Vad är det som gör mig så sjuk?

Problem med gallsten eller så? Fast det brukar vad jag förstår oftast vara smärta inblandat då också?

Vet inte hur gallsten ter sig, men har ingen smärta i varje fall.

Nej, det lutar nog mot att det är någonting med fritösen. Sen om det är frityren i sig eller vad vi friterat är nog mer oklart.
 
Jag är inte äggallergisk men klarar inte att äta vaktelägg utan att få upp allt igen inom max en timme efter intag. Så jag skulle inte hålla det för osannolikt att det är skillnad på ägg och ägg även utifrån tillagning. Men egentligen har jag ingen aning 😄 Hoppas frukosten gick bra!
 
Vet inte hur gallsten ter sig, men har ingen smärta i varje fall.

Nej, det lutar nog mot att det är någonting med fritösen. Sen om det är frityren i sig eller vad vi friterat är nog mer oklart.
Gallsten är enorm smärta under höger revbensbåge och bak över ryggen. Gjorde sjukt mycket ondare än något annat jag varit med om.


Jag funderar på om det kan vara en stressreaktion som kommer när du äntligen känner dig trygg och slappnar av?
 
Jag kan i vissa perioder kräkas av lite allt möjligt, 1 glas rött vin, ägg och svart te (som jag också trodde jag var ensam om) ^^ Lite svårt att förklara, men en del gånger är det som att jag själv snappar liksom inte upp mentalt att jag är stressad men kroppen ger uttryck för det ändå. Kanske kan vara så för dig med? En längre period med väldigt lite sömn, småbarn och livet generellt kan gärna vara nog så stressande för en tänker jag utan att det ska vara någon större utlösande faktor.
 
Jag kan i vissa perioder kräkas av lite allt möjligt, 1 glas rött vin, ägg och svart te (som jag också trodde jag var ensam om) ^^ Lite svårt att förklara, men en del gånger är det som att jag själv snappar liksom inte upp mentalt att jag är stressad men kroppen ger uttryck för det ändå. Kanske kan vara så för dig med? En längre period med väldigt lite sömn, småbarn och livet generellt kan gärna vara nog så stressande för en tänker jag utan att det ska vara någon större utlösande faktor.
Sovit dåligt + lågt blodsocker är utlösande faktor för mig...
 
Jag har en gång spytt av stress. Jag var hos min mamma tillsammans med ett av barnen som var mycket litet och intensivt så jag hade passat på barnet vilket är jobbigare än när man var hemma. Så när barnet äntligen hade somnat skulle jag hjälpa mamma med sånt hon behövde hjälp med byta glödlampor, skriva ut papper osv. Men då tog det stopp, jag spydde och gick och la mig.
 
Gallsten är enorm smärta under höger revbensbåge och bak över ryggen. Gjorde sjukt mycket ondare än något annat jag varit med om.


Jag funderar på om det kan vara en stressreaktion som kommer när du äntligen känner dig trygg och slappnar av?

Jag är nog betydligt mer avslappnad hemma, eller i andra sammanhang än just festligheter. Det lutar nog mer i så fall emot att fest är lite mer än vad min kropp orkar med. Men med det sagt lutar det mer mot fritösen. Friterad mat i kombination med stressmage kanske? Även om middagarna i sig varit lugna, så kan det ju ha varit mycket inför/innan. Igår hade vi ju dessutom 4 lekande barn.
 
Jag har råkat ut för liknande, en gång efter en efterrätt med vegansk glass, en gång efter panerad fisk, och en gång efter besök på Indisk restaurang.. Gemensamma nämnaren? Kikärtor 🤷 Har tydligen gått och blivit extrem-allergisk och kaskadkräks våldsamt av det nu.. glassen var gjord av kikärtor, paneringen på fisken innehöll kikärtsmjöl och på Indiska restaurangen fick vi någon sorts bröd/kaka gjord på kikärtsmjöl.

Så jag tror på någon födoämnesallergi 👀
 
Jag har råkat ut för liknande, en gång efter en efterrätt med vegansk glass, en gång efter panerad fisk, och en gång efter besök på Indisk restaurang.. Gemensamma nämnaren? Kikärtor 🤷 Har tydligen gått och blivit extrem-allergisk och kaskadkräks våldsamt av det nu.. glassen var gjord av kikärtor, paneringen på fisken innehöll kikärtsmjöl och på Indiska restaurangen fick vi någon sorts bröd/kaka gjord på kikärtsmjöl.

Så jag tror på någon födoämnesallergi 👀

Inte omöjligt. Jag har upplevt reaktionen lite som matförgiftning, alltså att det kommit som en blixt från klar himmel och varit kraftig. Men återhämtningen har varit mycket snabbare, ett par timmar senare mår jag helt bra igen. Stressmage är ju inte orimligt men jag har heller inte haft några andra problem med magen. Ingen magkatarr, ont i magen, dålig i magen eller dylikt emellan dessa händelser. Jag tänker att såhär kraftiga kräkningar på grund av stress borde ha gett någon form av förvarning mellan varven? Jag har ju dessutom varit under väldigt stark stress tidvis med barnen, sådär illa att jag tillslut brutit ihop och gråtit. Eller blivit så ljudkänslig att jag behövt gå undan och hålla för öronen (när annan vuxen varit med då som tagit dem). Men inte ens då har magen flaggat för nåt. Som sagt, det är inte omöjligt att det är stress i kombination med svårsmält mat men min känsla är att jag har fått i mig något som kroppen bestämt sig för att kasta ut ögonaböj.
 
God morgon, och gott nytt år! :heart

Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade tidigare om att jag blev magsjuk på en fest hemma hos några vänner i början av december. Vi var ett sällskap på 12 personer och precis innan efterrätten var jag tvungen att lämna bordet för att kräkas. Jag antog att det var någon ny magsjuka från förskolan och var orolig för att jag nu smittat sällskapet, men dagen efter mådde jag bra igen och ingen annan på festen blev sjuk.

Nu var vi hemma hos samma vänner igår kväll och firade nyår. Samma sak hände igen, precis innan efterrätten fick jag springa och kräkas. Jag tyckte att det gick över då och jag kunde sitta med i soffan en stund, men efter någon kvart kom det tillbaks och jag fick hänga över toaletten resten av kvällen. Vid 23.50 gick jag och la mig bredvid sonen som låg och snurrade lite, så vi fick ett mysigt tolvslag med gos och fyrverkerier som lyste upp rummet.

Det här är nära vänner till oss och vi är här ofta. Det som är nytt sen december är att de köpt en fritös, så både på festen i början av december och igår gjorde vi egna chili cheese med jalapeños, ost och panko. Det var även samma batch med löjrom från frysen som vi haft med på förrätten på båda festerna. Men, om det handlat om matförgiftning så borde ju fler blivit sjuka? Men det är bara jag. Vännen var inne på att min mage kanske inte tål allt fett som är i chili cheese, men jag har aldrig reagerat på fet mat tidigare och äter en pizza själv utan problem. Nu har jag nog både sänkt immunförsvar och kanske känsligare mage på grund av sömnbrist, men det känns ändå väldigt ovanligt att man skulle behöva fullkomligt kastadkräkas flera gånger i rad för att man fått i sig nåt som magen är lite känslig för. Det händer ju nästan bara om man fått i sig något som är direkt giftigt eller väldigt dåligt. Men åter igen, alla andra mår fint.

Vad tror ni? Jag vill ju gärna kunna fortsätta äta middagar här, så jag skulle så gärna vilja veta vad som går snett. Nu ligger jag här och har precis nattat sonen för sin första nap och ska precis gå upp och äta frukostbuffé som de ordnat. Önska mig lycka till 😅
Longskott, men jag är allergisk mot fiskrom (eller ja, bara testat löjrom och efter de två upplevelserna gör jag aldrig om det igen).
Jag har kräkts men det har även satt sig i halsen med riktigt kraftig klåda och obehag. Däremot gick kom reaktionen både snabbare och starkare gång nummer två. Då var det gränsfall till akuten, hade jag inte bott 5 min från sjukhuset vet jag inte om jag hade vågat stanna hemma.

Annars tänker jag magkatarr? Både jalapeños och mycket fett kan trigga mig, mycket känsligare för stark mat och olja under stressiga perioder medan jag ibland kan äta det utan problem.
 
Nu har jag bett vännerna skicka över receptet på deras chili cheese samt vilken frityrolja de använder, så ska jag notera det plus löjrommen ifall jag skulle få liknande reaktioner i framtiden.

Nu ska jag och min mage spendera januari i Thailand såååååatteeh.. önska mig lycka till! 😅 🥲

IMG_3266.gif
 
God morgon, och gott nytt år! :heart

Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade tidigare om att jag blev magsjuk på en fest hemma hos några vänner i början av december. Vi var ett sällskap på 12 personer och precis innan efterrätten var jag tvungen att lämna bordet för att kräkas. Jag antog att det var någon ny magsjuka från förskolan och var orolig för att jag nu smittat sällskapet, men dagen efter mådde jag bra igen och ingen annan på festen blev sjuk.

Nu var vi hemma hos samma vänner igår kväll och firade nyår. Samma sak hände igen, precis innan efterrätten fick jag springa och kräkas. Jag tyckte att det gick över då och jag kunde sitta med i soffan en stund, men efter någon kvart kom det tillbaks och jag fick hänga över toaletten resten av kvällen. Vid 23.50 gick jag och la mig bredvid sonen som låg och snurrade lite, så vi fick ett mysigt tolvslag med gos och fyrverkerier som lyste upp rummet.

Det här är nära vänner till oss och vi är här ofta. Det som är nytt sen december är att de köpt en fritös, så både på festen i början av december och igår gjorde vi egna chili cheese med jalapeños, ost och panko. Det var även samma batch med löjrom från frysen som vi haft med på förrätten på båda festerna. Men, om det handlat om matförgiftning så borde ju fler blivit sjuka? Men det är bara jag. Vännen var inne på att min mage kanske inte tål allt fett som är i chili cheese, men jag har aldrig reagerat på fet mat tidigare och äter en pizza själv utan problem. Nu har jag nog både sänkt immunförsvar och kanske känsligare mage på grund av sömnbrist, men det känns ändå väldigt ovanligt att man skulle behöva fullkomligt kastadkräkas flera gånger i rad för att man fått i sig nåt som magen är lite känslig för. Det händer ju nästan bara om man fått i sig något som är direkt giftigt eller väldigt dåligt. Men åter igen, alla andra mår fint.

Vad tror ni? Jag vill ju gärna kunna fortsätta äta middagar här, så jag skulle så gärna vilja veta vad som går snett. Nu ligger jag här och har precis nattat sonen för sin första nap och ska precis gå upp och äta frukostbuffé som de ordnat. Önska mig lycka till 😅
Jag är kanske också inne på fettet? Är det inte en mycket mer akut mängd i friterat än i pizza. Där allt ändå är inbäddat i massiva mängder bröd.

Sedan är tex ostfondue känt för att kunna ge rejäla magproblem av olika slag. (man måste äta grovt bröd till säger vissa)

(jag har fått tangerande reaktioner på nyårsmiddag med en massiv gräddsoppa till förrätt. Inser att jag verkligen knappt kan äta gräddig soppa där nästan hela vätskan består av grädde (själv har jag i typ högst 1 dl i hela soppan). Det blir väldigt ont i magen. Däremot kan jag äta massiva mängder vispad grädde i tårta eller till paj. Men jag tror faktiskt att det verkligen inte blir lika mycket på en gång som typ två dl varm ren grädde med sked.)
 
God morgon, och gott nytt år! :heart

Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade tidigare om att jag blev magsjuk på en fest hemma hos några vänner i början av december. Vi var ett sällskap på 12 personer och precis innan efterrätten var jag tvungen att lämna bordet för att kräkas. Jag antog att det var någon ny magsjuka från förskolan och var orolig för att jag nu smittat sällskapet, men dagen efter mådde jag bra igen och ingen annan på festen blev sjuk.

Nu var vi hemma hos samma vänner igår kväll och firade nyår. Samma sak hände igen, precis innan efterrätten fick jag springa och kräkas. Jag tyckte att det gick över då och jag kunde sitta med i soffan en stund, men efter någon kvart kom det tillbaks och jag fick hänga över toaletten resten av kvällen. Vid 23.50 gick jag och la mig bredvid sonen som låg och snurrade lite, så vi fick ett mysigt tolvslag med gos och fyrverkerier som lyste upp rummet.

Det här är nära vänner till oss och vi är här ofta. Det som är nytt sen december är att de köpt en fritös, så både på festen i början av december och igår gjorde vi egna chili cheese med jalapeños, ost och panko. Det var även samma batch med löjrom från frysen som vi haft med på förrätten på båda festerna. Men, om det handlat om matförgiftning så borde ju fler blivit sjuka? Men det är bara jag. Vännen var inne på att min mage kanske inte tål allt fett som är i chili cheese, men jag har aldrig reagerat på fet mat tidigare och äter en pizza själv utan problem. Nu har jag nog både sänkt immunförsvar och kanske känsligare mage på grund av sömnbrist, men det känns ändå väldigt ovanligt att man skulle behöva fullkomligt kastadkräkas flera gånger i rad för att man fått i sig nåt som magen är lite känslig för. Det händer ju nästan bara om man fått i sig något som är direkt giftigt eller väldigt dåligt. Men åter igen, alla andra mår fint.

Vad tror ni? Jag vill ju gärna kunna fortsätta äta middagar här, så jag skulle så gärna vilja veta vad som går snett. Nu ligger jag här och har precis nattat sonen för sin första nap och ska precis gå upp och äta frukostbuffé som de ordnat. Önska mig lycka till 😅
Sedan enda gången jag direkt kaskadspytt efter en middag tror jag vi hade fel på brunnen på landet, alla andra blev magsjuka efteråt (inte jag). Men om ingen annan blivit sjuk borde det inte vara massiva mängder bakterier plötsligt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
6 991
Senast: Hund!
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 976
Relationer För två år sedan flyttade vi till ett radhusområde där det bor rätt många äldre par. Däribland en tant som nog förmodligen inte har det...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 351
Senast: Beppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp