kattproblem

Tabasco

Trådstartare
Vi har en katttjej på ca 6 månader som senaste månaden har fått stora problem
med ätandet.
Det började när hon började löpa, hon vill helt enkelt inte äta!
I övrigt är hon lika pigg som vanligt.

Vi fick henne när hon var 6 veckor, på tok för tidigt jag vet men det pga att mamman
inte fanns längre.
Hon har hela tiden fått fri tillgång till torrfoder samt burkmat två gånger om dagen
Hon avmaskades när hon kom hit och har enbart varit innekatt. Bör man göra om avmaskningen igen?

För ca 3 månader sedan upptäckte vi att hennes urin var grumligt, ibland med
lite blod i. Efter kontakt med vet. tyckte han att vi skulle sluta ge henne torrfoder
ett tag och sedan prova igen.
För ca 1 månad sedan fick hon torrfoder igen, allt gick bra tills för ca 1 vecka sen,
då började urinet bli "dåligt" igen. Tilläggas ska att hon under den torrfoderfria
perioden haft helt normalt urin. Eftersom hon blir bra så länge hon inte äter
torrfoder ser vet. ingen anledning att komma in med henne, han tycker att vi
helt enkelt inte ska ge henne torrfoder.

Men nu när hon löper äter hon inte burkmaten alls, och enbart lite torrfoder som
hon nu alltså inte får längre. Hon har blivit väldigt tanig den senaste månaden.
Har hennes matvägran med löpningen att göra, är det vanligt att de blir såhär eller är det något annat som kan vara fel?

Hon har även en envis öronskabb som kommer och går. Medlet vi fått utskrivet
av vet. hjälper en period sen kommer det tillbaka igen. Minns ej namnet och den
senaste förpackningen är slut och slängd. Men vet. tyckte att vi även kunde prova
med frontline i öronen mot skabben. Jag känner mig lite tveksam till det, någon
som har provat?

Katten ska till vet och kastreras om 3 veckor och då givetvis undersökas också.
Jag vill bara höra några lungnande ord, jag vill ju inte att min lilla tjej ska tyna bort.
 
Sv: kattproblem

Löp orsakar definitivt matleda så det är inget konstigt att hon slutar äta när hon löper. Det är jättevanligt.

Öronskabben... rengör ni textilier samtidigt som ni behandlar? Har ni fler djur som kan bära på skabben? Det låter ju som att ni har någon "återsmittkälla" så no behöver kanske "bara" sanera ordentligt samtidigt som ni behandlar henne.
 
Sv: kattproblem

De enda "textilier" som hon ligger i och som ens finns här är två skinnsoffor och en kontorsstol.
Och så mattorna förstås men allt är för stort för att kunna tvättas :confused:
Hur lyckas man rengöra det på bästa sätt?
 
Sv: kattproblem

Vi har provat mjau, friskies och nu senaste omgången purina tror jag det hette,
ett lite dyrare foder som de rekommenderade i djuraffären.
 
Sv: kattproblem

De enda "textilier" som hon ligger i och som ens finns här är två skinnsoffor och en kontorsstol.
Och så mattorna förstås men allt är för stort för att kunna tvättas :confused:
Hur lyckas man rengöra det på bästa sätt?

Prova att torka av sofforna ordentligt och kontorsstolen nästa gång ni behandlar. Mattorna... om de inte går att tvätta så kanske ni kan spraya Virkon på dem?

Går katten ut? I sådana fall kan det ju vara så att hon återsmittas utomhus och då är det nog svårt att få bukt med. Prova något fästinghalsband om det är så att hon går ute.
 
Sv: kattproblem

Några av mina skygga katter hade öronskabb. jag fick ta dom till veterinären och de fick sövas för att de skulle kunna titta i öronen. Öronen rensades och sedan droppades det i 2 droppar öronrens och 2 droppar frontline. Öronskabben försvann.
 
Sv: kattproblem

Hon är så snäll så det går bra att pilla hur mycket som helst med hennes öron.
Då är det väl värt att prova med frontline, det kan ju åtminstone inte bli sämre :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 183
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
454
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
244
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp