Katt som hetsäter

enjoyable

Trådstartare
Har ett litet problem med min herre.
Han hetsäter. Tuggar inte maten alls vilket resulterar i att magen tillslut säger ifrån och i perioder så spyr han, väldigt mkt.
Han har varit hos flera veterinär som inte hittar något fel alls. Allt ser bra ut och vi tillsammans har kommit fram till att han störda tarmflora beror, dels på att han hetsäter, och dels för att jag provat lite för många olika fodersorter så magen har hamnat i obalans.
Jag måste hitta något som han äter, och TUGGAR utan problem, men jag vet inte alls hur jag ska göra. Han mår i övrigt kanonbra, dricker, går på lådan och leker precis som vanligt.
Blivit rekommenderad att ge Royal Canin Oral Sensitive.

Snälla, ge mig lite tips och råd.
Om ni vill komma med pekfingret så ber jag er att hålla en vänlig ton. Jag vill katten bara väl men de har blivit lite fel. Jag vill bara komma iordning med honom och få honom att sluta hetsäta för de är sjukt frustrerande att höra och se honom spy så mycket.
 
Sv: Katt som hetsäter

Jag förstår inte riktigt foderrådet. Royal Canin oral sensitive är för katter med plack och tandsten och för att motverka plack och tandsten.

Är kattens njurvärden kollade?
 
Sv: Katt som hetsäter

Har katten fri tillgång på mat? Katter som får uppdelade portioner hetsäter ofta då det ofta går för lång tid mellan fodringarna. Katter är gjorda för att äta lite och ofta.

En katt som hetsäter bör ej heller äta foder som sprutats eller har extra tillsatser som gör fodret mer smakligt (vilket alla Royals foder innehåller )eftersom det kan trigga igång hetsätning ännu mera.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som hetsäter

Ja, allting är kollat. Katten är frisk. De kommer å går i perioder åxå. Nu är han i en bra period, spyr nästan inget även om han äter som han ska. Sen kommer han till en dålig period, och under den dåliga perioden så äter han i princip allt han får tag i åxå.
Jag ger dom mjukmat åxå som dom ätit länge, mjau och bozita. Men ibland så kan han inte äta ens det utan att spy för katten trycker verkligen i sig allt! Dom senaste veckorna har jag gett honom lite i taget med andrum mellan skedarna. Vet inte om de gör att hans mage fungerar bättre.

Just nu äter han Science Plan Sensitive Stomach. Men bitarna är ju supersmå så dom tuggar han inte.

Jag är inne i på att han ev har lätt foderallergi, för när dom dåliga perioderna kommer så får han lite klåda på samma gång. Det är åxå en bidragande orsak till att jag provat olika fodersorter.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som hetsäter

Jag har haft han sedan han var 12 veckor gammal, och kattkompisen är en 2 månader äldre halvsyster. Dom har levt ihop hela livet, 4 år snart, och han är den dominanta av dom två. Fri tillgång på mat och har alltid varit så.

När jag ger honom godis så sväljer han det helt, och de är ju relativt stora bitar.
 
Sv: Katt som hetsäter

Då låter det ju som nån sorts allergi m.m.

Har du provat orijens foder? Min ena hade problem med pälsen samt magen, han har foderallergi och känslig mage och jag har testat det mesta på honom innan och min andra kräktes hårbollar till bedrövelse och blev lätt förstoppad.:( Jag säger inte att det fungerar på din men mina fungerar det jättebra, och med det kan min allergiska hane ha fri tillgång (kastrat som lätt blir tjock) och päls och hudproblemen är borta och framförallt är magen bra på han:) Honan kräks inte alls längre :)
 
Sv: Katt som hetsäter

Testat en sån där matskål som ska motverka hetsätning? Min kompis har en katt som hetsäter och spyr, hon har en sån och det hjälper.
 
Sv: Katt som hetsäter

Testat en sån där matskål som ska motverka hetsätning? Min kompis har en katt som hetsäter och spyr, hon har en sån och det hjälper.

Vad är det för skål, alltså vad heter den eller var kan jag hitta den? Har också en hetsätare som får fullkomlig panik om botten i matskålen syns.
 
Sv: Katt som hetsäter

Kasta ut torrfodret på golvet eller använd aktiveringsleksaker. Det är nästan omöjligt att hetsäta när man måste jobba för maten. Möjligt när maten bara är utspridd på golvet, men serveras maten i aktiveringsleksaker blir det svårt. Man behöver inte köpa dyra grejer. Det kan räcka med att stoppa ner lite torrfoder i en hög, smal plastburk för att det ska bli lite jobb.

Om du dessutom tror att det är en allergi inblandad behöver du byta till ett lågallergent eller hypoallergent foder. James Wellbeloveds torrfoder brukar funka för många allergiker.
 
Sv: Katt som hetsäter

OK. Har du konsulterat vet ang. ev. foderallergi då? Metoden för att utröna foderallergi är ju rätt specifik och ska ske under en ganska lång period med allergi foder i ett par månader minst för att se vad som händer, sen återgång till "vanligt" foder osv.....
 
Sv: Katt som hetsäter

Jag har fått ordning på två hetsätare genom att helt sluta ge dem torrfoder.
Flera år senare hetsar de fortfarande om de får tag på torrisar, enda sättet att få dem att äta lugnt är enbart blötmat eller barf.

När magen är känslig kan de hända att de spyr av blötmaten också, men efter ett tag blev det mer och mer sällan.

Aktivitetsleksaker funkade inte här, för de bitar de får tag på sväljer de fortfarande hela och efter bara ett par bitar protesterar magen ändå.
 
Sv: Katt som hetsäter

Typ sån här
super-cat-bowl-cat-fanpen-slow-food-bowl.jpg
 
Sv: Katt som hetsäter

Ja, svälja hela kan dom ju göra ändå. Skålarna hjälper ju bara till att förlänga ät-tiden så att säga.
 
Sv: Katt som hetsäter

enda sättet att få dem att äta lugnt är enbart blötmat eller barf.

Samma tanke dök upp i min hjärna när det gäller barf. Hur lätt är det för en katt att hetsäta t ex en kycklingvinge? När min katt får kycklingvinge så har han att pyssla med en låååång stund och då har jag ändå bankat sönder den och delat i mindre bitar.
 
Sv: Katt som hetsäter

Jag har haft han sedan han var 12 veckor gammal, och kattkompisen är en 2 månader äldre halvsyster. Dom har levt ihop hela livet, 4 år snart, och han är den dominanta av dom två. Fri tillgång på mat och har alltid varit så.

När jag ger honom godis så sväljer han det helt, och de är ju relativt stora bitar.

Det här skulle kunna vara en orsak till problemet - att de är två. Min ena katt hetsåt i tio år - tills hans bror dog. Efter det började han äta mycket lugnare.

Jag gav dem mat i varsin ända av köket men det räckte inte för att de skulle sluta hetsa varann i ätandet. Om jag var du skulle jag börja ge dem mat i olika rum för att se om det kan påverka lite. Jag är inte säker på att de gör det, de vet ju fortfarande om varandras närvaro. Men jag skulle i alla fall pröva.
 
Sv: Katt som hetsäter

Förlåt för ouppdaterad tråd. Men tänkte berätta lite nyheter.

Gick till veterinären igen och vi beslutade för att gå till botten för just foderallergi. Köpte ut Royal Canins Hypoallergenic och han och kattkompisen har ätit de i ca 6 veckor. Fick med mig en stor matskål (för hundar) men hon tyckte jag gott kunde prova de till kissarna åxå. En skål med lite "hinder" i som gör att han inte bara kan köra ner huvudet i skålen och agera dammsugare. Han har spytt upp maten 2 gånger på dessa 6 veckor. Första dagen och för 2 veckor sedan. Annars är han stabil i magen. Dock verkar inte hudklådan vilja ge med sig än, men vet sa att jag skulle vänta minst 8 veckor innan utvärdering.

Så de är positivt!
 
Sv: Katt som hetsäter

Jag läste på facebook om foderkvalster som många får problem med klåda av. De hade ett enkelt tips för att bli av med de, lägg torrfodret i plastpåsar (som rymmer mat för max 3 dagar) och in i frysen. I frysen blir det ingen bra miljö för kvalstren och genom att ta upp för bara några dagar så klarar det sig tydligen.

Om man har stora förpackningar ska man lägga resten av maten i en lufttät burk. Åf brukar ju rekommendera om man köper lite större förpackningar att man inte tar varje dag ur den stora påsen eftersom hållbarheten försämras varje gång man öppnar påsen (de är ju ofta lufttäta, typ ziplock). Jag har en jättestor glasburk som jag fyller upp med några veckors mellanrum, väldigt smidigt. (har alltså inte mat i frysen till min, men min mamma testar just nu till sin som har problem med både hetsätning och klåda).

Ingen aning om det funkar med frysen, men det är ju ett enkelt och billigt sätt att testa. :)
 
Sv: Katt som hetsäter

Det är ju bara han som får klåda, inte kattkompisen. Men de kan vara värt att testa iaf, tack för tipset! :)
 
Sv: Katt som hetsäter

Har du provat att helt sluta ge torrfoder och bara ge blötmat av någon bra sort?

Min katt spydde ofta förut, något som vi tänkte att var normalt eftersom hon var långhårig. Men, när vi började ge Mjau blötmat så slutade hon spy. Däremot spyr hon direkt om hon får någon blötmat som innehåller spannmål, så ja, med henne var det väldigt lätt att upptäcka vad man skulle undvika. Blötmat är ju dessutom snällare för magen än vad torrfoder är, så har katten magproblem kan det om inte annat vara värt att skippa torrfodret bara därför.
 
Sv: Katt som hetsäter

Hur vet man vilka som är sprutade? Har också en hetsätare men här funkar det med fri tillgång.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 685
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp