Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Sissa

Trådstartare
Min sjumånaders labrador hostar. Han är utan hosta långa stunder, men sedan sätter det igång. Torr, ljudlig hosta och ibland kommer det vitt skum. Han är pigg, glad, äter och dricker och verkar inte allmänpåverkad alls.

På Bagarmossens (via telefon) trodde de med 99 procents sannolikhet att det är kennelhosta och att vi skulle avvakta och hålla hunden i vila och tempa morgon och kväll eftersom det kan gå över i lunginflammation, och då självklart återkomma om det blir värre.

Jag har läst på lite och ser att symptomen stämmer. Han träffar också många hundar på helgerna. (Jag läste att det kan smitta ute i markerna också, utan att de träffat andra hundar)

Men. Han åt rått lammlägg för ett par dagar sedan och hostan kom dagen efter det. Har någon varit med om att främmande föremål fastnat i matstrupen, magen eller tarmen och hur har hunden betett sig då?
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Det har gått mycket kennelhosta i Stockholmsområdet under vintern. T.ex. har båda mina varit drabbade trots vaccination. Den äldsta harklade sig bara lite, medan den yngsta fick lite feber första dagarna, nös, hostade och kräktes upp skum. Pga vaccinationen så var själva sjukdomsförloppet mycket kort. Den yngsta som blev sjukast var helt hostfri efter fyra dagar.

Skulle det sitta något i magen eller tarmen på hunden så skulle den kräkas och ha nedsatt allmäntillstånd, inte bara hosta. Det är i så fall om det sitter något i nosen eller halsen. Men jag tycker att det låter precis som kennelhosta.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Skönt att höra att förloppet var hyfsat lindrigt för dina hundar. Min är också vaccinerad och jag hoppas på det samma. Nu är jag ganska övertygad om att det är kennelhosta. Som du skriver borde han bete sig annorlunda om något hade fastnat.

Nu blir det definitivt inga promenader på Gärdet på ett bra tag. Ett eldorado för leksugna hundar, men säkert också världens största smitthärd för gudvetvad för smittor.

Jag glömde fråga hur länge de ska vara i karantän efter att hostan slutat. Vet du det? SKK säger ju att hundar inte får delta på SKK arrangemang om de den senaste månaden varit smittade eller umgåtts med smittad hund. Jag måste ta reda på hur länge de inte får träffa andra hundar eller inte gå på kurs. Vi börjar kurs om 11 dagar. Trist att missa tex de tre första gångerna om han blir hostfri till helgen.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Har något fastnat i matstrupen så märker du det. Hunden kan varken äta eller dricka. Om det har fastnat längre ner i mag/tarmkanalen så får du kräkningar.

Låter som om din hund har kennelhosta.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Jo, det verkar så. Jag blev oerhört uppstressad på sennatten/morgonen när han hostade som värst och målade upp det värsta scenariot med buköppning osv. Om det inte blir värre än vad det är nu och går över snabbt, han har hostat en gång sedan klockan sex i morse, så är jag lycklig.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

När mina var sjuka så sa veterinären att jag skulle hålla mina hundar isolerade från andra i två veckor efter det att hostan försvunnit. Jag höll mig dock för säkerhets skull till SKK:s regler om en månad.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

När mina var sjuka så sa veterinären att jag skulle hålla mina hundar isolerade från andra i två veckor efter det att hostan försvunnit. Jag höll mig dock för säkerhets skull till SKK:s regler om en månad.

Ok. Jag ska höra både med veterinär och personen som håller i kursen. Att hålla dem isolerade en månad känns dock som ett lindrigt offer om de klarar sig bra ur det hela.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Där vill jag varna lite. Veterinären här var 100% säkra att vår golden hade kennelhosta. Och nekade oss således att komma in på undersökning. Hunden fortsatte vara dålig och jag ringde och var måttligt förbannad. Till saken hör att denna hund ofta och gärna ligger och tuggar pinnar.

Fick till slut komma dit, men fick inte komma in på kliniken. Å vem hade rätt??. Ja inte veterinären. Hon hade haft en pinne i halsen, men som tur var släppte den av sig själv utan skada (rispad i halsen). Hon hade lika gärna kunnat dö pga de vägrade ta in henne! Jag hade aldrig gått med på diagnos via telefon om man vet att hunden ätit något olämpligt senaste tiden.

Och jo då, vår hund kunde både äta och dricka som vanligt:/
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Där vill jag varna lite. Veterinären här var 100% säkra att vår golden hade kennelhosta. Och nekade oss således att komma in på undersökning. Hunden fortsatte vara dålig och jag ringde och var måttligt förbannad. Till saken hör att denna hund ofta och gärna ligger och tuggar pinnar.

Fick till slut komma dit, men fick inte komma in på kliniken. Å vem hade rätt??. Ja inte veterinären. Hon hade haft en pinne i halsen, men som tur var släppte den av sig själv utan skada (rispad i halsen). Hon hade lika gärna kunnat dö pga de vägrade ta in henne! Jag hade aldrig gått med på diagnos via telefon om man vet att hunden ätit något olämpligt senaste tiden.

Och jo då, vår hund kunde både äta och dricka som vanligt:/

Hur betedde sig hunden, förutom att den åt och drack? Kan du beskriva symptomen?

Vi är inte nekade att komma in utan kan åka dit när vi vill, vilket känns bra. Antagligen ska vi inte stövla rätt in i väntrummet och beblanda oss med andra hundar eftersom kennelhosta misstänks, men vi är välkomna. Kliniken tjänar ju pengar om vi kräver undersökning.

Fint att det ordnade sig av sig själv för din hund. Jag vet inte hur olämpligt en rå lammlägg är jämfört med allt annat han petar i sig ute på våra promenader :-)
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

*KL*
Jag har haft en hund som jag ställde ut en hel del, hunden började hosta och jag trodde så klart att den åkt på kennelhosta på en utställning.
Men till slut visade det sig att hunden hade tonsillit! :idea:
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Jo, det verkar så. Jag blev oerhört uppstressad på sennatten/morgonen när han hostade som värst och målade upp det värsta scenariot med buköppning osv. Om det inte blir värre än vad det är nu och går över snabbt, han har hostat en gång sedan klockan sex i morse, så är jag lycklig.

Tror det var swat som tipsade om att röra ut lite honung i ljummet vatten och ge om hunden hostade mycket på nätterna. Fungerade så pass att vi fick sova lite iaf när våra hade kennelhosta för något år sedan. Unghunden utvecklade lunginflammation, så håll koll på tempen och håll hunden på koppelvila en vecka.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

*KL*
Jag har haft en hund som jag ställde ut en hel del, hunden började hosta och jag trodde så klart att den åkt på kennelhosta på en utställning.
Men till slut visade det sig att hunden hade tonsillit! :idea:

Blev hunden bra snabbt? Jag antar att ni behandlade med antibiotika.

Gällande tonsillit är det det fler symptom som inte stämmer på min hund, bland annat dålig andedräkt och dåligt aptit.
 
Sv: Kennelhosta vs föremål som fastnat i halsen

Tror det var swat som tipsade om att röra ut lite honung i ljummet vatten och ge om hunden hostade mycket på nätterna. Fungerade så pass att vi fick sova lite iaf när våra hade kennelhosta för något år sedan. Unghunden utvecklade lunginflammation, så håll koll på tempen och håll hunden på koppelvila en vecka.

Tror jag hittade Swats råd om honungsvatten när jag googlade. Ofta är det gamla buketrådar som kommer upp vid googling. Lite kul faktiskt.

Jag ska vara beredd med honungsvatten i natt. Tempen ska jag kolla morgon och kväll enligt veterinären. Nu har han ingen feber och har hostat ytterst lite idag. Koppelpromenader är fruktansvärt tråkigt för en unghund med oändligt med energi, men jag förstår att det är nödvändigt. Tack för tips!

Min förra labrador dog hastigt för mig en natt just i den här åldern på grund av hjärfel, DCM. Jag är normalt ingen hönsmamma vare sig mina barn eller hundar. I detta läge blev jag halvt hysterisk och tänkte att jag förlorar en till. Är det "bara" kennelhosta ska han nog överleva :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp