Kieffer, bedöm

T

Tican

Har hittat den här Kieffern för 6500. :)

Sadeln

Kieffer Master var det visst. 17,5. Blir det för stort på en D-ponny och en normalbyggd 13-åring? Eller tycker ni jag ska ha 16,5..?

:crazy:
 
Jag tycker att 17,5 låter stort för en 13-åring. Det bästa är väl att ta hjälp av någon sadelkunnig i närheten, helst någon utprovare.
 
Men å andra sidan, en dressyrsadel med såpass djupt säte som den aktuella sadeln verkar ha, behöver man ofta ha en storlek större än normalt för att få plats :)
 
Jag hade en kieffer master innan, de är inte sååå jättstora, som en normal 17 tycker jag kieffer'ns 17½ är.
 
Har själv en Kieffer Master och de är nog faktiskt ganska små i sitsen. Är själv ganska liten om rumpan och jag passar perfekt i en 17" (i många andra sadlar behöver jag 16-16,5"). Min tränare, som inte heller är så stor, hade svårt för att få plats i min sadel.
 
Har själv haft en Kiffer Master. Var inte alls nöjd med den. Sadeln var bra när den var ny. Efter några månader när den sjunkit lite fram så blev den liggnas ngt tippad fram, då var det stört omöjligt att sitta korrekt i den. Bakvalvet är så otroligt uppbyggt och knästöd fanns det inga, så jag blev sittnas framåtlutad.

Jag kan nämna att sadeln låg inte illa på hästen utan den åkte ner ngn cm men låg ff helt ok. Men det påverkade mig som ryttare så otroligt mycke så jag beslutade mig att sälja den. Jag tror att mitt val hade blivit helt annant om den varit mer uppbyggd fram.

Har du provridit i en? Rekomenderar dig starkt att provrida en Master först innan du bestämmer dig.

Ang storlek så hade jag 17 tum. Jag är 164 cm och väger 58 kg. För mig så var det lagomt.
 

Liknande trådar

Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
756
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 311
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp