Kli på mulen

Zevzan

Trådstartare
Nu när våren är här så har min häst börjar klia mulen väldigt mycket. Förra året hade han under sommaren. Försvann ett tag efter betet. Men har aldrig sett något annorlunda. Inga utslag inget man kan se eller känna.
Han kan tvärnita för att kliapå träd eller sitt ben. Han gjorde aldrig detta under vintern.

Någonsom har något tips t.ex någon smörja som eventuellt kan underlätta som inte bränner mulen i solen? Kanske prova helosan sol?
 
Helosan sol, eller oparfymerad solkräm för barn, har vi använt. Bara passa hästen tills solkrämen gått in i huden lite, annars kletar de av den på första bästa grej eller på marken. :D
 
Nu när våren är här så har min häst börjar klia mulen väldigt mycket. Förra året hade han under sommaren. Försvann ett tag efter betet. Men har aldrig sett något annorlunda. Inga utslag inget man kan se eller känna.
Han kan tvärnita för att kliapå träd eller sitt ben. Han gjorde aldrig detta under vintern.

Någonsom har något tips t.ex någon smörja som eventuellt kan underlätta som inte bränner mulen i solen? Kanske prova helosan sol?


Solskyddsfaktor varje dag!
De kan bränna näsan på konstgödsel också.
 
Helosan sol är inte mycket att hänga i julgranen. Den har bara solskyddsfaktor 8.
Satsa på ett barnvänligt solskydd med spf 50 istället, om du tror det kan vara på grund av solen.


Tänkteegentligen mest kanske återfukta? Men vill inte kasta på vanlig kräm då det typ kommer brännas? Tänkte helosan sol är kräm som vanlig helosan fast med lite solfaktor?? Jag vet inte xD därför tänktejag man kanske kan få några bra råd
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 867
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 690
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp