Bukefalos 28 år!

Katt som kräks

_FiA_

Trådstartare
Jag är kattvakt ett par månader åt en 4 årig Birmahane. Igår var han pigg och gladoch åt . Idag har han kräkts minst 5 gånger , först var det högar med hans foder och lite slem. Sen nu kräks han vätska och skum. Han är seg och sitter mest still, och inte sig själv. Förståeligt om han kräks.

Vad kan vara knas? jag kan ingenting om katter, det enda jag vet är att det är farligt med vätskebrist. Hur länge kan man avvakta ?

Det är ju inte min katt heller, och tjejen är i Usa och svårt att nå henne.
 
Sv: Katt som kräks

Du får se till att spruta i katten vätska försiktigt om den inte dricker själv. Du sprutar pyttelite i taget mot kinden så att den hinner med att svälja så att inte vattnet kommer ned i lungorna. Katten ska vara i samma position som om den drack själv.
Ring veterinären nu på morgonen och fråga dem om råd. En katt ska inte vara utan mat för länge för då kan den få problem med de inre organen. Redan efter ett dygn kan de inre organen börja ta skada. Eftersom katten är slö så finns det inget att tveka på, den behöver vård så ring veterinären nu genast.
Även om du inte får tag i ägaren så måste ju katten få vård så jag hade tagit katten till veterinären och sedan hade ägaren helt enkelt snällt fått betala vad det kostar. Är katten försäkrad så att du kan få direktreglerat?
 
Sv: Katt som kräks

tack för ditt svar. han har sovit i badummet i natt, för ville inte att han skulle kräkas på alla möbler. han har haft vattenskålen men det såg inte ut som att han rört den. Ställde in den nu och matskålen, och han både åt och drack lite. får se om han får behålla det nu.

Min mamma som har varit uppfödare och haft katter många år, säger att det inte är någon fara än. Men vet inte vem jag ska lyssna på.Det är ju helg nu också? Måste jag ringa jourveterinären`?

Är det okej nu när han äter och dricker?
 
Sv: Katt som kräks

Om han äter och dricker och inte verkar slö så är det ingen fara. Lite trött är helt okej men han får inte vara slö. Men skulle han bli slö, börja kräkas och inte få i sig något och det börjar närma sig ett dygn så tycker jag absolut att du ska ringa och rådfråga veterinären. Det är ju bättre att ringa och rådfråga vilket inte kostar en gång för mycket än en gång för lite.
Det är lurigt just med katter eftersom de far så illa av att svälta.

Hoppas att det bara var något tillfälligt och att han blir frisk igen nu :)
 
Sv: Katt som kräks

han äter inte mycket men har ätit kanske 10 st matbitar(torrfoder) och druckit en halv dl . Han känns inte som sig själv, han ser trött ut. fast han är ju instängd på toan också, viket han ju säkert inte är så glad över. men jag tänkte vänta någon timme för att se om han kräks upp det han åt innan han får komma ut.

men det måste väl vara en hårboll som sitter fast? Eller varför skulle han kräkas så mycket? Om det är en hårboll så sitter den ju definitivt kvar för det har inte varit någon i kräkset,

åh va kul det ska bli att sanera badrummet sen ;) (emetofob)
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som kräks

hade det varit min katt hade jag redan åkt in. Just för att katter blir sjuka utan mat så snabbt, samt att jag varit orolig för att det varit stopp i systemet någonstans.
 
Sv: Katt som kräks

jag doppade matbitarna i vatten och gav honom då åt han med aptit. sen la jag ner ett par i vattenskålen och då drack han rätt mycket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 614
Senast: Exotizc
·
Katthälsa Kakan kräks på morgonen/förmiddagen, inte varje dag men mer ofta än vad som känns okej, vad sjutton gör jag åt det? Kräket är helt...
Svar
14
· Visningar
6 433
Senast: Jezzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp