bra direkt! Dundermedel! Dock bajsade han aldrig blod.
 
Sv: Kass mage, vad göra?

Allt blev bra, han var helt okej i magen på onsdag och idag är han nästan som vanligt. I går kväll fick han börja äta foder igen och magen har inte protesterat. Inte en bloddroppe sen i måndagskväll heller så det var övergående det med.

Tack för alla svar jag fick!:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 316
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 256
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 346
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 829
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp