Bukefalos 28 år!

Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Cita

Trådstartare
Min katt kan öppna ytterdörren på egen hand och knallar in och ut i huset som han själv vill. Detta ställer till problem då vintertid det blir hyffsat kallt inne om dörren står vidöppen. Inte alltid man märker att han öppnat dörren om man är ute i trädgården å jobbar.
Han kan gå hur han vill ut och in i källaren där det finns ett ventialtionshål, men föredrar BARA ytterdörren. En kattlucka på ytterdörren är uteslutet, vill ej ha det.
Katten är ca 6 år och började med detta i tidig ålder (har sedan han lärde sig detta bott på olika ställen men med samma beteende), kan tilläggas att han inprincip hela livet haft fri tillgång till att vara ute, samt fri tillgång på mat/ vatten mm.
Hur ska jag få han att vänja av vid detta beteende?
Några förslag/tips?
Har provat att hänga upp pantflaskor som skramlar till när han hoppar upp på handtaget, detta funkade i ca en vecka. Men sen samma problem igen.
:laugh:
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

En f.d grannkatt gjorde likadant. Hans ägare låste alltid sin dörr, kanske kan vara nått för dig? Han släppte ut mina katter och släppte ofta in sig själv hos mig :p
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Min bror hade en katt som öppnade ytterdörren och han vände handtaget uppåt på båda sidorna och sen slutade katten med de efter många misslyckanden :)
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Öppnar dörrarna själv det gör min ena kisse också. Lås dörren svårare än så är det inte.
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Har också en kisse som öppnar dörrar. Blev för jobbigt att hålla på att låsa hela tiden och handtaget gick inte att vända på så slutade med att vi köpte en rund dörrknopp à la USA.
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Vårann katt öppnar också dörren så fort hon känner för att gå in eller om hon bestämmer sig för att hon vill gå ut.

Vi låser dörren helt enkelt. Enklaste sättet att förhindra öppnande av dörrar i tid och otid.
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Det kanske funkar att låsa dörren jämt i en period tills katten har lärt sig att det inte är nån idé om det är för jobbigt att alltid låsa dörren
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Knyt fast en trasa på dørrhandtaget, ta på dig handskar och gnid in den med vitpeppar. Då katten hoppar på handtaget så får han en dust vitpeppar i nosen och sedan låter han vackert bli! Jag kørde med peppar till lite allt møjligt annat som jag också ville ha ifred førr i tiden då jag hade vilda missar...
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Öppnar dörrarna själv det gör min ena kisse också. Lås dörren svårare än så är det inte.

jo att låsa är ju en lösning, dock har jag en 3,5 årig dotter hemma som ej kan hantera nycklar, är vi ute och hon blir kissnödig så vill jag att hon snabbt själv kan kuta in. Vill inte förstöra för henne ;)
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Har också en kisse som öppnar dörrar. Blev för jobbigt att hålla på att låsa hela tiden och handtaget gick inte att vända på så slutade med att vi köpte en rund dörrknopp à la USA.

Fan va smart :idea:
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Det kanske funkar att låsa dörren jämt i en period tills katten har lärt sig att det inte är nån idé om det är för jobbigt att alltid låsa dörren

Har provat det, men han börjar alltid igen efter ett tag tyvärr :devil:
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Knyt fast en trasa på dørrhandtaget, ta på dig handskar och gnid in den med vitpeppar. Då katten hoppar på handtaget så får han en dust vitpeppar i nosen och sedan låter han vackert bli! Jag kørde med peppar till lite allt møjligt annat som jag också ville ha ifred førr i tiden då jag hade vilda missar...

det kan vara värt att testa :idea:
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Har du provat något som nämns i tråden? Hur har det gått? :)
 
Sv: Katten öppnar ytterdörren PROBLEM!

Vi har låst alla dörrar pga katterna. Skulle det inte vara en hyreslägenhet hade vi bytt till dörrknoppar, för det känns sådär att låsa sovrumsdörren om sig på natten om man sova utan katterna :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
983
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 135
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp