katter o graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.

ako

Trådstartare
Tänker inom ett par år försöka skaffa barn (fyllde 30 sist och inser att man väl inte kan vänta hur länge som helst), och en av de funderingar jag har, har med katter och graviditet att göra.

Det ska ju vara så farligt att ha katt och vara gravid, men VAD är det som händer och HUR kan man undvika det? Vi har fem kissar, och inte tänkte vi dumpa dem för en bebis skull inte...

Tacksam för svar
 
Sv: katter o graviditet

Det är toxoplasmos var är rädd för, och det smittar via katternas avföring. Har man redan haft det innan är det inga problem, går att testa sig för. Om man inte har haft det innan bör man vara försiktig med kattlådan, helst låta någon annan städa den, och städa varje dag (det smittar inte från färsk avföring, det måste gå ett par dagar).

Den vanligaste orsaken till toxoplasmos i sverige lär vara rått kött eller otvättade grönsaker, så risken med att vara gravid och ha katt känns tämligen överdriven.
 
Sv: katter o graviditet

Har man innekatter och byter lådan 1-2 ggr per dag är det nog obefintlig risk. Största risken skulle jag tro är väll att man har sån otur att bebis är allergisk....

/fili med två kattmonster :-)
 
Sv: katter o graviditet

filiduttan skrev:
Har man innekatter och byter lådan 1-2 ggr per dag är det nog obefintlig risk. Största risken skulle jag tro är väll att man har sån otur att bebis är allergisk....

/fili med två kattmonster :-)

Men har man katt redan från början när barnet föds så minskar man risken för allergier.
 
Sv: katter o graviditet

Man hoppas ju det, men ibland är det ju ärftligt... jag har tur, ingen av oss är allergisk mot något så vi hoppas få ett ellergifritt barn :-)
 
Sv: katter o graviditet

Mina två barn är födda till ett hem med både katter och hundar. Vi har inga hundar kvar men katter och barnen är inte allergiska men det är just inte vi heller så risken är väl inte så stor att de utvecklar ändå, men man vet ju aldrig.
 
Sv: katter o graviditet

Är det vara kattens avföring man ska vara försiktig med? Har en massa tamråttor hemma och kommer dagligen i kontakt med deras avföring vid burstädning...
 
Sv: katter o graviditet

Jag har själv tre katter, och min syster hade nog en sju stycken när deras lilla kom. Alla i våran familj har katt, och alla har hur krya och friska ungar som helst :D Var glad över att erat barn får uppleva husdjur, jag själv kan inte ens ha tänkt mig en uppväxt utan dessa underbara varelser :)
 
Sv: katter o graviditet

KNAPPLÅN

Tack för alla svar! Det var tokoplasmos (stavn?) jag var orolig för i första hand, risken för allergi finns ju förstås, men jag kör med förträngning av den, och OM det händer får vi lösa det då (vi har lekt med tanken allergiskt barn - en liten lägenhet - delad vårdnad om djur o barn - tyvärr aldrig träffa varandra ;) , men hoppas verkligen det får förbli ett skämt ..). Ingen av oss är dock allergisk, och ingen i vår närmsta släkt heller, så vi får väl hoppas på det bästa. Blir jobbigt med 4 hästar (nåja, bor ju iallafall 30 m från huset...), 5 katter o en hund annars...

Och sambon mockar så gärna kattlådan den dagen bebisen börjar växa magen...
 
Sv: katter o graviditet

Sassy skrev:
Det är toxoplasmos var är rädd för, och det smittar via katternas avföring. Har man redan haft det innan är det inga problem, går att testa sig för. Om man inte har haft det innan bör man vara försiktig med kattlådan, helst låta någon annan städa den, och städa varje dag (det smittar inte från färsk avföring, det måste gå ett par dagar).

Den vanligaste orsaken till toxoplasmos i sverige lär vara rått kött eller otvättade grönsaker, så risken med att vara gravid och ha katt känns tämligen överdriven.

Det inte bara går att testa. Vet inte hur det är i Sverige men i Belgien där jag var gravid testades man för toxoplasmos varje månad ihop med alla andra blodprov. Trots att jag själv haft katt under min uppväxt så hade jag inte haft det visade det sig under första provet så det var lite nervöst eftersom belgarna är kända för sina fina men i nordeuropeiska ögon helt blodigt stekta biffar. Jag fick absolut inte äta filét americaine och liknande råbiff heller såklart. I Sverige har ju matsäkerheten alltid varit högre än i Benelux men den har ju sjunkit de senaste åren med alla felmärkta förpackningar och annat så man borde testa på rutin nu tycker jag. Dessutom kan man få det av dåligt sköljda sallader också så även där var jag lite nojig när jag åt på restaurang... :crazy: Min kompis pappa som redan var allvarligt sjuk fick det förövrigt av hemmaodlade jordgubbar i Sverige... :cry:
 
Sv: katter o graviditet

Den testen görs inte i Sverige. Vad jag kan minnas (fem år sen), så gjordes två blodprov under min graviditet, borträknat de små sticken för att kolla Hb-värde och blodsockerhalt. Det som testades var röda hund, HIV, och nåt värde som har med järnupptaget att göra (S-ferritin??).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 375
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp