Bukefalos 28 år!

KISSEkatt...

M

Meteorologen

Jag har tå katter. Mamma katt är 1.5 år ungefär och ungen snart ett halvår. Honor båda två och mamman är kastrerad för inte allt för länge sedan.

Lilltjejen har jag aldrig haft problem med (om man inte räknar med att hon leker i sängen och förstör nattsömn ;)) men mamman har i perioder kissat i sängen.

Jag tog över dessa två katter i somras så jag vet egentligen inte hur deras liv såg ut innan de kom till mig. Familjen de bodde hos hade flera barn, bland annat med särskilda behov. Mamma katt verkar nöjd med att slippa dessa barn, från att ha varit skygg ligger hon gärna i fokus högt upp på olika möbler.

Innan hon kastrerades gick hon på ppiller men hon verkade löpa igenom dem och var tidvis mycket grinig. Hur lång tid efter kastreringen har alla hormoner gått ur en honkatt?

Eftersom lilltjejen tar för sig och mamma katt låter henne har jag som vana att (om kisse tycker vädret passar) gå promenader med mamma katt. Detta för att hon ska få lite "egentid" och mer stimulans. Hon gillar detta och går fantastiskt bra på flexikoppel.

Kissandet i sängen sker även då lådan är ren och jag vet aldrig vad som är fel. Ibland kissar hon i lådan, ibland i sängen. Kan det vara något fel på henne? Är hon fortfarande stressad av flytten? Vill hon egentligen vara ute? Vill hon inte bo med sin unge? De bråkar inte men ungen får för det mesta som hon vill...

Igår tog jag henne på bar gärning då hon mitt framför mig började kissa på fel ställe. Ett snabbt lyft därifrån till lådan gav en del spill på golvet (tur jag inte har matta där)... hur mycket kissar en normal katt per gång? Detta var minst en dl!

Mycket frågor blev det. Det börjar bli ohållbart att tvätta sängkläder var och varannan dag och jag vill verkligen att hon ska vara en lycklig katt. Så vad ska jag göra? Så länge jag har hand om henne kommer hon att vara innekatt (bor stort) men det kanske är bättre för henne att vara utekatt?
 
Sv: KISSEkatt...

En katt som börjar kissa inne ska man alltid ta till veterinären och särskilt om den kissar på mjuka underlag. Den kan ha fått en urinvägsinfektion som behöver behandlas.
Om veterinären inte hittar något fel så prova att ha fler lådor, minst en mer än katter är att rekomendera. Prova också olika sandsorter för vissa katter är väldigt kräsna vad gäller sådant.
Det kan ju också bero på flytten och då finns det speciella adaptrar att köpa och sätta i vägguttagen som avger lugnande för katten.
Det är också hög tid att kastrera ungen, hon är påväg att bli/är redan könsmogen och det kan få den andra katten att börja kissa på fel ställen.

Men, börja hos veterinären och uteslut att det är något som enkelt kan rättas till och kastrera ungen på samma gång.
 
Sv: KISSEkatt...

Jag glömde givetvis att säga att hon var hos veterinären för en vecka sedan och mådde då bra (enligt vet). Beröm fick hon för att hon hade bra vikt också :). Men om det fortsätter får hon snart en tur till till farbror doktorn.

Jag har tre lådor och två sorters strö. Den ena lådan är toa-lätt eftersom hon är uppvuxen med det och de andra två är pee-wee kopior. Hon verkar gilla de nya lådorna eftersom hon de gånger hon använder låda väljer dessa.

Självklart ska ungen kastreras så fort det är möjligt. Men på kliniken vill de inte kastrera förrän hon är 6 månader. Jag har därför en tid bokad till den 9e november då hon fyller 6 månader och 1 dag :D.

Ska genast ta mig till ett apotek och inhandla feliway. Hon har ju blivit lugnare och tryggare här, så jag får hoppas att det löser sig med lite extra trygghetshormoner!
 
Sv: KISSEkatt...

Jag börjar ana att det kan vara så att min katt vill ut (är innekatt). Ikväll har hon suttit och jamat konstant vid ytterdörren förutom en paus som hon uppenbarligen använde för att kissa i en skinnfåtölj.

Feliway var sprayat på fåtöljen för ett par dagar sedan, så uppenbarligen spelade inte det så stor roll.

Vi bor inte trångt (stor trevånings villa), hon kommer överens med den andra katten (ligger och spinner tillsammans nu) och hon har kollats upp av vet som inte tror på UVI.

Någon som har förslag? Jag kan inte låta henne gå ut här eftersom jag inte ska bo här länge till. När hon är ut i koppel blir hon bara ännu mer sugen på att gå ut igen och jamar mer vid dörren.

Och om hon måste omplaceras till någon som kan ha henne ute... hur går man till väga då? Vem vill ha en katt som är "opålitlig"? Jag vill helst inte ta beslutet att omplacera henne, men som det är nu är kanske det den bästa vägen att gå? Jag vill hennes bästa och jag känner att om jag ska ta beslutet att omplacera henne så måste det vara innan jag själv kommer att flytta. För att bespara henne ännu en stressande flytt.
 
Sv: KISSEkatt...

En vän till mej hade samma problem med sin kastrerade hona och veterinären trodde att något hade glömts kvar vid kastreringen helt enkelt. Lösningen för den katten blev p-piller, då var hon lugn och trygg och kissade där hon skulle. Gick det över en dag med pillren så kissade hon genast i mattes säng.
Tyvärr är det ju ingen optimal lösning att ge en katt piller eftersom det kan ge ljuvertumörer vilket det tråkigt nog gjorde i min väns fall. Men, hon fick 15 underbara år med en lugn harmonisk katt och de åren är väldigt mycket bättre än inga alls.

Jag tycker att du ska diskutera p-spruta eller p-piller med veterinären och iallafall prova för det är verkligen inte lätt att omplacera en katt som kissar på fel ställe. Det är svårt nog att omplacera en vuxen katt som sköter sig prickfritt.
Jag tycker också att du först ska prova att ge ungen p-piller fram till kastreringen och se om det hjälper. Gör det inte det så prova att ge pillren till mamman istället. Det kan ju vara en dominansgrej helt enkelt som upphör när ingen är fertil.
 
Sv: KISSEkatt...

Jag tror iofs inte att något missats vid kastreringen, för hon har ändrat beteende totalt. Däremot kan du ha rätt i att lillkatten kan vara problemet. De kommer ju överens i de allra flesta fall, men vissa dagar går det sämre. Ska kolla med vet om hon kan få piller i en månad tills hon också går under kniven...

Jag ser tydliga tecken på att hon vill gå ut. Hur mycket sådant tycker du är acceptabelt hos en innekatt? Det var extremt igår... jag såg en låååångfilm (3 timmar :p) igår och hon satt vid dörren och jamade hela den tiden. Visserligen kan det ha berott på att det var en för henne obekant människa i soffan så hon inte vågade vara där. Men när kan man veta om hon kan acceptera att vara innekatt resten av livet?

Det här med katterna oroar mig endel eftersom jag verkligen vill att de ska trivas och må bra (speciellt som jag övertog dem från ett hem som kanske inte var det bästa). Men men. Jag ska vänta i drygt en månad innan jag tar beslut. Lillungen ska vara kastrerad o chippad först ;)

Nu är det dags att lämna dem och åka till mitt ex för att flytta ut grejer... Katterna blir kanske gladare när de får hem en klöspelare till :idea:
 
Sv: KISSEkatt...

Min väns katt ändrade också beteende helt, hon slutade löpa (detta var på den tiden då man kastrerade först när de var ett år) och blev mycket trevligare men sedan började kissandet i sängen. Det hade hon inte gjort förut och då provade de piller med mycket gott resultat.

Så länge de inte ser ut att vantrivas, dvs går ner i vikt eller blir slöa och apatiska, slutar leka eller börjar göra sina behov på dörrmattan så tycker jag att du ska försöka stå ut. Blir det värre av att du går ut med dem i sele så sluta med det ett tag och se om det blir bättre då.
Prova att aktivera dem, locka bort dem från dörren med lek istället och se vad som händer. Kanske är hon bara uttråkad och gör så då?!

Vår ena går till dörren där maten finns och jamar och åmar mot dörren när hon är uttråkad, de har fri tillgång på mat så det är ju inte det att hon är hungrig utan hon vill bara att något ska hända och få uppmärksamhet.

Jag tror säkert att det blir bättre med tiden, om de varit vana vid att gå ut och sedan inte kan göra det så är det ju en omställning för dem. Prova som sagt att aktivera dem mer, ett klösträd till är absolut ingen dum ide. Kanske några nya leksaker kan vara bra också? Kanske har de helt enkelt inte hittat sina platser än i och med att den ena är kastrerad om den andra inte? Det är mycket i kattens värld som är svårt att förstå. Även om de inte är flockdjur så har de ju ändå en viss rangordning och den rubbas ju vid kastrering och könsmognad eller när en katt flyttar.

Du har vad jag förstår flyttat ganska nyligen också och sådant gör ju också att katten ska ställa om till sitt nya hem. Ge dem tid, det är bra att du oroar dej för då kommer du att ge dem det bästa :love:

Hoppas att du får ordning på henne och att du kan klura ut vad det är hon vill.
 
Sv: KISSEkatt...

Tack för uppmuntrande kommentar :love: nu kommer jag stå ut ett tag till!

Imorse hände dock något som ändrar historien... jag kom på lillkatten kissandes i fåtöljen :eek:

Det gör att jag börjar misstänka att det bara är den lilla :devil: som kissat där redan från början... Kanske är storkatta "botad" sedan kastrationen? Jag kommer ringa vet så fort de öppnar imorgon och höra om jag kan ge lillkatten av de ppiller jag fick över från den stora. Tyvärr är det så att mamma katt löpte igenom pillren... men i nån månad räcker det nog med att dämpa beteendet.

Det något större trädet är här och pappa håller på och fixa så det går att sätta ihop det ikväll. Pappor är bra att ha ibland :D

Katterna passar däremot på att leka med delarna sålänge. Tack igen för stöd!
 
Sv: KISSEkatt...

Ojdå :eek: Det är ungefär som här då... det tog lång tid innan jag insåg vem utav katterna det var som kissade på fel ställe för den andra katten stod alltid och krafsade och försökte täcka över när jag kom :angel:

(Vi har en dam som är lägst i rang i allt annat men som då och då kommer på att hon ska visa sig dominant genom att kissa på fel ställle.)

Håller tummarna för att veterinären säger att du får komma in och kastrera genast istället så att du slipper problemet en gång för alla.
 
Sv: KISSEkatt...

Bara för att jag försöker få tag på vet så har de kvar nåt gammalt meddelande på telesvararen så jag inte får tag på dem... :( Tyvärr misstänker jag att de inte kommer gå med på att kastrera tidigare än vid 6 månader eftersom de var noga med det när jag bokade tiden. Svarar de inte om nån timme tror jag att jag ska höra med en annan klinik här i stan. Det har nämligen börjat fräsa och bråkas här hemma... och en del skrik från lillan med.

Någon som har koll på kliniker som genomför tidig kastrering i Örebrotrakten?
 
Sv: KISSEkatt...

Jag hade i ditt ställe börjat ge lillkatten av de piller som blev över från den stora. Bråken kommer säkerligen av att den lilla har börjat löpa och skriker hon med så är det ju defenitivt löp.
 
Sv: KISSEkatt...

Jag har suttit i telefonkö idag... resultat: Lillkatten ska kastreras redan på torsdag. :p

Vet trodde inte att det skulle vara några som helst problem när jag berättade att hon redan väger 2.5kg. Det är inte samma klinik som jag hade tid hos från början, men jag känner att det är lika bra att få det gjort istället för att ge piller eftersom jag själv inte har en allt för stabil tillvaro (arbetssökande som måste flytta om det blir jobb).

Har du något tips för att få henne att sluta kissa i fåtöljen? Eftersom feliway inte fungerar så har hon gjort det igen och jag är rädd att hon fortsätter efter kastrationen om hon fått vanan till det :crazy:
 
Sv: KISSEkatt...

Vad glad jag blir för din och kattens skull :D Då håller jag tummarna för att hon slutar kissa på fel ställe sedan.

Ättikssprit tar ju bort lukten men frågan är hur det blir på skinn... du kan ju prova på ett litet ställe som inte syns lite försiktigt.
Du kan prova att lägga plast i fotöljen, de gillar ju inte att de blir blöta själva så då lär hon sluta kissa där. Ha också stängt så mycket det bara går så att hon inte kan gå och kissa i sängar eller på andra dumma ställen.
Ättikssprit är det enda som jag tycker fungerar, det tar bort lukten så att de inte fortsätter att kissa på ett ställe bara för att det luktar kiss innan. Även om inte vi känner lukten så gör ju katten det.
Du kan också prova att spraya fyspray vid fotöljen, vissa katter bryr sig inte om det medans andra skyr det som pesten. Spraya feliway där du vill att de ska vara och fyspray där du inte vill ha dem.

Hoppas nu verkligen att allt går bra. Hoppas även att du får jobb och boende snabbt så att ni får komma till ro allihopa.
 
Sv: KISSEkatt...

Nu är fåtöljen undanställd tills vidare... Tog bort det som hamnat på tyg med ättika men vågade inte ha det på lädret då mamma berättade att fåtöljen kostat 15 000 :eek: så det fick bli special lädertvätt. Vet inte om lukten går bort helt men nu ska katten minsann inte få chansen en endaste gång till!

Nu när fåtöljen är borta verkar hon i alla fall inte vilja pinka annat än i lådan så det är ju positivt i alla fall. Tack för alla goda råd och tips. Man känner sig lite uppgiven när katterna vänder uppochner på tillvaron (som om den inte vore uppochner ändå?) och man undrar vad man gett sig in på. Men nu ligger de så sött och sover så hjärtat bara smälter :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 537
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 650
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 375
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 518
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp