Bukefalos 28 år!

Katt som kräks

cili

Trådstartare
Kakan kräks på morgonen/förmiddagen, inte varje dag men mer ofta än vad som känns okej, vad sjutton gör jag åt det? Kräket är helt vanligt foder blandat med magsaft, dvs inget hår, inga föremål, inga växtdelar och inget blod. Hon kräks först en gång då fodret kommer upp, sen en gång till direkt efter då det bara är lite slem.
Hon äter normalt, beter sig normalt, går på lådan och kräks aldrig någon annan tid på dygnet. Och hon är fortfarande överviktig med minst ett kilo tillgodo (dvs hon får i sig tillräckligt med mat för att underhålla sin vikt). I direkt samband med kräkning är hon så klart orolig, men det försvinner direkt efter kräkning nr två.

Det känns alltså inte akut, eftersom hon får i sig både mat och vätska som hon får behålla andra tider på dygnet, har normal avföring och är pigg och glad samt att det inte sker varje dag. Men samtidigt vill jag ju inte bara strunta i det heller.

En av de tankar jag har är att det kan höra ihop med att hon är satt på diet (ingen extrem, bara att hon inte får fri tillgång, men uppenbarligen får hon ju för mycket eftersom hon inte tappar någonting) och därför gärna slänger i sig mat på morgonen (trots att hon får mat precis innan jag går och lägger mig). Men hon kräks ju inte i direkt samband med måltiden, det går 1-3 timmar från intaget.
Kommer testa blötmat till frukost för att se om det gör någon skillnad.

Vad finns det mer man kan göra? Att ställa sig och koka fisk på morgonen innan skolan känns inte så värst lockande, kan man koka upp den dagen innan och ge kallt om man tänker ur skonkostperspektiv?
 
En av våra katter började också kräkas upp på förmiddagen när vi började dra ner på foder från fri tillgång i princip till att försöka ha bestämda tider då vi bara ville ge blötmat. Resulterade i att han vräkte i sig all mat när den gavs på morgonen och spydde sedan upp det. Och det slutade han inte med så vi har fått börja ge lite torrfoder i en skål som extra på kvällen så att det finns något att tugga på under natten och han har inte kräkts sedan dess. Ville ju ta bort torrfodret helt men men.
 
En av våra katter började också kräkas upp på förmiddagen när vi började dra ner på foder från fri tillgång i princip till att försöka ha bestämda tider då vi bara ville ge blötmat. Resulterade i att han vräkte i sig all mat när den gavs på morgonen och spydde sedan upp det. Och det slutade han inte med så vi har fått börja ge lite torrfoder i en skål som extra på kvällen så att det finns något att tugga på under natten och han har inte kräkts sedan dess. Ville ju ta bort torrfodret helt men men.
Det är lite därför jag är inne på att testa blötmat på morgonen, för den vräker hon inte i sig på samma sätt.
Har även lagt torrfoder i deras fodertorn, så hon kan gå och pilla ut lite där under natten om hon känner sig hungrig. Hoppas att det ska hjälpa här också :)
 
Det känns inte troligt. Hon är innekatt, ingen av dom andra har mask och det syns inget i avföring eller kräk (och så är hon som sagt mycket välgödd). Dessutom borde hon väl kräkas vid fler tillfällen på dagen om det vore mask? Inte bara på morgnar/förmiddagar vissa dagar i veckan?
 
Det känns inte troligt. Hon är innekatt, ingen av dom andra har mask och det syns inget i avföring eller kräk (och så är hon som sagt mycket välgödd). Dessutom borde hon väl kräkas vid fler tillfällen på dagen om det vore mask? Inte bara på morgnar/förmiddagar vissa dagar i veckan?

Min katt kräks oregelbundet när han har mask i magen.
Har inte synts mask i kräk eller avföring.
 
Det är lite därför jag är inne på att testa blötmat på morgonen, för den vräker hon inte i sig på samma sätt.
Har även lagt torrfoder i deras fodertorn, så hon kan gå och pilla ut lite där under natten om hon känner sig hungrig. Hoppas att det ska hjälpa här också :)

Ah, det är just blötmaten som vår katt vräker i sig som om han vore utsvulten. Så här blir det blötmat på morgon och kväll samt lite extra torrfoder för natten och det fungerar bra.

Något sådant låter ju bra!
 
Så gjorde vår katt till vi bytte foder sort till Sportsmans katt foder och Hills ena sjukfoder funkar på vår katt och tog bort blötmaten och kokar fisk(torsks block) var annan var tredje dag. Fisken håller sig fin i kylen. Är noga med att ge lite fisk på kvällen så magen inte är tom inför natten. Ett fiskblock räcker i två till tredagar här. Fri tillgång på torrisarna.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Senast ändrad:
Så gjorde vår katt till vi bytte foder sort till Sportsmans katt foder och Hills funkar på vår katt och tog bort blötmaten och kokar fisk(torsks block) var annan var tredje dag. Fisken håller sig fin i kylen. Är noga med att ge lite fisk på kvällen så magen inte är tom inför natten. Ett fiskblock räcker i två till tredagar här. Fri tillgång på torrisarna.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Min gör så både på Orijen och Hills. Men eftersom hon bara kräks på morgonen så tror jag inte att det beror på själva fodret i sig.
Får köpa hem fisk och testa ifall det inte löser sig med blötmaten.
 
Min gör så både på Orijen och Hills. Men eftersom hon bara kräks på morgonen så tror jag inte att det beror på själva fodret i sig.
Får köpa hem fisk och testa ifall det inte löser sig med blötmaten.


Kanske är något i fodret som katten reagerar i mot. Eller att magen är tom på morgonen? Hills som vår katt fått är ett sjukfoder. Det gömde jag skriva men har ändrat nu :)
Mvh
Pudlan
 
Men var skulle hon fått den ifrån, som inte smittat dom andra?
Det är klart att det skulle kunna vara mask, jag är bara lite skeptisk :)

Vet inte :) , men det var det första jag tänkte på angående kräkningar.

Hrm. Min andra katt reagerade på olika foder och kunde kräkas av vissa sorter. Det var nog också oregelbundna kräkningar.
 
Låter som ganska typiskt för torrfoder junkies som satts på diet, dvs de slänger i sig maten så fort att de sedan kräks upp den igen. Jag vet att min syster har mycket aktivitetsgrejor eftersom Bosse (hennes katt) behöver bantas lite, där katten måste anstränga sig för att fiska fram maten och inte kan slänga i sig. Jag skulle nog pröva att köpa något sådat först och se om det hjälper. Alltså inte bara en foderautomat utan hjärngympa.
 
Låter som ganska typiskt för torrfoder junkies som satts på diet, dvs de slänger i sig maten så fort att de sedan kräks upp den igen. Jag vet att min syster har mycket aktivitetsgrejor eftersom Bosse (hennes katt) behöver bantas lite, där katten måste anstränga sig för att fiska fram maten och inte kan slänga i sig. Jag skulle nog pröva att köpa något sådat först och se om det hjälper. Alltså inte bara en foderautomat utan hjärngympa.
Hon har ett fodertorn att jobba för maten i. Ska nog även leta upp hennes foderbollar och andra aktivitetsprylar :)

Idag fick hon blötmat på morgonen och kräktes inte under den halvtimme jag var kvar hemma efteråt. Blir intressant att se om det finns något sådant när jag kommer hem
 
Katten äter med största sannolikhet för fort på tom mage, brukar funka med större foderkulor så dom måste tugga eller aktiveringsbollar som skrivits tidigare :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Sassy
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
8
· Visningar
206
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp