Bukefalos 28 år!

Katt på semester

D

donnan

Vi ska åka ca 70 mil, fördelat på två dagars bilåkande. Katten ska med, har vi tänkt, men hur är det bäst att transportera honom? Vid kortare resor brukar han antingen sitta i transportbur eller lös i skuffen (vi har en sk. stadsjeep med hundnät), båda delarna funkar bra och han sover mest. Men det har varit 12 mil som mest.
Vi funderade även på om vi skulle ha honom i husvagnen som ska med, men vi vill gärna ha honom under uppsyn hela tiden plus att vi har AC i bilen om det skulle bli varmt.

Har ni andra tips för långresor med katt så tar vi tacksamt emot dem också!
 
Heii :banana:
Om jag var du så skulle jag inte alls ta med din katt på semestern! De har ju så svårt att anpassa sig i ny miljö! Har ni ingen som kan passa den åt er? Jag skulle föreslå att ni har honom där bak (ni hade väl hundnät?) för där har han ju lite utrymme. Jag tycker inte att husvangnen var så bra eftersom det vinglar en hel del och som du sa: man vill ju ha honom under uppsyn! Glöm för all del inte att han/hon vill ha en vattenskål! Jag har en katt som HATAR att åka bil. Vi brukar ha honom lös i bilen eftersom att han sitter mest ovanför baksätena! Fast då åker vi bara till veterinären! Katterna tycker väl inte om att se när landskapet röra sig så mycket!
Hoppas att det var till någon hjälp!
Kramar :bump:
 
våra två katter följer alltid med när vi ska åka hem till våra föräldrar...det är en resa på 67 mil :)

Våra kissar åker alltid i bur och vi kör hela sträckan rakt av...och det funkar jättebra! Dom ligger och sover större biten av vägen och är mest upp och kollar vad vi har för oss när vi stannar och fikar.

Så att två resor på vardera ca 35 mil borde bara gå bra om den är van att åka bil...
Tror inte att det är nogon vidare bra ide med att ha honom i husvagnen...som du säger är det ju bra att ha koll på honom...plus att ni kan kontrollera värmen om det är så att ni åker en varm dag...
 
Fråga till både millimetern och donnan:

Har era katter alltid tyckt det vart Ok att åke bil eller har de vant sig? Frågar bara av ren nyfikenhet, för varje gång vi försökt stoppa in våra katter i bilen har det blivit rena avgrundsvrålen :eek: Vi har visserligen bara kört fram och tillbaka till veterinären ett fåtal gånger i deras snart 15-åriga liv :smirk:
 
Svarar alla...

Nej, lämna kisse hemma vill vi inte, visst skulle vi säkert kunna få någon kattvakt men han är väldigt social och gillar när det händer nya saker (siames). Dessutom är han van att bo i husvagnen då vi haft den som extraboende medans vi renoverat våran sommarstuga.

Vi gör nog så att låter honom sitta lös i hunddelen, det blir nog svalare så. Det går att inreda rätt så mycket i skuffen, så vi tänkte ställa dit en såndär vattenskål som man har till hund i bil och så tar vi med buren som han kan ha som krypin där (bra med en stor bil ibland).

Sedan när vi rastar (ofta, vi har en treåring med oss som ska ha kisspaus ofta) så tänkte vi ta ut honom en stund och låta honom gå in i husvagnen och använda lådan.

Något mer vi borde tänka på?

Min misse har alltid gillat att åka bil, när vi skaffade honom bodde vi i en liten lägenhet utan balkong, så vi åkte ut till skogen med honom nästan varje dag från att han var 13-14 veckor. Så han är van redan sedan liten. Sedan är han en sådan katt som verkligen älskar när det händer nya saker och gillar att vara med, så det har nog också bidragit.
 
Okejj det var ju bra!
Men glöm inte att "rasta" honom :)
Kramar :bump:
 
Aha...ja då förstår jag att han gillar att åka bil, då han förknippar det med något "bra" och spännande. Mina katter har ju bara åkt bil för att sys ihop efter slagsmål, kastreras och sånt och det var kanske inte lika kul :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Imorgon ska kisse ut och åka bil ca 50 mil. Katten i fråga tycker det här med bilåkning är väldigt läskigt och sitter mest och är ledsen...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: ch791022
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 598
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 218
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp