Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Minerva

Trådstartare
En utav mina katter har blivit .. konstig.
Hon är den goaste katten som finns typ, vill alltid vara med en å gosa i massor.
Tidigare idag så plockade jag upp henne som jag alltid brukar göra..
dock denna gång lutar hon sig ifrån mig (brukar alltid passa på att krypa in i en i princip) och sen börjar hon morra :o

Sen nu ikväll så hoppade hon upp bredvid hennes syster i fönstret, börjar morra och fräsa o lappade till med tassen men den andra katten flyttade sig innan.

Hennes syster har fått kattungar igår, jag har hört att de kan bete sig underligt då, men att hon ska morra åt mig och hundarna oxå förstår jag inte.. hon älskar hundarna och att vara med mig.

Blir såklart jätteorolig :(
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Kan det vara så att hon har ont någonstans? Undersök henne så gott du kan själv först och om du inte hittar något ömmande ställe och hon fortsätter att vara sådär så kanske du borde ta henne till vet. Om du har plats nog, så skulle hon väl kunna ha ett rum för sig själv tills vidare så att hennes humör inte går ut över andra. (Blir hon uttråkad kan man ju byta plats ibland, ut med henne och in med dom andra...)
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Är hon kastrerad? Annars kan hon vara i början av löp. Vissa katter beter sig så ibland då. Typ som att vi har pms.
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Vissa reagerar så på stress. Min äldsta hona morrar och fräser åt det mesta om hon av någon anledning är på dåligt humör (tex när vi tar in en ny katt). Hon kan liksom inte sortera ut vad det är som stressar henne, utan reagerar på allt.

Kolla för säkerhetsskull igenom henne: kläm och känn, verkar hon öm någonstans? Äter och dricker hon normalt? Har hon normal temp, puls, rosa slemhinnor? Troligen har du en helt frisk katt som är stressad över situationen.
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

svarar alla:

Skjøldur: jag har klämt igenom henne men kan inte hitta något som skulle vara fel..
Bor i en etta så kan inte stänga av rum, men hon får vara ute så mkt hon vill annars så klättrar hon på väggarna.

TinyWiny: Nä hon är fortfarande fertil, men har löpt förut och inte betett sig på långa vägar så här..
Hon har tidigare röke ihop med sin syster, o brukar kunna morra åt den andra katten jag har ..

Sassy: Klart hon kan va stressad, men det är inte första gången som det finns kattungar i huset.. systern har fått en kull förut oxå, så betedde hon sig inte så här heller.. hon äter o dricker som vanligt.

Kan det helt enkelt vara så att hon inte trivs med fler katter?
Hon har nämligen flöge på grannens katt tidigare utan någon till synes anledning..
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Hur gammal är honan? Det kan finnas flera anledninar till hennes beteende. Delvis tror jag hon är stressad av situationen men om hon just blivit "vuxen" kan det ju även vara rangstrider. En hona som får kull blir automatiskt högre i rang och det kan bli stora problem då en ranglåg hona får kull.

Sedan kan de bero på smärta. Jag har kastrerat 2 honor pga cystor på äggstockarna som smärtade (man såg de inte föränn vid kastreringen). De fick beteendeförändringar, ville inte bli lyft, mindre social mm.
En hona som blev rabiat strax efter ett år visade sig ha navelbråck som växt (syndes inget då hon var liten). Hon är kastrat nu.

Tycker du borde undersöka henne hos veterinären för att utesluta fysiska fel.
Är det rangstrider kommer det bli värre.
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Kan vara så att hon är dräktig, min katt började bitas och flyga på folk när hon var dräktig, hon var världens keligaste i vanliga fall.
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Okej, ja risken finns ju, men hon har flöge på sin syster förut oxå, men inte ha varit dräktig då ..
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Jag tror att det har med rangen att göra och att det blir bättre om hon kastreras.
Då får du en lugnare katt som inte försvarar sitt revir mot grannkatten lika intensivt.
Se till att kastrera mammakatt också när ungarna är gamla nog och även den tredje katten du har om nu den är okastrerad.
Då kan du få en lugn och harmonisk kattgrupp.
 
Sv: Katt som plötsligt morrar o fräser åt alla?

Min Yoga går inte att ta i när hon är stressad. Vid flyttar har det tagit upp till 1 v innan jag får klappa henne. Hon stressar på det viset och det är bara att acceptera. Det lägger sig på Yoga, förhoppningsvis gör det så för din med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 708
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 451
Senast: Dino
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp